صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

روند کاهش قیمت گوشت قرمز و دام زنده ادامه دارد

رئیس شورای تأمین دام کشور: با توجه به افزایش واردات و مازاد دام زنده قیمت‌ گوشت کاهشی است

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به روند کاهش قیمت گوشت قرمز و دام زنده گفت: اکنون با توجه به میزان افزایش واردات گوشت قرمز و مازاد دام زنده گوسفندی و گوساله در کشور قیمت‌ها روند کاهشی خواهد داشت.
«منصور پوریان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «ایران» در خصوص وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز افزود: از ابتدای سال تاکنون قیمت دام زنده در سراسر کشور به طور میانگین بین ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزارتومان و دام زنده بره شیری کوچک ۱۶۰ هزارتومان شده که این قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته کاهش داشته، بنابراین همین امر در کاهش قیمت گوشت قرمز اثرگذار است.
به گفته وی، در اواخر سال ۱۴۰۱ قیمت هر کیلوگرم دام زنده ۱۸۰ هزارتومان بود که از ابتدای سال‌جاری تاکنون قیمت دام زنده به تدریج کاهش داشته است تا جایی که اکنون حدود ۳۰ هزارتومان کاهش قیمت دام زنده را نشان می‌دهد.
رئیس شورای تأمین دام کشور اضافه کرد: قیمت گوشت قرمز در استان‌ها و بخش‌هایی از تهران کاهشی است، اما در واقع برخی می‌گویند ثبات قیمت ایجاد شده اما معتقدم کاهش قیمت رخ داده است. ما با عرضه گسترده روبه‌رو هستیم. قیمت دام چندین روز است که تقاضایی ندارد و در رکود قرار گرفته است.
وی اظهارداشت: اکنون علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، استمرار خشکسالی‌ها و کمبود علوفه دامی، وجود دلالان و سودجویان و کاهش عرضه فصلی دام (سیاه بهار) است که باعث ایجاد حباب در این بازار شده است.
وی اضافه کرد: پیش از این تعلیف دام در دوره بهار در مراتع انجام می‌شد اما اکنون به دلیل خشکسالی‌های مراتع تولیدکنندگان با مشکل تأمین علوفه روبه‌رو هستند.
پوریان درباره قیمت دام زنده گوساله گفت: قیمت دام زنده و لاشه گوساله هم مشابه گوسفندی است اکنون شرایط پرواربندی ما به گونه‌ای است که باید زمانی که تولید و آماده کشتار می‌شود، بازار ایجاد شود در حالی که تولیدکنندگان بازار لازم را ندارند.
رئیس شورای تأمین دام کشور اضافه کرد: قیمت لاشه گوسفندی در عمده فروشی‌ها حدود ۳۳۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۲۲۰ هزار تومان است اما شرکت پشتیبانی امور دام کشور در تهران هر کیلوگرم لاشه دام را ۳۵۳ هزار تومان خریداری می‌کند.
وی تصریح کرد: بنابراین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در سایر استان‌ها به طور میانگین ۳۵۰ هزارتومان است در برخی نقاط تهران نیز با همین قیمت‌ها عرضه می‌شود اما در برخی نقاط تهران قیمت‌ها بالا عرضه می‌شود.
پوریان گفت: اما شرکت پشتیبانی امور دام تهران هرکیلوگرم لاشه گوسفندی را از دامداران ۳۵۳ هزارتومان خرید می‌کند اما با قیمت کیلویی ۲۶۶ هزارتومان به شرکت‌های بسته‌بندی و قصابی‌ها عرضه می‌کند که این امر در حمایت از مصرف کنندگان است.
رئیس شورای تأمین دام کشور افزود: در ابتدای سال به دلیل شرایط بارندگی و مراتع خوب با ازدیاد جمعیت دامی در کشور و افزایش عرضه دام در بازار روبه‌رو هستیم؛ این در حالی است که با شروع فصل گرما، کاهش مصرف نیز خواهیم داشت که باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود.
وی قیمت‌های فعلی گوشت قرمز در بازار را همچنان کاذب عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به قیمت دام زنده باید قیمت لاشه گوسفندی گرم تازه به ۲۵۵ هزار تومان برسد، اما کماکان برخی فروشندگان با قیمت‌های بالاتر این محصول را عرضه می‌کنند.
پوریان با تأکید براینکه دامداران و دامپروران با مشکل جدی کمبود نقدینگی برای دامپروری در نیمه دوم مردادماه امسال روبه‌رو هستند، افزود: در صورتی که صادرات ۴۰۰ هزار رأس دام مازاد انجام شود تولیدکنندگان می‌توانند با تأمین اندکی نقدینگی تولید را ادامه بدهند.
رئیس شورای تأمین دام اظهارداشت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که متأسفانه حالتی ایجاد شده که خیلی‌ها تصور می‌کنند گرانی موجود در بخش گوشت به موضوعات حمایتی مثل صادرات دام زنده مربوط است. این را باید بدانیم صادرات در برخی مواقع خوب است اما باید بموقع انجام شود و صادرات بی‌موقع مانند خرید تضمینی بی‌موقع می‌تواند ضرر تولیدکنندگان را به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر خوب ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم به هیچ عنوان ارتباطی بین صادرات وبالا رفتن قیمت دام وگوشت در بازار داخلی وجود ندارد، زیرا که درست در زمان‌هایی که صادرات نبود قیمت دام وگوشت بالا می‌رفت و دلیلش بالا رفتن هزینه‌های چندبرابری تولید بود.
وی ادامه داد: زمانی که تقاضا بالاست فرایند صادرات و خرید تضمینی معنا ندارد و اشتباه است چرا که به‌طور مثال زمستان صادرات نباید انجام بدهیم یا شرکت پشتیبانی امور دام در مراحلی وارد بازار می‌شود تا خرید تضمینی انجام بدهد که تقاضا بالاست و این امر باعث افزایش قیمت می‌شود.
پوریان اظهارداشت: از سال ۹۹ تاکنون ورود شرکت پشتیبانی امور دام در بازار خرید دام و لاشه مسیر عرضه و تقاضا را از روند طبیعی خارج کرده درحالی که می‌تواند ذخایر خود را از منجمد و واردات تأمین کند.
وی گفت: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه نقدینگی وارد حوزه دام و دامپروری نشده است تا صنعت دام را احیا کند درحالی که قیمت نهاده‌ها و تعلیف دام بالاست، بنابراین انتظار می‌رود که سیاست‌ها در راستای تأمین نقدینگی حوزه دام باشد.
رئیس شورای تأمین دام یکی از راهکارها را صادرات مازاد دام زنده در شرایط رکود بازار دانست و افزود: در صورت خروج بخشی از دام مازاد نه تنها عرضه و تقاضا به روال عادی باز می‌گردد بلکه تولید در نیمه دوم مردادماه با شرایط بهتری انجام می‌شود اما اگر این امر محقق نشود، به طور حتم به دلیل هزینه‌های بالای تولید، برای نیمه دوم سال با کاهش تولید روبه‌رو خواهیم شد.
وی یادآورشد: حوزه دام و دامپروری پس از آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در فاز ضرر و زیان قرار گرفته و اثرات آن هنوز دیده می‌شود. برای خروج از این وضعیت باید نقدینگی وارد این حوزه شود تا بتواند این صنعت را از شرایط موجود خارج کند.
پوریان یکی از مشکلات را سیاستگذاری در این بخش دانست و گفت: نباید فراموش کنیم با توجه به حجم بالای واردات گوشت قرمز به کشور، صادرات دام مشکل ساز نخواهد شد بلکه یک راهکار قابل اطمینان است.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی