صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • مسکن و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سفر دو روزه رئیس‌جمهور به اندونزی پایان یافت

کشورهای آسیا، تعیین‌کننده وضعیت فردای جهان

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود به این کشور سفر کرده بود، ظهر دیروز با بدرقه «هاندوکو» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری اندونزی، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد. دیدار با دبیرکل اتحادیه آسه‌آن، سخنرانی در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌و‌گو با رؤسای سازمان‌های اسلامی و حضور در میان نمازگزاران مسجد استقلال اندونزی از برنامه‌های روز دوم سفر رئیسی به جاکارتا بود.
 
دیدار با دبیرکل «آسه‌آن»
پیش از ظهر دیروز، «کائو کیم هورن» دبیرکل اتحادیه آ‌سه‌آن با حضور در محل اقامت آیت‌الله رئیسی، با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دبیرکل اتحادیه آسه‌آن در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گزارشی از برنامه‌های این اتحادیه برای گسترش تعاملات با کشورمان ارائه کرد. رئیسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت‌ها و اولویت‌های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت پیگیری تحقق اهداف تعیین‌شده در این زمینه تأکید کرد.
 
دلیل اعتراف رسمی امریکایی‌ها به شکست سیاست فشار
رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر رسمی خود، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، شرکت کرد و در سخنانی با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی اندونزی، عضویت این کشور در ترتیبات مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برخورداری از مردمی اهل تلاش و نوآوری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان گفت: این ظرفیت‌ها زمینه‌های مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور هستند. رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود: ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه‌های مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: دستاوردهای دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه‌تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی امریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.
 
نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت‌ها
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت‌ها و جریان مقاومت بوده و نظام سلطه و قدرت‌های طغیان‌گر رو به افول هستند، تصریح کرد: سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قدرت‌های نوظهور در آینده عالم هستند. یقین داریم همکاری کشورهای مسلمان و دیگر کشورها بویژه در منطقه آسیا تعیین‌کننده وضعیت فردای جهان است. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و اندونزی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد: این شما فعالان اقتصادی هستید که می‌توانید در جهت تحقق این توافقات گام‌های جدی و مؤثر بردارید.
رئیسی با اشاره به برخی مشکلات مطرح‌شده در این نشست از جمله موضوع تبادلات مالی، حمل و نقل، تجارت ترجیحی و سود بازرگانی با تأکید بر قابل رفع بودن این مسائل گفت: عزم ما بر این است که هیچ مانعی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشورهای دوست مشکلی ایجاد نکند و همان‌گونه که تاکنون تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم، این روند را ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهور افزود: صندوق ضمانت ایران می‌تواند پشتوانه خوبی برای همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد و در حوزه انرژی نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توانمندی‌های خوبی برای همکاری با اندونزی دارد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت فعال‌تر شدن دفاتر بازرگانی و تأثیر آن در افزایش شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل و رفع موانع احتمالی گسترش همکاری‌ها اظهار داشت: ایران ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد که در همکاری با اندونزی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط ایران و اندونزی در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه تجاری باشد و با تلاش فعالان اقتصادی دو کشور شاهد ارتقای تجارت دوجانبه باشیم.
 
آمادگی ایران برای همکاری با سازمان‌های اسلامی اندونزی
سیدابراهیم رئیسی در دیدار رؤسای سازمان‌های اسلامی اندونزی که پیش از ظهر چهارشنبه و در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به این کشور برگزار شد، با اشاره به افزایش گرایش به خداپرستی و خداباوری در ملت‌ها به رغم دین‌ستیزی و تلاش غربی‌ها برای فاصله انداختن میان مردم و دین، تربیت انسان‌های مستعد و مبارزه با انحراف، فساد، بی‌عدالتی و تبعیض را وظیفه سنگین علمای اسلام عنوان کرد. آیت‌الله رئیسی فهم و اعلام موضع بموقع علمای اندونزی نسبت به مسائل جهان اسلام را بسیار مهم توصیف و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سازمان‌های اسلامی اندونزی با هدف ارتقای همزمان سطح تعاملات فرهنگی و اقتصادی با این کشور تأکید کرد.
 
دشمن به دنبال ایران‌هراسی در میان مسلمانان
سیدابراهیم رئیسی در پایان برنامه‌های سفر دوروزه رسمی خود به اندونزی هم با حضور در مسجد استقلال این کشور، ضمن اقامه نماز جماعت ظهر، در سخنانی با اظهار خرسندی از حضور در میان نمازگزاران اندونزیایی، مذاکرات خود با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات این کشور را سازنده توصیف کرد. رئیس‌جمهور همبستگی، وحدت و انسجام مسلمانان را بسیار مهم و راهبردی دانست و گفت: این یکپارچگی را هرگز از یاد نبرید چرا که سرمایه بزرگ اندونزی و جهان اسلام است. مساجد علاوه بر محل تجمع و عبادت، باید کانون و جلوه‌گاه مسئولیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی