صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

پنج ابزار جدید به منوی بازار سرمایه افزوده شد

با حضور رئیس سازمان بورس از قراردادهای آتی تک سهم، پذیره نویسی حق تقدم الکترونیک، مرکز افکار سنجی، سامانه جمع سپاری و صکوک پلاس رونمایی شد

انتشار ریسک معاملات سهام امکان‌پذیر شد در دومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور با رونمایی از قراردادهای آتی تک‌سهم، گام مهمی در جهت تحقق دو طرفه شدن بازار سهام برداشته شد

سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار

رونمایی از دستاوردها و ابزار جدید سیاستی و معاملاتی بازار سرمایه در دومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی ایران با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران بورسی و فعالان بازارهای سرمایه به انجام رسید.
ابزار و دستاوردهایی که درجهت توسعه بیشتر بازارهای مالی ایران عمل خواهد کرد و میزان کارایی بازارهای مالی ایران را افزایش خواهد داد.
 
قراردادهای آتی تک سهم در جهت دوطرفه شدن بازار و انتشار ریسک سرمایه‌گذاری ها
بنا بر اعلام قبلی شرکت بورس، از قراردادهای آتی تک سهم به صورت رسمی رونمایی شد تا از این به بعد امکان انتشار ریسک سرمایه گذاری‌ها از طریق اخذ موقعیت‌های نزولی در بازار ایجاد شود. قراردادهای آتی یکی از ابزارهای مهم برای دوطرفه کردن بازار است و در کنار قراردادهای اختیار معامله، ابزار لازم در جهت انتشار ریسک سرمایه گذاری‌ها را در دست سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
با این حال این ابزار در برخی بازارها تنها در جهت افزایش سفته بازی و فعالیت‌های سوداگرایانه استفاده می‌شود و از این رو برخی کارشناسان در خصوص زیان‌های ناشی از ورود ابزار مشتقه‌ای که تنها معاملات ثانویه را در بازار افزایش می‌دهد، هشدار می‌دهند.
آنگونه که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از قراردادهای آتی تک سهم اظهار داشت: آزمون‌های لازم برای این ابزار به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است و در قدم اول این ابزار برای سه نماد فعال می‌شود که تا پایان سال تعداد آنها افزایش می‌یابد.
به گفته وی این ابزار پرریسک محسوب می‌شود و قابل استفاده عموم افراد نیست و از آنجا که استفاده از این ابزار نیازمند دانش کافی است، شرکت بورس تهران و مشاوره سرمایه‌گذاری باید این اهم را تبیین کنند.
عشقی در این مراسم بر لزوم ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک تأکید کرد و اظهار داشت: در حوزه صندوق سرمایه‌گذاری پیشرفت خوبی داشته‌ایم و توانستیم تنوع بسیاری را در این حوزه به‌وجود بیاوریم. البته جای صندوق سرمایه‌گذاری پوشش ریسک خالی بوده که این صندوق نیز تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود و همکاری‌های لازم برای فراهم کردن مقدمات و راه‌اندازی آن انجام خواهد شد.
 
حق تقدم الکترونیک در جهت کاهش زمان و هزینه افزایش سرمایه شرکت‌ها رونمایی شد
حق تقدم الکترونیک که چندی پیش بستر اجرای آن از طرف سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ایجاد شده بود دیروز با حضور رئیس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به طور رسمی رونمایی شد.
ایجاد بستر الکترونیکی برای تعیین تکلیف اوراق حق تقدم، صرف هزینه و زمان طولانی در فرایند افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم را برای شرکت‌ها و سهامداران کاهش می‌دهد و انگیزه سهامداران خرد را برای مشارکت در فرایند افزایش سرمایه بالا می‌برد.
 
مرکز افکارسنجی بازار سرمایه در جهت ارتقای دسترسی به اطلاعات رونمایی شد
رونمایی از مرکز افکارسنجی بازار سرمایه متعلق به شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس با هدف جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در رابطه با موضوعاتی چون بازار سرمایه، مباحث اقتصادی و اجتماعی انجام شد.
با راه‌اندازی این مرکز، گام بلندی در جهت دسترسی بهتر و با کیفیت‌تر به اطلاعات و آمار بازارسرمایه کشور برداشته خواهد شد و این موضوع می‌تواند تقارن اطلاعاتی در بازار را افزایش دهد.
 
سامانه برگزاری آزمون در جهت رشد سواد مالی رونمایی شد
سامانه برگزاری آزمون شرکت اطلاع‌رسانی یکی دیگر از دستاوردهای جدید شرکت‌های تابعه سمات بود که با حضور مجید عشقی رونمایی شد.
در این سامانه طراحی‌هایی به‌منظور افزایش کیفی آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و رشد سواد مالی سهامداران انجام شده است و دسترسی برای عموم افراد مهیاست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازدید از غرفه شرکت اطلاع‌رسانی بورس از بازی‌های طراحی شده جهت افزایش سواد مالی نیز بازدید کرد.
 
صکوک پلاس در جهت بهبود روند تأمین مالی از بازار سرمایه رونمایی شد
همچنین مجید عشقی در دومین روز فاینکس ٢٠٢٣ از صکوک پلاس رونمایی کرد.
مجید عشقی در این مراسم گفت: بنگاه‌های اقتصادی در انتشار اوراق و فرایندهای مربوط به تأمین مالی از بستر بازار سرمایه با چالش و ابهاماتی روبه‌رو هستند و به همین علت به سایر شیوه‌ها همچون شبکه بانکی‌ رجوع می‌کنند، از این رو همکاران ما در مدیریت دارایی مرکزی وب‌سایت مربوطه جهت تسهیل استفاده از اوراق‌ها و تأمین مالی راه‌اندازی کرده‌اند.
صکوک پلاس به عنوان دستیار عملیاتی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مدام) با ارائه نمونه‌ اسناد، مدارک، فرم‌ها و قراردادها و مکاتبات انواع صکوک انتشار یافته در بازار سرمایه ایران و همچنین محتوای آموزشی، بانیان و دست اندرکاران انتشار این اوراق را جهت انتخاب صحیح ابزار تأمین مالی با توجه به شرایط آنها راهنمایی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی