صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

تفاوت انتقام گرفتن و خشونت در زنان و مردان

خشم احساسی است که می‌توان با مدیریت و استفاده از روش‌های روانشناسی آن را کنترل کرد.عدم کنترل خشم در بعضی موارد فجایع بزرگی را رقم می‌زند. خشم هم در مردان و هم در زنان به‌وجود می‌آید اما عکس‌العمل‌ها در برابر آن متفاوت است. در این مطلب به نوع برخورد زنان و مردان و عکس‌العمل آنها به خشم می‌پردازیم.
خشم زنان
 خشونت زنان با مردان متفاوت است.
دکتر مریم سامانی-‌ استاد دانشگاه و روانشناس بالینی- در مورد این تفاوت اینگونه توضیح می‌دهد: برای مردان، خشم تقریباً شبیه رفتن به جنگ و مبارزه است. اما در مورد زن‌ها موضوع خیلی خیلی متفاوت است. در زن‌ها موضوع خشم شخصی است و موضوع به زندگی شخصی یا خانوادگی آنها مربوط می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: زنان و مردانی که مرتکب قتل می‌شوند، سلاح‌های متفاوتی را هم انتخاب می‌کنند. مردان معمولاً از اسلحه گرم استفاده می‌کنند، در حالی که زن‌ها برای گرفتن جان قربانی، اغلب ‌او را خفه کرده یا اینکه در آب غرق می‌کنند.
حتی آمارها هم تا حدی این را تأیید می‌کند. گفته می‌شود که 46 درصد از مردان در امریکا اسلحه دارند، در حالی که این رقم در بین زنان تنها 23 درصد است.
انتقام مردانه، انتقام زنانه
بسیاری به انتقام به‌عنوان انگیزه قتل اشاره می‌کنند، اما هم مردان انتقام می‌گیرند و هم زنان. هرچند تحلیل اطلاعات موجود در مورد واکنش زنان و مردان به انتقام، تا حدی نشان می‌دهد تفاوت‌های جنسیتی در این مورد وجود دارد.
 دکتر مریم سامانی - استاد دانشگاه و روانشناس بالینی- در این‌باره می‌گوید: به نظر می‌رسد که زنان هم می‌توانند به شیوه خود انتقام‌ بگیرند. برای مثال زنانی که مورد تجاوزهای جنسی قرار گرفته‌اند، معمولاً در مورد انتقام گرفتن خیال‌پردازی می‌کنند، اما این زنان در مورد خیال‌پردازی‌های انتقام‌جویانه خود دچار احساس گناه می‌شوند.
وی معتقد است، ژنتیک روی این ویژگی‌ها مؤثر است. بسیاری از زنان، در ارتباطات فردی روابط و هیجان‌ها درگیر انتقام و خشم می‌شوند در حالی که مردان گرایش بیشتری دارند که به‌دنبال عدالت بروند. در نتیجه، خشونت زنان با احتمال بیشتری، نتیجه یک زندگی فردی بسیار آزاردهنده است. در حالی که مردان بیشتر به‌دنبال مفهوم انتزاعی عدالت می‌گردند.
جستجو
آرشیو تاریخی