صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

روایتی از درخشش شگفت انگیز بانوان ایرانی در بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند

تصویری از زنان ایرانی مقابل چشم دنیا

زهرا اسدی
خبرنگار

درست چند ماه بعد از لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن و در ایامی که غرب استعمارگر با شیطنت‌هایی جدید، هویت و باورهای بانوان این سرزمین را نشانه می‌گیرد، یکی از بهترین و به‌روزترین نشست‌های بین‌المللی دنیا را همین بانوان ایرانی تشکیل می‌دهند؛ از کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار تا هفتمین نشست کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای عضو آیورا به ریاست جمهوری اسلامی ایران و این یعنی «وَمَکروا وَمَکرَ‌الله وَاللَّهُ خَیرُ الماکرینَ».
 این سرزمین بانوانی است که پای مکتبی قد کشیده‌اند که رهبرش اخیراً فرمود «حتی خانه‌داری نیز به معنای خانه‌نشینی نیست»؛ بانوانی که آزادی، شجاعت و دلاوری خود را در حوزه‌های مختلفی که بدان علاقه‌مند هستند مرهون همین نگاه اسلامی و قرآنی می‌دانند و از برکات همین نگاه است که می‌درخشند.
بیش از آنکه این رویداد جهانی نظرم را جلب کند، سکوت رسانه‌ها برایم جلوه بیشتری دارد. عجیب است که توان بانوان ایرانی در مدیریت اجلاسی بین‌المللی به رخ دنیا کشیده می‌شود، اما انعکاس این شکوه زنانه آنگونه که باید، دیده نمی‌شود. گویا قرار است هر آنچه در حوزه توانمندی بانوان این سرزمین اتفاق می‌افتد در غربت باقی بماند. اما به این حقیقت می‌توان از منظری دیگر هم نگریست و آن واقعیتی مشهود است که سختی‌ها در بروز استعدادهای پیدا و پنهان بانوان ایرانی مؤثر بوده و نشان از روحیه خستگی‌ناپذیر این زنان فرهیخته دارد که با استفاده بهینه از فرصت‌ها و گاه حتی تبدیل تهدید به فرصت رشد متعالی و بروز توانمندی‌ها، اعجاب تاریخ را بر می‌انگیزند. جالب‌تر آنکه وقتی با نمایندگان کشورهای عضو آیورا در این نشست گفت‌و‌گو کردیم، توصیفات شگفت‌انگیزی از این رویداد جهانی داشتند که در ادامه خواهم گفت تا جزو مدیونین به تاریخ شگرف انقلاب اسلامی نباشم. اجلاسی بین‌المللی که با همت بانوان سرزمینم ایران شکل می‌گیرد، مگر می‌تواند در ذهن مخاطب آگاه، نامی جز «افتخار و غرور ملی برای بانوان ایران» تداعی نماید؟ میهمانان وارد سالن اجلاس می‌شوند. ۱۹ نماینده از کشورهای عضو آیورا؛ همان کشورهای حاشیه اقیانوس هند که حدود دو سال است ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای عضو را به ایران واگذار کرده‌اند. نمایندگانی از کشورهای مالدیو، مالزی، امارات، بنگلادش، هند، عمان، موریس، ماداگاسکار، موزامبیک، کنیا، سومالی و ایران و... مفتخر به حضور در این اجلاس شده‌اند. ظاهراً حدود بیست ماه گذشته نشست‌های آموزشی کارگروه مذکور، به صورت مجازی برگزار شده و هفتمین نشست از زمان تأسیس کارگروه است که به میزبانی تهران در اولین روزهای خرداد 1402 برگزار می‌شود. میهمانان کشورهای عضو وارد سالن نشست می‌شوند. بین آنها چند بانوی وزیر و نماینده وزیر هم هست، مثل وزیر جنسیت، خانواده و خدمات اجتماعی کشور مالدیو. بانوانی با روپوش بلند به رنگ سبز دودی و شال و ماسک مشکی در سالن حضور دارند که مسلط به زبان‌های زنده دنیا هستند تا راهنمایی میهمانان کشورهای حاشیه اقیانوس هند را عهده‌دار شوند.
حنانه خلفی را می‌بینم؛ دختر نخبه قرآنی 16 ساله کشورمان که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران است و همزمان در رشته تجربی تحصیل می‌کند، با این هدف که در آینده پزشکی شود که بتواند بانوان سرزمینش را معالجه کند. حنانه پشت تریبون قرار گرفته و خوشامد می‌گوید. شروع می‌کند به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه اسراء، میهمانان خارجی دوربین‌های گوشی را روشن کرده‌اند و از این دختر نخبه ایرانی فیلمبرداری می‌کنند. برخی نیز از همان فاصله به حنانه لبخند می‌زنند. گویا افتخار ما افتخار آنها هم هست. شاید اینجا نماینده‌ای از کشورهای مختلف حضور دارند تا بگویند هر بانوی موفقی می‌تواند الگوی بانوان جهان قرار بگیرد و ساعاتی بعد در گفت‌و‌گویی صمیمی با آنها متوجه می‌شوم که چقدر این شروع مبارک برای آنها نیز مایه مباهات بوده است. سرود ملی پخش می‌شود. همه به احترام این پرچم مقدس که نشان از خون شهیدان گلگون کفنی دارد که جان شیرین خود را برای عزت و افتخار زنان و مردان سرزمینشان معامله کردند، می‌ایستند. در بین تصاویری که روی پرده در حال نمایش است، قاب‌های متفاوت‌تری از همیشه می‌بینم؛ تصاویر افتخارآفرینی زنان ایرانی که در عرصه‌های مختلف بین‌المللی خوش درخشیدند و بارها و بارها این پرچم مقدس را مقابل چشم دوست و دشمن بالا کشیدند. نمونه آخرش دختران قهرمان هاکی روی یخ که با کمترین سابقه و تجربه، برترین‌های دنیا شدند و افتخارآفرینی کردند. اما این پایان ماجرای موفقیت‌های جهانی دختران این سرزمین نیست، چرا که آنها اعتقاد دارند به این جمله ولی‌فقیه‌شان که فرمودند: «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌ کارها به شما متوجه است.» همین نگاه متبرک به اسلام عزیز است که زن را در خانه‌نشینی خلاصه نمی‌کند، بلکه برای او عرصه‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد که با حضور توانمندش نه‌تنها بانوی نمونه در خانه و یک مادر مهربان برای فرزندانش باشد و خانواده‌ای را مهندسی کند، بلکه در اجتماع خویش و اجتماع جهانی نیز اثرگذار است. این یعنی بانوی ایرانی محدود نیست و اگر همت کند، اراده‌اش شکوه‌آفرینی می‌کند. چونان بانو فاطمه معصومه سلام‌الله علیها که با حضورش در اجتماع، الگوی مردان و زنان موفق عالم تا قیامت شد و نشان داد می‌توان بانویی پاک طینت و پاک سیرت بود و اثربخش؛ تا حدی که بزرگترین مردان جهان به گَرد دامن پاکش تأسی می‌جویند. انتخاب این ایام مبارک برای چنین نشست مهمی، در نظرم معنادار می‌آید و تلاقی آن را با دهه کرامت و روز دختر خوش‌تر می‌پندارم.

توانمندسازی اقتصادی زنان
ریاست کارگروه بین‌المللی توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیورا» را یک بانوی جوان و نخبه ایرانی برعهده دارد. دکتر خدیجه کریمی که همزمان با این ریاست، مدیرکل امور بین‌الملل معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز می‌باشد.نشست دو روزه این کارگاه با پیام ویدیویی آقای سلمان الفریسی، دبیرکل آیورا و تشکر ویژه ایشان از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست بین‌المللی مهم آغاز می‌شود. تعدادی از نمایندگان حاضر از کشورهای عضو آیورا، به ترتیب، مقالات و سخنرانی‌هایی را جهت توانمندسازی اقتصادی بانوان ارائه می‌کنند.در این نشست دو روزه، یک پنل با موضوع «توانمندسازی اقتصادی بانوان» و پنلی دیگر با موضوع «زنان و مبارزه با فساد» که در حقیقت این موضوع کلیدی در عرصه بین‌الملل، مصوب سال گذشته کشورهای عضو آیورا بود که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران محقق شد. در این پنل نیز نمایندگانی از ایران و کشورهای عضو به ایراد نظرات خود در این مسأله مهم جهانی می‌پردازند. در پنل نخست که توانمندسازی اقتصادی بانوان است، میهمانان خارجی حاضر، از ارائه طرح‌های موفقیت‌آمیز بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف شگفت‌زده شدند. عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی و مدیر پروژه طرح توانمندسازی زنان، به ارائه مقاله مهمی با موضوع پایدارسازی بازار و استانداردسازی محصولات مشاغل خانگی پرداخت و بر اصل توسعه بازاریابی بر اساس استانداردهای بین‌المللی تأکید کرد. این استاد دانشگاه و مدیر طرح توانمندسازی زنان، از معیار OHOP جهت استاندارد نمودن تولیدات خرد صحبت کرد و چند نمونه محصول خانگی که موفق به دریافت این تأییده شده بودند از جمله کیف‌های دستی،  لباس کودک و... را نمایش داد و در پایان یکی از همین محصولات را که موفق به کسب نشان استاندارد OHOP شده بود به میهمان خارجی این نشست هدیه کرد که به گمانم آن میهمان خوش‌اقبال، نماینده کشور هندوستان بود.

نمونه‌های موفق کارآفرینی
همچنین نمونه‌های موفق دیگری در تولید و صادرات بین‌المللی فرش و تلفیق این هنر در سایر هنرها از جمله لباس‌های زنانه ارائه شد که با توجه به پیشتاز بودن ایران در تولید و صادرات فرش دستباف به دنیا، برای حضار بسیار جالب توجه بود.نمونه موفق دیگر، کارآفرین برتری بود که در زمینه صنعت جواهرسازی توسط بانوان به صورت بسیار موفقیت‌آمیزی عمل کرده بود. وی با تأکید بر ذخایر و معادن عظیم جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، صنعت جواهرسازی را جزو 5 صنعت برتر دنیا خواند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای خام‌فروشی نفت محسوب شود و البته پیشنهادی نیز به کشورهای عضو آیورا ارائه داد تا در بهره‌مندی از این صنعت بسیار زیبا که با کمترین امکانات می‌تواند رونق یابد، در راستای تقویت همکاری‌های بین‌المللی استفاده کنند. برای من بین همه نکته‌های این کارآفرین نمونه، این مسأله برجسته شد که اکثریت نیروهای شاغل در این صنعت را بانوان تشکیل می‌دهند و نکته جالب‌تر اینکه بین آنها تعداد 3000 فرزند شهید وجود دارد که افتخار هنرآفرینی در این صنعت برجسته کشورمان را دارند و تعداد قابل‌توجهی از این دختران شهید توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه که به نظرم تلفیقی از هنر و صنعت است، دست یابند.
حضور مؤثر دختران در شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور مؤثر دختران فعال و نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت و با بیانی متفاوت، انصافاً زیبا شروع به سخن کرد:«می‌خواهم به یک جواهر بسیار ذیقیمت در کشورم اشاره کنم. من در کشوری زندگی می‌کنم که رهبرش هر روز می‌گوید:دانش قدرت می‌آورد «العلم سلطان» و خوشحالم دانشجویانی دارم که از علمشان تولید ثروت می‌کنند، چراکه یکی از ثروت‌آفرین‌ترین دانش‌های دنیا، علم بیوتکنولوژی است که دو حوزه صنعت و پزشکی، بخش‌های اصلی این دانش محسوب می‌شوند.»
در ادامه این نشست مدیرکل هماهنگی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده، از طرح توانمندسازی بانوان در دولت سیزدهم می‌گوید که توسعه کسب‌وکار پایدار خانواده‌محور در اغلب استان‌های کشور در دست اقدام است. مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به جایگاه مؤثر سازمان‌های بین‌المللی اظهار می‌کند:«اهمیت توانمندسازی زنان هنوز به قدر کافی در آیورا شناخته نشده، اما جمهوری اسلامی ایران از شروع دوره ریاست خود برنامه‌های متنوعی را به کشورهای عضو ارائه نموده است.»

زنان و مبارزه با فساد
 در آغاز پنل دوم با موضوع «زنان و مبارزه با فساد» ضمن اشاره به پیشنهاد سال گذشته ایران در اهتمام کشورهای عضو آیورا نسبت به این موضوع مهم، بر لزوم پیگیری همگانی و مجدانه علیه فساد و نقش زنان در مبارزه با آن تأکید شد.
در اینجا برای وضوح مطلب و بیان اثرگذاری ایران در سطح بین‌المللی لازم است به تشکیل کارگروه ملی زنان و مبارزه با فساد در ستاد ملی زن و خانواده که در ماه‌های اخیر با حضور رئیس‌جمهور کشورمان به تصویب رسید اشاره کنم و پیشنهادی نیز در خصوص موضوع «زنان و مبارزه با فساد» توسط ایران به کشورهای عضو آیورا ارائه شد که سال گذشته به تصویب اعضای اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند رسید. به همین مناسبت در این نشست دو روزه پنلی نیز با موضوع «زنان و مبارزه با فساد» برگزار شد که استقبال فوق‌العاده کشورهای عضو را از این پنل شاهد بودیم. کشورهای میهمان اساساً طرح این مسأله به‌عنوان نیازی جهانی و پیگیری آن را توسط ایران، حرکتی فوق‌العاده تحسین‌برانگیز توصیف کردند. وزیر جنسیت، خانواده و خدمات اجتماعی کشورمالدیو نیز به ارائه گزارشی در خصوص فساد و خشونت علیه زنان کشورش پرداخت و از دغدغه خود در مقابله با فساد گفت. نماینده امارات متحده عربی نیز در قالب یک گفت‌و‌گوی ویدیویی، گزارشی از نقش زنان اماراتی در مبارزه با فساد ارائه کرد، همچنین نماینده سازمان مردم‌نهاد صیانت از حقوق زنان ایران در مورد راهکارهای توانمندسازی بانوان در مبارزه با فساد و معاون وزیر دادگستری کشورمان هم در خصوص پیشگیری از وقوع فساد اخلاقی و جنسیتی پیشنهاداتی ارائه کردند.  مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل سازمان بازرسی کشور نیز با طرح مسأله نقش زنان در مبارزه با فساد، از تأثیر آموزش در پیشگیری از فساد گفت و مشاور امور بانوان و خانواده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح نقش زنان در کاهش آسیب و جرایم سایبری، نکات ارزنده‌ای را مطرح کرد. مدیرکل امور بین‌الملل معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده، به قرائت «بیانیه تهران» پرداخت. در این بیانیه با یادآوری اهداف آیورا مانند ارتقای رشد اقتصادی، توسعه متوازن منطقه و ارتقای حاکمیت مطلوب، بر تعهدات جمعی نسبت به توانمندسازی اقتصادی زنان و همچنین نقش مؤثر زنان در مبارزه با فساد تأکید شده است.

 

بــــرش

 ایستادگی مقابل استکبار جهانی، موجب بروز توانمندی زنان ایرانی در عرصه جهانی شد

دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده فساد را عامل مخدوش نمودن صلح و مانع تحقق عدالت جنسیتی خواند و تأکید کرد: زنان می‌توانند با قرار گرفتن در لایه‌های بالاتر قدرت، افشاگر فساد باشند و باید از آنها در مقابله با فساد حمایت کرد. وی با اشاره به لایحه ارتقای امنیت زنان که اخیراً در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش برای مبارزه با هر گونه فساد اخلاقی و کاری علیه زنان است و در انتها ضمن تأکید بر لزوم تلاش کشورهای عضو آیورا در موضوع «زنان و مبارزه با فساد» خاطر نشان کرد:زنان در مبارزه با فساد و ترویج پاکدامنی نسبت به نسل خود و نسل‌های بعد ممتازند. وی در مورد زنان و مبارزه با فساد گفت: یکی از مسائلی که دنبال می‌کنیم این است که قوانینی را تدوین و در مجامع بین‌المللی چون آیورا طرح و تصویب کنیم تا از سوء‌استفاده از زنان جلوگیری شود. زنان نباید مورد فساد قرار گیرند و نباید هیچ‌گونه بهره‌برداری غیرصحیح و ناسالمی از آنان در بخش‌های مختلف اداری و کاری اتفاق بیفتد. بحمدالله با قوانینی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تا حدود زیادی توانسته‌ایم در این عرصه موفق باشیم و اکنون درصدد هستیم این مسأله مهم در مجامع بین‌المللی عمومیت یافته و به طور وسیعی مطالبه حقوق زنان در جهان انجام بگیرد تا زنان، هم در مقابله با فساد کمک کنند و هم اینکه خود مصون از فساد باشند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مورد نشست توانمندسازی اقتصادی بانوان آیورا که در تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: در واقع دو سال است ایران مدیریت توانمندسازی اقتصادی بانوان آیورا را برعهده دارد و بانوان کشورهای حاشیه اقیانوس هند برای کسب این توانمندسازی تحت آموزش ایران قرار دارند. بحمدالله بانوان ما توانستند این آموزش را حدود بیست ماه به صورت مجازی و امسال نیز به صورت نشست حضوری در تهران برگزار کنند. در این نشست بر لزوم فراهم نمودن محیط امن جهت اشتغال زنان و اینکه زنان می‌توانند افشاگر بسیاری از فسادها در محیط‌های کاری باشند تأکید شد.  خبرنگار لبنانی می‌پرسد:با توجه به حملات اخیر کشورهای غربی به زنان ایرانی، به نظر شما این کنفرانس چه پیامی می‌تواند در سطح بین‌الملل داشته باشد؟
دکتر انسیه خزعلی با اشاره به حذف غیر قانونی ایران از کمیسیون مقام زن افزود: با حرکت‌های سیاسی و فشار امریکا از سوی سازمان ملل، عضویت ایران از کمیسیون مقام زن به طور ظالمانه‌ای لغو شد، به‌رغم این اقدامات ایران توانست نشست‌های متعددی در مورد زنان داشته باشد. نشست زنان تأثیرگذار را در چند ماه گذشته با شرکت 96 کشور برگزار کرد و اکنون نیز اختتامیه کارگروه توانمندسازی بانوان کشورهای عضو آیورا را به پایان رساند.

 

 

حدود 19 نماینده از کشورهای عضو آیورا در این نشست دو روزه حضور داشتند که با برخی از آنها گفت‌و‌گو کردیم و نظرشان را در مورد ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند جویا شدیم.


 از پیشرفت بانوان ایرانی شگفت‌زده شدم
 وزیر جنسیت، خانواده و خدمات اجتماعی مالدیو گفت: قبل از سفر به ایران، ذهنیت مبهمی نسبت به ایران و بانوان ایرانی داشتم، اما با حضور در کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان آیورا که در تهران برگزار شد و با دیدن این همه پیشرفت بانوان ایرانی متعجب و شگفت‌زده هستم و معتقدم ایران در مدیریت این کارگروه خیلی موفق بود.
امیدوارم توانمندی بانوان ایرانی به دیگر کشورهای عضو آیورا منتقل شود
 نماینده دپارتمان زنان کشور مالزی، در ابتدای صحبتش زنان توانمند ایران را برای توسعه روابط بیشتر در حوزه زنان به کشورش دعوت کرد و از پیشرفت‌های ایران در حوزه تکنولوژی، با ذوق وافری سخن گفت: «من اولین بار است در جلسات آیورا به ایران سفر کردم. معتقدم ایران تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارد که اجلاس آیورا می‌تواند این توانمندی‌ها را با سایر کشورهای عضو به اشتراک بگذارد.»
بانوان ایرانی، الگوی کشورهای عضو آیورا هستند
شروع کلام نماینده برابری جنسیتی در دولت موریس و فعال حوزه بانوان با تبریک ویژه به ایران همراه شد: «بابت برگزاری چنین نشست مهمی به ایران تبریک می‌گویم. با اینکه جمع‌آوری این همه کشور در یک زمان مشخص واقعاً سخت است، اما ایران توانست به‌صورت بسیار موفقت‌آمیزی این نشست ویژه را برگزار کند. تجربه‌های بسیار خوبی در این اجلاس به دست آوردم، گرچه نداشتن زبان مشترک مانع است اما بانوان مترجم توانمندی از ایران حضور داشتند که این موانع را برطرف کردند.
ایشان از اینکه نشست دوروزه کارگروه با یک خوشامدگویی به زبان‌های مختلف شروع شده بود، ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: به نظرم کار بانوان ایرانی در این اجلاس بسیار اتفاق بزرگی بود و سایر کشورهای عضو آیورا هم می‌توانند از این تجارب الگوبرداری کنند.
 پیشتازی ایران در مسیر زنان و مبارزه با فساد فوق‌العاده است
«از دیدن بانوان ایرانی شگفت‌زده هستم.» این جمله توصیفی نماینده کشور موتیس است. او یکی از اعضای آیوراست که ابتدای صحبتش به نگاه ژرف ایران در موضوع «مبارزه با فساد علیه زنان» اشاره می‌کند و می‌گوید: «فساد علیه زنان در تمام دنیا یک مسأله مهم است و اینکه ایران بین کشورهای عضو آیورا، در این مسیر مهم پیشقدم شد، بسیار حرکت مثبت و فوق‌العاده‌ای است. ایشان زنان ایرانی را فوق‌العاده عالی، باهوش و تحصیل کرده توصیف می‌کند: «بسیاری از بانوانی که در این رویداد بین‌المللی دیدم، دکترا داشتند و حتی در مناصب و موقعیت‌های اجتماعی بالایی بودند. در نتیجه من از دیدن این بانوان ایرانی شگفت‌زده هستم. مردم ایران میزبانی بسیار عالی برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند بودند و ما خیلی خوشحالیم که در این اجلاس بسیار خوبی که برگزار شد در ایران و در کنار زنان فعال ایرانی حضور داشتیم.»
بانوان ایرانی اجلاس بین‌المللی فوق‌العاده‌ای را برپا کردند، اگرچه عضوی از آیورا بودن هم افتخار و موفقیت ایران است.
مردم ایران در آرامش کنار هم زندگی می‌کنند
 نماینده وزارت توسعه امور زنان و کودکان هندوستان در توانمندسازی بانوان آیورا، ضمن تشکر از ایران به خاطر برگزاری این نشست گفت: بانوان ایرانی همایشی فوق‌العاده را اجرا کردند؛ هم از جهت تیم‌های هماهنگ‌سازی معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت خارجه و هم محتوای این اجلاس که بسیار کار موفقیت آمیزی بود. اگرچه عضوی از آیورا بودن، خود به نوعی افتخار و یک موفقیت برای ایران محسوب می‌شود. این حس خوب را بیشتر در کتابخانه دانشگاه بانوان(دانشگاه الزهرا «س») دریافت کردم که دختران این دانشگاه کتاب‌هایی از ادیان مختلف از بودایی و مسیحی تا اسلام و... داشتند. در نتیجه این انعکاس را برایم داشت که مردم ایران در آزادی کامل هستند و از هر دین و مذهبی کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند که هیچ چیزی بهتر از این نمی‌تواند حس من را نسبت به ایران منتقل کند.
 حقیقت زنان ایرانی بسیار فراتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم
 بانویی به نمایندگی از کشور موزامبیک در این اجلاس دو روزه حضور داشت که در دپارتمان حقوق زنان کشورش فعالیت دارد. از لحظه ورود، او را یک بانوی بسیار خوش ذوق یافتم. براحتی می‌شد اشتیاق این بانوی موزامبیکی را بارها به طور ملموس در چهره‌اش مشاهده کرد. ایشان نیز حضورش را در ایران پرافتخار خواند و گفت: در ابتدای اجلاس از توانمندسازی بانوان آیورا در تهران، بسیار شوکه و متعجب شدم. حقیقت زنان ایران بسیار فراتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم. این اولین بار است که من در قالب اجلاس آیورا به ایران سفر می‌کنم و بسیار مفتخرم که به‌عنوان نماینده موزامبیک حضور یافتم و پیشگام بودن زنان ایرانی را در مسائل کلان و توانمندسازی بانوان سایر کشورهای عضو، به‌خوبی دریافت کردم. به نظرم ایران در جایگاه ریاست کارگروه توانمندسازی بانوان آیورا موفقیت‌آمیز عمل کرد. تجربیات بسیار خوبی از این بانوان یاد گرفتیم تا بتوانیم آن را به بانوان کشور خودمان منتقل کنیم. مثال بارزش دانشگاهی است که برای بانوان ساخته شده و این برای من بسیار شگفت‌انگیز بود.
 زنان ایرانی راز حفظ کردن سنت‌ها و فرهنگ هستند
معاون جریان‌سازی جنسیت از وزارت جمعیت، حمایت اجتماعی و ارتقای زنان ماداگاسکارا گفت: اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم و از همان ابتدای سفر، خونگرمی و میهمان نوازی مردم ایران، تصورم را نسبت به ایران تغییر داد. از ایشان می‌پرسیم مگر تصور شما در مورد ایران چه بود؟ و پاسخ وی جالب است: «درکشور ماداگاسکارا مستندات زیادی در مورد ایران نیست و هرچه در مورد ایران می‌شنویم از اخبار رسانه‌های خارجی است که اکثر اوقات هم صحت ندارد. اما من چیزهای خیلی خوبی اینجا دیدم و بسیار خرسندم که در ایران هستم. امیدوارم رابطه کشورها در قالب نشست آیورا قوی‌تر شود و بتوانیم بیشتر به ایران سفر کنیم.
تشکر از بانوان نخبه ایرانی برای مدیریت رویداد مهم بین‌المللی
نماینده وزارت توسعه اجتماعی عمان، ابتدا از اهمیت حضورشان، جهت شرکت در اجلاس کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای عضو آیورا گفت و اینکه لازم است تجارب خوب ایران در این امر با کشورهای عضو به اشتراک گذاشته شود.
او فعالیت بانوان ایرانی در مدیریت این اجلاس را اینگونه توصیف کرد: از لحظه‌ای که وارد فرودگاه تهران شدیم مشخص بود کسانی که این رویداد مهم بین‌المللی را تشکیل داده‌اند خانم‌های نخبه ایرانی هستند. شور و شوق خاصی را در بین این بانوان دیدم و حتی جاهایی مشاهده کردم که آقایان نیز این خانم‌ها را پشتیبانی و تشویق می‌کنند تا این نشست بین‌المللی مهم به بهترین شکل برگزار شود و در نهایت، ایران به این موفقیت بزرگ رسید، لذا می‌خواهم تشکر مخصوص داشته باشم از معاونت زنان و اعضای آیورا در ایران که این رویداد مهم را ثبت کردند.
 استقبال دنیای تشنه عدالت از طرح مبارزه با فساد ایران در آیورا
 خبرنگاران خارجی از جمله لبنان و ترکیه آن طرف‌تر مشغول مصاحبه با خانم دکتر انسیه خزعلی هستند. سؤال مطروحه در موضوع «زنان و مبارزه با فساد» است که سال پیش با پیشنهاد ایران در آیورا مصوب شده است، مسأله‌ای که ظاهراً جامعه بین‌المللی تشنه آن بودند و بسیار خرسند هستند از اینکه ایران این شجاعت و ابتکار عمل را در طرح این مطلب مهم جهانی نشان داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی