پرداخت 29 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان

نیمی از مطالبات گندمکاران، 100 درصد مطالبات زعفران‌کاران و پنبه‌کاران و بخش زیادی از مطالبات کلزاکاران پرداخت شد

امین محمودی
خبرنگار

وزارت جهاد کشاورزی در سال موسوم به «مهار تورم، رشد تولید» جهت حمایت از کشاورزان، افزایش ضریب امنیت غذایی و رشد خوداتکایی در تولید محصولات اساسی کشاورزان در سال‌جاری، پرداخت مطالبات کشاورزان را سرلوحه امور خود قرار داد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون نیمی از مطالبات گندمکاران، 100 درصد مطالبات پنبه‌کاران و زعفران‌کاران و بخش زیادی از مطالبات کلزاکاران کشور به آنها پرداخت شده است به طوری که مجموعاً مطالبات پرداخت شده توسط وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان به بیش از 29 هزار میلیارد تومان رسیده است.  این امر به این دلیل صورت گرفت تا کشاورزان بتوانند با انگیزه کافی هزینه‌های تأمین بذر و دیگر نهاده‌های کشاورزی برای کشت محصول کشاورزی مدنظر خود را برای سال زراعی آینده تأمین کنند.

پرداخت بیش از 50 درصد از مطالبات گندمکاران
تا چند روز گذشته شاهد آن بودیم که تنها 30 درصد مطالبات گندمکاران به ارزش 15 هزار و 500 میلیارد تومان به آنها پرداخت شده بود لکن در دو روز گذشته این رقم از مرز 50 درصد عبور کرده و طی روزهای آینده نیز مابقی مطالبات گندمکاران به آنها پرداخت خواهد شد. سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور گفت: تا روز گذشته حدود 3 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری کرده‌ایم.
وی افزود: در میان استان‌هایی که کشاورزان آنها گندم را به شرکت بازرگانی دولتی تحویل دادند، خوزستان با تحویل یک میلیون و 710 هزار تن گندم با اختلاف زیاد نسبت به دیگر استان‌های کشور در رتبه اول قرار دارد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با ابراز امیدواری از خرید تضمینی 8 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان تا پایان شهریورماه سال‌جاری تصریح کرد: تاکنون بیش از نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و میزان آن به 25 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

پرداخت کامل مطالبات زعفران‌کاران
اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که وزارت جهاد کشاورزی تمامی مطالبات زعفران‌کاران را به آنها پرداخت کرد به طوری که در این خصوص محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زعفران یک کالای مهم در بخش کشاورزی است و اشتغال و ارزآوری بالایی برای کشور دارد، گفت:خرید حمایتی زعفران مازاد از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با قیمت حمایتی انجام شده است.
 وی ادامه داد: زعفران‌ها اول آبان سال ۱۴۰۱ تحویل سازمان تعاون روستایی شد که درمجموع ۲۳.۵تن با ارزش ۹۲۶میلیارد تومان بود. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: پرداخت مطالبات زعفران‌کاران را در دستور کار خود قراردادیم و کل مبلغ تسویه شد به طوری که در حال حاضر زعفران کاران هیچ طلبی از وزارت جهاد کشاورزی ندارند.

پرداخت ۱۰۰ درصدی مطالبات پنبه‌کاران
همچنین در سال‌جاری 100 درصد مطالبات پنبه‌کاران با قیمت حمایتی پرداخت شده است به طوری که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی یک هزار و 200 میلیارد تومان را رقم نهایی پرداخت به پنبه‌کاران عنوان کرده‌اند.

شادی کلزاکاران از تسویه حساب وزارت جهادکشاورزی با آنان
سید سعید راد با اعلام اینکه تا ساعت 13 خرداد ماه، بیش از ۶۸ هزار تن کلزا به ارزش یک‌هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان از کشاورزان تحویل گرفته شده است، گفت: با احتساب ۹۷۰ میلیارد تومان که اول هفته به کلزاکاران پرداخت شد، تا کنون یک هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان به این عزیزان پرداخت شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تا آخر وقت روز گذشته، مجموعاً ۶۸۳۰۰ تن کلزا از کشاورزان ۱۵ استان‌ خریداری شده است، خاطرنشان کرد: ۳۰۷۰۰ تن از این میزان در خوزستان، ۱۹ هزار تن در گلستان، ۶۶۰۰ تن در مازندران، ۵۸۰۰ تن در بوشهر و ۶۲۰۰ تن نیز از کشاورزان ۱۱ استان باقی‌مانده خریداری شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی