خروج ایران از سیاهچاله رشد منفی سرمایه گذاری

باحضور جمعی از مدیران اقتصادی ؛ اجتماع بزرگ نخبگان مالی کشور در نمایشگاه بین المللی ایران آغاز شد

سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار

 
دیروز مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه، مالیات و گمرک) در محل نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا پیشروان صنعت مالی کشور طی 4 روز از آخرین دستاوردها و نوآوری‌های خود رونمایی کنند.
 
صنعت مالی یک رکن تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد است
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین افتتاحیه نمایشگاه صنعت مالی، با بیان اینکه صنعت مالی از منظر تحلیل دولت صنعتی است که تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد را برعهده دارد، اظهار داشت: اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم بخش واقعی اقتصاد نیز به خوبی عمل نخواهد کرد. وی عنوان کرد: نسبت تسهیلات به سپرده در نظام بانکی یکی از نکات مورد توجه در بخش اقتصاد مالی کشور است و این نسبت در حال حاضر از حدود 83 به 85 درصد رسیده که نشان دهنده استفاده بیش از ظرفیت در تسهیلات دهی است. وی افزود: همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی بانکی از ۴.۰۸ درصد به ۴.۰۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیدیم. این آمارها نشان دهنده تکاپوی صنعت بانکی با کاهش نکول در این حوزه را استنباط کرد. خاندوزی اضافه کرد: سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت: اوراق شرکتی و تأمین مالی بخش‌های شرکتی از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش داشت که ۴ برابر افزایش تأمین مالی شرکت‌ها داشتیم. انتشار اوراق دولتی نیز از ۱۳ به ۲۷ درصد رشد پیدا کرده است .وی در این مراسم به مشکلات ناشی از منفی شدن نرخ تشکیل سرمایه در سال‌های گذشته اشاره و بیان داشت: موفق شده‌ایم رشد سرمایه‌گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ را به رشد سرمایه‌گذاری حدوداً ۷ درصدی برسانیمو از سیاهچاله رشد منفی سرمایه‌گذاری خارج شدیم. خاندوزی افزود: ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یکی از مصوبات خوبی بود که نگاه احیای نقش سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در بازار سرمایه را نشان می‌دهد؛ این نگاه نه افراطی و نه تفریطی است که می‌تواند منجر به خروج آنها از سرمایه‌گذاری راکد بشود.
وی خاطرنشان کرد: این سیاست به تقویت تولید کمک خواهد کرد. افزایش انتشار اوراق صکوک برای افزایش سرمایه‌گذاری، اصلاح پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای از اقدامات خوبی بود که رقم خورده است.
خاندوزی گفت: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه‌گذاری باشد، بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد. این اقدام با هدف توسعه سرمایه‌گذاری انجام شد. بر این اساس بانک‌ها مجوز سرمایه گذاری‌مستقیم پیدا کردند.

در جهت پیش‌بینی پذیری بیشتر اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از اتمام مراسم افتتاحیه در جمع خبرنگاران، بحث پیش‌بینی پذیری و عدم تغییرات پیاپی در مقررات را یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی دانست. وی در این خصوص اظهار داشت: ثبات بخشی به قوانین و جلوگیری از تغییر پیاپی مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی با همکاری مجلس شورای اسلامی و با تقویت نگاه بلندمدت در حوزه مصوبات و مقررات میسر خواهد شد.خاندوزی در توضیح  راه‌اندازی حساب‌های پیشرفت و عدالت نیز گفت: با توجه به اینکه افتتاح حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی از اختیار وزارت اقتصاد خارج شده و منوط به تدوین آیین‌نامه آن بعد از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران است، ما منتظر مصاحبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستیم تا آیین‌نامه‌های افتتاح این حساب‌ها تدوین و ابلاغ شود.
وی ادامه داد: حساب‌های پیشرفت و عدالت ابزاری برای تحقق عدالت اقتصادی در سطح استان‌ها خواهد بود.
 
فرصت طلایی ترویج دانش مالی
در ادامه این مراسم، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نمایشگاه صنعت مالی را فرصت طلایی برای ترویج دانش مالی در کشور دانست و اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند در توسعه سواد مالی نقش مؤثری ایفا کند.
عشقی گفت: ما در سازمان بورس مرکز افکارسنجی راه‌اندازی کرده‌ایم تا سواد مالی مردم را بسنجیم تا بتوانیم سواد مالی در سطوح مختلف (دانش‌آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه دهیم.
 
صدور ۳ موافقت اصولی صندوق بازنشستگی تکمیلی‌ بزودی
به گفته مجید عشقی در روزهای آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که هم در جهت تأمین آینده شاغلان و بازنشستگان است و هم منابع جدید و مستمر و پایدار برای بازار فراهم خواهد کرد. وی ادامه داد: این نوع از صندوق‌ که فعال‌سازی آن در یک سال و نیم اخیر مورد توجه قرار گرفته است، عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت. عشقی با اشاره به دوطرفه شدن بازار سرمایه، گفت: همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه صنعت مالی، قراردادهای آتی سهام رونمایی خواهد شد. عشقی به افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت کارگزاری نیز اشاره و در این خصوص بیان داشت: تا چند سال گذشته ۱۰ کارگزاری برتر بازار سرمایه، وابسته به بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر بهترین کارگزاری‌ها، کارگزاری‌های بخش خصوصی هستند که نوآوری‌ را به بازار سرمایه آوردند.
 
صکوک پلاس رونمایی خواهد شد
مجید عشقی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که حجم انتشار اوراق برای تأمین مالی تولید را افزایش دهیم. در حدود سه ماه گذشته حجم موافقت اصولی بالایی را تصویب کردیم. وی افزود: اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است. در هفته‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد. وی اضافه کرد: الکترونیکی کردن مجوزهای تأمین مالی و انتشار اوراق بهادار هم مهم است. در نمایشگاه صنعت مالی آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی(صکوک پلاس) رونمایی خواهد شد.
 
تقویت بازار با مالیات بر عایدی سرمایه
محمد ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت مالی بود.
وی در این مراسم با اشاره به اینکه باید در جهت تقویت بخش مالی کشور از ظرفیت تخصصی کشور به خوبی استفاده شود، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم از بازار سرمایه برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، باید قواعد آن را رعایت کنیم. ما با سیاست قیمت‌گذاری دستوری قواعد بازار سرمایه را بهم زدیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ابلاغیه ۲۶ ماده‌ای در خصوص برنامه هفتم توسعه مشخص است که یکی از محورهای آن تحقق نظام مالیاتی، تورم تک رقمی و... است. در بند یک این ابلاغیه اساساً توسعه اقتصادی همراه با عدالت یاد شده است. دولت و مجلس در کنار یکدیگر می‌توانند این مهم را پیش ببرند. وی در ادامه بیان داشت: در حوزه سیاست‌های ارزی بارها و بارها روش‌های مختلف را تجربه کردیم. بعضی به‌دنبال تثبیت و تعدیل نرخ ارز است. پورابراهیمی با بیان اینکه قرار بود نرخ ارز شناور مدیریت شده باشد، گفت: نباید تجربه تلخ دولت پیش را تکرار کنیم. تکرار تجربه‌های گذشته قواعد را بر هم می‌زند. اگر باور به حرکت اقتصادی کشور داریم، باید قواعد علمی و تخصصی را بپذیریم. ما راه و چاره‌ای جز نگاه علمی و تخصصی به اقتصاد نداریم. مبنای ما باید حرفه‌ای باشد؛ نه سیاسی، جناحی یا قبیله‌ای. وی با اشاره به برنامه‌ آتی مجلس در خصوص برنامه هفتم توسعه بیان کرد: با این برنامه می‌توانیم تحولات بزرگی را پایه‌ریزی کنیم. به‌عنوان عضوی از اعضای کمیسیون برنامه هفتم اعلام می‌کنم که حتماً نشست‌های خود را با کارشناسان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی جدی‌تر خواهیم کرد. پورابراهیمی درباره اقدامات سال گذشته مجلس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس تصویب قانون مالیات بر سوداگری بود. امیدواریم با اجرایی شدن این قانون بازارهای دلالی در کشور ساماندهی شود و منابع به سمت بازارهای واقعی مثل بازار سرمایه بیاید. مورد دوم اصلاح قانون بانک مرکزی بود که مراحل نهایی تصویب آن در شورای نگهبان در حال بررسی است. امیدواریم زودتر ابلاغ شود. پورابراهیمی افزود: رویکرد ما گرفتن مالیات بر مجموع درآمد و کاهش مالیات بر بنگاه‌ها است. قانون اصلاح بازار سرمایه نیز در حال نهایی شدن است. متن نهایی مصوبه کمیسیون اقتصادی را نهایی‌کرده‌ایم. بعضی مفاد مانند جایگاه بخش مالکیتی خصوصی در بازار سرمایه در این قانون دیده شده است. ما موظف به حمایت از سها‌مداران خرد هستیم.

معرفی ابزار جدید انتقال پول با بانک‌های روسیه
سیداحمدرضا علایی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اهمیت معرفی ابزارهای مدرن در صنعت مالی کشور گفت: طی توافقاتی که با کشور روسیه داشته‌ایم، امروز یک ابزار مالی جدید بعد از یکسال تلاش دوجانبه در این نمایشگاه برای انتقال پول بین فعالان اقتصادی دو کشور رونمایی می‌شود.
وی گفت: ابزار ضمانتنامه بانکی بین بانک پاسارگاد و ازبربانک روسیه و همچنین گشایش خط اعتباری داخلی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی می‌شود که فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند با پول ملی خود اقدام به تجارت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی