صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • دیدگاه
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و نود و نه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و نه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

فاینانس یک میلیارد دلاری برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری جنوب غرب

برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اعتباری 150 هزار میلیارد تومانی نیاز است

امین محمودی
خبرنگار

طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی در اراضی کشاورزی دشت‌های خوزستان و ایلام، در فاز نخست در سطح 295 هزار هکتار در سال 1393 کلید خورد و در سال 1397 به اتمام رسید.
مرحله اول این طرح در 20 شهرستان استان خوزستان و 3 شهرستان استان ایلام (248 هزار هکتار در خوزستان و 47 هزار هکتار در ایلام) اجرا شد که برای 150 هزار نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد شد.
همچنین باید به این نکته نیز اذعان کرد که علاوه بر مهاجرت معکوس شهریان به روستا، با اجرای این طرح صرفه‌جویی 870 میلیون مترمکعبی در مصرف آب صورت گرفته و میزان تولید محصولات کشاورزی دو استان مذکور نیز با رشد 4 میلیون تنی همراه شده است.
متوسط برداشت محصول از هر هکتار اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام پس از اجرای طرح 550 هزار هکتاری به 5 تا 7 تن رسیده است، به عنوان مثال می‌توان به افزایش قابل توجه برداشت گندم اشاره کرد، به طوری که تا روز گذشته حدود 55 درصد گندم برداشت شده در کشور(3 میلیون و 100 هزار تن) مربوط به استان خوزستان (با برداشت یک میلیون و 700 هزار تن) بوده است.
مرحله دوم این طرح در سطح 255 هزار هکتار برای شبکه‌های اصلی و فرعی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اجرا خواهد شد که عمده این طرح قرار است در شمال استان خوزستان اجرا شود.
همچنین برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اعتباری 150 هزار میلیارد تومانی نیاز است که در این خصوص استاندار خوزستان گفته 30 هزار میلیارد تومان از طرف دولت اختیار داده شده تا با فروش سهم نیشکر بخشی از هزینه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری جنوب غرب تأمین شود.
علی‌اکبر حسینی محراب همچنین گفت: دولت یک میلیارد دلار فاینانس برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان در نظر گرفته است.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از طرح‌های بزرگ در خاورمیانه و کشور
رضا عظیمی، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در این خصوص گفت: تمام امیدها به اعتبارات دولتی و حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی است تا دستیابی به اهداف این پروژه تسریع یابد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی این طرح شامل یکی از مؤلفه‌های مهندسی زراعی و احیای اراضی خوزستان آغاز شد، گفت: زهکشی اراضی به صورت زیرزمینی و سطحی مهم‌ترین طرحی بود که در قالب احیا ارائه و اجرا شد.
 عظیمی، ساخت جاده‌های دسترسی میان مزارع، هندسی‌سازی قطعه‌بندی اراضی، ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی را از دیگر کار‌های اجرا شده در اراضی کشاورزی خوزستان برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه شوری و یا قلیایی بودن آب یکی از مشکلات استان در زمینه کشاورزی است، با اجرای این طرح‌ها، شوری آب و خاک اصلاح شد.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر می‌گوید: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری علاوه بر دستاورد‌های بخش تولید، یکی از طرح‌های بزرگ خاورمیانه و کشور در ۴۴ سال اخیر محسوب می‌شود که بیش از ۵۰۰ قرارداد اجرایی دربر داشته و بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین برای اجرای آن به کار گرفته شد.
عظیمی گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری از ابتدا به شکل فاز اول و دوم طراحی نشده و با توجه به محدودیت‌های اعتباری اختصاص‌یافته به طرح، فاز اول آن متناسب با بودجه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی شده است و کشاورزان خوزستانی در حال حاضر از مزایای آن در این گستره بهره‌مند هستند.
به گفته وی، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام اجرایی شده که حدود ۲۰ شهرستان و ۵ حوزه کشاورزی در خوزستان را شامل می‌شد و با توجه به منابع آبی تخصیص داده شده از سوی وزارت نیرو عملیاتی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی