صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • مسکن و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس هفته را با بازدهی 1.1 درصد به پایان رساند

حدود 64 درصد نمادهای معامله شده افزایش قیمت داشتند و قیمت 101 نماد بیش از 10 درصد افزایش یافت

سوت پایان معاملات هفتگی با بازدهی 1.1 درصدی شاخص کل بورس زده شد تا سهامداران با دستانی پر‌تر از هفته گذشته به استقبال تعطیلات بروند.
براین اساس، شاخص کل بورس که ابتدای هفته کارخود را در محدوده 2 میلیون و 325 هزار واحد آغاز کرده بود، یک روز منفی و چهار روز مثبت را پشت سرگذاشت و با افزایش 25 هزار واحدی در عدد 2 میلیون و 345 هزار و 900 واحد ایستاد تا حدود 1.1 درصد برای بازدهی هفتگی آن به ثبت برسد.
شاخص کل فرابورس نیز در این هفته به پیروی از شاخص بورس عمل کرد و در حدود 1.41 درصد بازدهی به ارمغان آورد. این شاخص نیز 410 واحد رشد کرد و در عدد 29 هزار و 493 واحد هفته را به پایان رساند.
بررسی معاملات 691 نماد معامله شده در روزهای معاملاتی این هفته نشان می‌دهد، 442 نماد (معادل 64 درصد) با افزایش قیمت و 249 نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان داده‌اند و از بین نمادهای سبزپوش این هفته نیز 101 نماد رشد بالای 10 درصد را به ثبت رساندند. در این هفته به طور میانگین 15 میلیارد برگ سهم در هر روز بین معامله‌گران دست به دست شد که در مقایسه با آمار هفته گذشته 21 درصد کاهش یافته است. میانگین ارزش معاملات خرد نیز حدود 10 درصد به نسبت هفته گذشته کاهش یافت و به محدوده 12 هزار میلیارد تومان رسید.
طی 5 روز معاملاتی گذشته، به طور میانگین روزانه 135 نماد در صف خرید قرار گرفتند و 44 نماد نیز در پایین‌ترین بازه مجاز روزانه به صف نشستند.
در مجموع معاملات هفتگی حقیقی‌ها به طور خالص سهامی به ارزش 400 میلیارد تومان را از حقوقی‌ها خریداری کردند و اصطلاحاً به همین میزان پول حقیقی وارد معاملات سهام شد.
 
سهامداران از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند
علی حاجی‌غلام‌سریزدی در گفت‌وگو با ایرنا به علت نوسانات حاکم در بازار در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه پس از مردادماه سال ۹۹ دچار اصلاح قیمتی و زمانی شد و تقریباً پس از یک سال در آبان سال ۱۴۰۱ و زمانی که شاخص به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ واحد هزار واحد رسیده بود، موج صعودی جدیدی را آغاز کرد.
وی اظهار داشت: این موج صعودی با کمی افت و خیز به محدوده ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید و سقف سال ۹۹ را پس گرفت که در نهایت بر فراز آن ایستاد. حاجی‌غلام اظهار داشت: به طور معمول سهامداران پس از رشدهای پرشتابی که بر بازار حاکم می‌شود، در سود مناسب خواهند بود که همین امر به همراه ترس و تجربه سال ۹۹ باعث شد بسیاری از سهامداران ریسک‌گریز به فکر شناسایی سود و خروج از بازار باشند که افزایش خروج پول حقیقی در ۱۰ روز گذشته نیز تأییدکننده این نکته است.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روند فعلی شاخص بورس قابل مقایسه با وضعیت بازار در سال ۹۹ است یا خیر، گفت: برای پاسخ به این سؤال باید بازار را از ۲ دیدگاه تکنیکالی و بنیادی مورد بررسی قرار داد، از دید تکنیکالی شاخص رشد سال ۹۹ از محدوده ۱۰۰ هزار واحد به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید و رشد ۲۱ برابری را طی ۲ سال ثبت کرد.
وی ادامه داد: رشد اخیر شاخص بورس به عنوان دماسنج و نماگر بازار سرمایه هرگز چنین رشدی را تجربه نکرد، نوع فروش‌ها نیز در این روزها با سال ۹۹ متفاوت است و به اصطلاح خریدار در بازار وجود دارد و شاهد قفل شدن سرمایه‌ها در صفوف فروش نبودیم. حاجی‌غلام به مقایسه بازار از لحاظ بنیادی پرداخت و بیان کرد: از لحاظ بنیادی در سال ۹۹ ارزش دلاری بازار سرمایه به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار رسید، در حالی که این عدد در اردیبهشت ۱۴۰۲ در محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار قرار گرفته است.
عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس خاطرنشان کرد: p/e ttm (نسبت قیمت به درآمد در دوازده ماهه گذشته) بازار در سال ۹۹ به ۳۵ واحد رسیده بود و امروز این پارامتر مهم بنیادی اعدادی کمتر از ۱۰ واحد را تجربه کرده است و حتی در صورتی که گزارش‌های سالانه شرکت‌ها با رشد سود همراه باشد، این نسبت باز هم تعدیل خواهد شد.
 
پیش‌بینی روند معاملات بورس در خرداد ماه
وی روند معاملات بورس در خرداد ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: به طور معمول پس از یک موج صعودی و شناسایی سود سهامداران کوتاه‌مدت و ریسک‌گریز، بازار نیاز دارد با کمی اصلاح قیمتی یا زمانی، انرژی مجدد کسب کند و با جذاب شدن قیمت‌ها بازار دوباره مورد اقبال سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز قرار خواهد گرفت.
حاجی‌غلام تأکید کرد: افزایش ارزش معاملات، گزارش‌های سالانه شرکت‌ها و ثبات در بازار دلار می‌توانند پارامترهای مناسبی برای تشخیص روند بعدی بازار باشند، نکته دیگر اینکه با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع و کاهش مدت پرداخت سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه، احتمالاً تمایل سهامداران به شرکت‌های با توزیع سود مناسب(DPS محور) افزایش یافته و همین امر موجب می‌شود در خرداد ماه حضور خریداران در بازار پررنگ‌تر شود.
حاجی‌غلام خطاب به سهامداران اعلام کرد: به سهامداران پیشنهاد می‌شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کرده و با رعایت اصول سرمایه‌گذاری و حد ضرر، پرتفوی خود را مدیریت کنند.
عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس اعلام کرد: همچنین بهتر است سهامداران تا حد امکان از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از قبیل خرید واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های قابل معامله سهامی و... استفاده کرده و در بازار فعالیت داشته باشند.
وی بر راه‌های توسعه معاملات بورس تأکید کرد و گفت: با توجه به استقبال مناسب سرمایه‌گذاران‌، توسعه بازار سرمایه از طریق افزایش تنوع در ابزارها و صدور مجوزهای جدید در بخش‌های مختلف از قبیل صندوق‌های بخشی، پذیرش شرکت‌های جدید در بورس‌ها و همچنین تسهیل استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی از جمله صندوق‌های پروژه می‌تواند باعث توسعه و افزایش عمق بازار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی