صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اوغان، پشت اردوغان ایستاد

گروه جهان/ سنان اوغان، نفر سوم دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در کمتر از یک هفته تا رقابت تعیین کننده این کشور، حمایت خود را از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی این کشور اعلام کرد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، اوغان که از ساعاتی پس از دور اول انتخابات هدف جدی مذاکرات اردوغان و رقیب اصلی اش؛ کمال قلیچدار اوغلو قرار داشت سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان تصمیم‌اش را در نشست خبری دیروز اعلام کرد.
اوغان 55 ساله نامزد حامیان احزاب راست به سرکردگی حزب پیروزی بود که به عنوان گروهی ضد مهاجر در ترکیه شناخته می‌شوند. حمایت اوغان از اردوغان احتمال دارد باعث افزایش آرای اردوغان در دور دوم انتخابات شود، زیرا مشخص نیست چه تعداد از حامیان این حزب که جذب آرای اوغان شده بودند، بخواهند به حمایت او اعتنا کرده و به اردوغان رأی دهند. سنان اوغان در طول مبارزات انتخاباتی خود و پس از آن هنگامی که وارد مذاکرات با دو نامزد پیشتاز برای دور دوم انتخابات شد، تأکید کرده بود از کسی حمایت خواهد کرد که مبارزه با تروریسم، فاصله گرفتن از احزاب سیاسی مورد حمایت سازمان‌های تروریستی و بازگرداندن پناهجویان را در دستور کار خود قرار دهد. اما اردوغان بویژه در بحث پناهجویان و مهاجران نظری متفاوت با وی دارد و در سال‌های گذشته سیاست پذیرش مهاجران را داشته است. از همین رو حمایت اوغان از اردوغان می‌تواند در میان هواداران او شکاف و اختلاف ایجاد کند. نخستین نشانه آن نیز توسط حزب پیروزی نشان داده شد که چند روز مانده تا انتخابات استقلال خود را اعلام کرد. ائتلاف آتا که امید اوزداغ، رهبر حزب پیروزی نیز یکی از حاضران در این ائتلاف بود، دیروز بلافاصله پس از انتشار خبر حمایت اوغان از اردوغان، اعلام کرد این ائتلاف از هم پاشید. گفته می‌شود تصمیم ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی اوغان پس از نشست روز جمعه او با اردوغان در استانبول گرفته شده اما هنوز هیچ جزئیاتی از این دیدار افشا نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی