صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد
حمایت مجلس از آموزش و پرورش قوی
هدایت وزارت آموزش و پرورش به رضامراد صحرایی سپرده شد و نمایندگان مجلس با 167 رأی موافق، 86 رأی مخالف، 14 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 269 نماینده حاضر در صحن به او برای تصدی این مسئولیت اعتماد کردند.
جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که همراه با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه برای کسب اعتماد در مجلس حضور یافته بود با طرح دیدگاه موافقان و مخالفانش فرصتی برای مطرح شدن دغدغههای نمایندگان موافق و مخالف درباره وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور و البته تبیین برنامه صحرایی برای اداره آن قرار گرفت.
تأیید صلاحیت صحرایی از سوی کمیسیون آموزش
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدای جلسه ضمن قرائت گزارش بررسی برنامهها و صلاحیت صحرایی، موافقت ضمنی این کمیسیون با تصدی وی را اعلام کرد. رضا حاجی پور در بیان شرح استعلامات وزیر پیشنهادی گفت: پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای ایشان در رشته زبانشناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی تأیید شده است. وی در ادامه یادآور شد: صحرایی در جلسه کمیسیون 5 چالش پیش روی آموزش و پرورش را «فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن»، «کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش»، «ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی»، «ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی» و «نابرابر بودن فرصتهای آموزشی» مطرح کرد و اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این وضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخشها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند.
موافقان؛ صحرایی در پیگیری حقوق معلمان تعارفی ندارد
در ادامه نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی به طرح دیدگاههایشان پرداختند.
سید محسن دهنوی، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی و الهام آزاد نمایندگانی بودند که به عنوان موافق به دفاع از صلاحیت وزیر پیشنهادی پرداختند. دهنوی با تأکید بر شناخت خوب صحرایی از فضای حاکم بر وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: او کسی است که کار معلمی را از مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت گرفته است. بنابراین وقتی میگوییم تجربه و شناخت از فضا مهم است وی این تجربه را در همه سطوح دارد. وی با اشاره به جلساتی که در روزهای گذشته با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس برگزار شده، یادآور شد: راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح می کرد خوب است و می تواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه رو است کمک کند.
روحالامینی هم در دفاع از صحرایی گفت: ایشان در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند.
الهام آزاد هم با بیان اینکه اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زدهاند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند، گفت: قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکردهاند.
پرسشهای مشترک مخالفان از صحرایی
علی خضریان، عبدالعلی رحیمی مظفری، علی بابایی کارنامی و سید علی موسوی نیز چهار نمایندهای بودند که به عنوان مخالف پرسشهای خود را مطرح کردند. چنانکه خضریان نماینده مردم تهران با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق و رتبهبندی معلمان به عنوان دلایل استعفای وزیر پیشین آموزش و پرورش، از چرایی برخورد نشدن با مقصران آن تأخیر در دوران سرپرستی صحرایی پرسید. رحیمی مظفری هم در قالب نطق مخالفت از وزیر پیشنهادی درباره برنامه حل دغدغههای مالی معلمان و آسیبهای اجتماعی دانش آموزان سؤال کرد. بابائی کارنامی هم خواستار پاسخ به این پرسش شد که تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان، قانون رتبهبندی و نوسازی مدارس فرسوده چه میشود؟ موسوی هم مخالفت خود را اینگونه بیان کرد که نکته راهگشا و امید آفرین در برنامههای صحرایی ندیده است.
تأکید صحرایی بر تقویت آموزش و پرورش به مثابه بنیان ایران قوی
پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان رضا مراد صحرایی با حضور در برابر نمایندگان به تشریح برنامههای خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت. وی با تصریح اینکه اگر ایران قوی،اقتصاد خوب و جامعه با صلابت و مؤمن می خواهیم راهش آموزش و پرورش قوی است، گفت: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را میستایم، ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره دانشآموزان نیز گفت: تحولات بسیار پیچیده هستند و با نسلی مواجه هستیم که تجربه زیاد و پیچیدگی دارند و باید خلأ شناختی را با این نسل رفع کنیم؛ باید دانشآموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی دور کنیم و سبک ایرانی اسلامی برای دختران ایجاد کنیم.
صحرایی در بخشی از سخنانش مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرایند رتبهبندی دانست و در توضیح 8 برنامه فوری اولویت دارش برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در سازکار جذب، تربیت و ارتقای معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش و پرورش، کارآمدسازی نظامات و سازکار راهبری در مدیریت آموزش و پرورش، عدالت تربیتی و کیفیت بخشی برنامهها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و ارتقای توانمندی های خانواده را دنبال خواهیم کرد.
قول رئیس مجلس برای همراهی با وزیر جدید
پس از رأی اعتماد مجلس به صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سخنانی با بیان اینکه امیدوارم علاوه بر توجه به رتبه بندی معلمان، ارتقای آموزشی و علمی معلمان نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: آقای صحرایی، مجلس را برای تحول جدی و اساسی در مهمترین وزارتخانه کشور برای امروز و آینده کشور در کنار خود بداند. قالیباف ادامه داد: ما در مجلس آماده هر کمکی به ایشان هستیم، مجلس نشان داده که هم در رتبه بندی معلمان و هم در حمایتهای پشتیبانی مالی، این مسائل در اولویتش بوده است.
اعلام وصول نامه معرفی وزیر صمت
سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس را اعلام کرد. عباس علیآبادی مدیرعامل فعلی مپنا فردی است که از سوی دولت برای بر عهده گرفتن این مسئولیت به مجلس معرفی شده است.