صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

پکن در واکنش به اقدامات ضد چینی امریکا در گروه هفت، واردات تراشه میکرون را ممنوع کرد

جنگ تراشه‌ها بین عقاب و اژدها

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

در تازه‌ترین تحولات در جنگ تراشه‌ها بین چین و امریکا، پکن در پی موضعگیری‌های ضد چینی گروه هفت، ورود تراشه‌های شرکتی میکرون ایالات متحده به کشور خود را ممنوع  کرد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اداره فضای سایبری چین در وب سایت خود اعلام کرد که محصولات میکرون دارای «خطرات جدی امنیت شبکه» هستند که برای زیرساخت‌های اطلاعاتی مانند مخابرات، حمل‌ونقل و امور مالی این کشور خطراتی ایجاد می‌کنند و امنیت ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. دستور ممنوعیت ورود تراشه‌های میکرون در حالی صادر شده که چین در سپتامبر 2021 قوانینی را با هدف حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعات حیاتی وضع کرد که اپراتورهای خود را ملزم به رعایت قوانین سخت‌گیرانه‌تر در زمینه‌هایی مانند امنیت داده‌ها می‌کند. پکن در همین راستا نیز در اواخر ماه مارس اعلام کرد در حال بررسی محصولات میکرون است که در آن زمان فعالیت‌های تجاری خود را به طور عادی انجام داده است.
رویترز نیز در گزارشی بیان داشت که شرکت میکرون در واکنش به این اقدام، آمادگی خود را مبنی بر گفت‌و‌گو با مقامات چینی در مورد بررسی‌های انجام شده، اعلام کرده است. دلیل تکاپوی میکرون نیز مشخص است، این شرکت در بازار فناوری چین با سه شرکت سامسونگ و هینیکس کره جنوبی و کیوشیای ژاپن رقابت می‌کند و بنابراین برای از دست ندادن این رقابت باید بازار چین را برای خود حفظ کند. این در حالی است که درست بعد از انتشار خبر این ممنوعیت، سهام هینیکس و سامسونگ، به ترتیب 1% و 0.5% افزایش یافت. اما فایننشال تایمز گفت که با وجود این، امریکا از کره جنوبی خواسته تا خلأ ایجاد شده ناشی از ممنوعیت واردات محصولات میکرون در چین را با محصولات خود پر نکند.
چین سومین بازار بزرگ فروش محصولات میکرون است و بر اساس داده‌های شرکت جفریس، درآمد سال گذشته آن از چین و هنگ کنگ، 5.2 میلیارد دلار بوده که حدود 16 درصد از کل درآمد آن را تشکیل می‌دهد.

اقدامات چین در پی بیانیه گروه هفت
برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام چین، واکنشی در برابر مواضع سخت سران گروه هفت (G7) نسبت به چین بوده است. پس از بیانیه پایانی سران گروه هفت در هیروشیما، چین مخالفت خود را با این بیانیه اعلام کرد و سفیر ژاپن را فراخواند.به گزارش گلوبال تایمز، چین تأکید کرده، آنچه این گروه انجام می‌دهد تضعیف ثبات منطقه‌ای و ممانعت از صلح بین‌المللی است و در نهایت گروه هفت را «کارگاه ضد چینی» خوانده است. رویترز نیز خبر داد، سفارت چین در انگلیس، پس از آنکه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا پکن را بزرگترین چالش جهان برای امنیت و رفاه معرفی کرد، از اوخواست تا از تهمت زدن به چین دست بردارد.بیانیه گروه هفت (G7) که روز شنبه منتشر شد، موضوعات مداخله جویانه‌ای مرتبط با چین از جمله تایوان، تسلیحات هسته‌ای، فشار اقتصادی و نقض حقوق بشر مطرح کرده است.
در جریان نشست، ‌سران کشورها نگرانی خود را در مورد وضعیت دریاهای شرق و جنوب چین ابراز کرده و گسترش حضور نظامی را تهدیدی برای تایوان بیان کردند. این در حالی است که امریکا با رفتار مداخله جویانه خود و اجرای تفاهمنامه‌های جدید نظامی با کشورهای همجوار چین، امنیت را در آبهای این منطقه مخدوش کرده و سطح تنش منطقه‌ای را افزایش داده است.
ناظران چینی بیانیه G7 را سندی تحت تسلط ایالات متحده می‌دانند که در آن سایر اعضا فقط به آن اشاره کردند و استقلال و منزلت مورد انتظار خود را نشان ندادند. علاوه بر آن، خاطر نشان کردند که این اقدامات، نیات ایالات متحده برای تکرار «بحران اوکراین» در منطقه آسیا-اقیانوسیه و تعمیق شکاف میان کشورهای منطقه را روشن کرده که حتی ممکن است یک جنگ نیابتی را در این زمینه آغاز کند.
به نظر می‌رسد، ایالات متحده می‌کوشد تا با استعانت از همه ابزارهای بین‌المللی و اجماع علیه چین، ‌این کشور را در حوزه‌های مختلف تحت فشار قرار دهد. مجموعه اقدامات امریکا، ‌نگرانی‌های شدید کاخ سفید را نسبت به پیشروی‌های سیاسی-اقتصادی چین که موجب کاهش سهم جهانی امریکا در عرصه‌های مختلف شده به نمایش گذاشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی