صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ایران کشوری ثروتمند در شمار 8 کشور برتر با تنوع زیستی

یکی از دستاوردهای تنوع زیستی دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به خودکفایی در محصولات راهبردی است

سیدمجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی گفت: هنگامی که از تنوع زیستی صحبت می‌شود یعنی تنوع بین موجودات زنده اعم از گیاهی و جانوری که در اکوسیستم دریایی و خشکی وجود دارد. این موضوع تنوع درون گونه‌ای و در اکوسیستم‌های مختلف را هم شامل می‌شود.
وی با اشاره به امنیت غذایی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای تنوع زیستی دستیابی به امنیت غذایی پایدار بوده و رسیدن به خودکفایی در محصولات راهبردی است.
رئیس سازمان تات گفت: ایران دارای ۸ هزار گونه گیاهی است که بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ گونه آن مختص ایران و بومی کشور ما است؛ علاوه بر اینکه ۲۳۰۰ گونه نیز قابلیت استفاده دارویی دارند.
وی گفت: ایران به لحاظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی کشور ثروتمندی است که می‌تواند ضامن تأمین امنیت غذایی پایدار باشد. نکته قابل اهمیت حفظ و بهره‌برداری از این گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است.
وی بزرگ‌ترین چالش تنوع زیستی در کشور را حفاظت از این گونه‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای مراقبت از گونه‌های گیاهی و جانوری این است که تنوع زیستی تبدیل به گفتمان قالب در بین مسئولان شود. اگر این امر اجرایی شود مردم مهم‌ترین حافظ تنوع زیستی خواهند بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم جهان، ایران ۱۱ اقلیم همزمان با ۴ فصل را در اختیار دارد، گفت: فشار زیادی روی اکوسیستم گیاهی کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. طرح‌های عمرانی در مناطق مختلف مثل جاده کشی، برداشت از معادن، احداث صنایع و… اگر مطالعات ضمیمه آنها نشود تهدیدی برای این تنوع زیستی کشور است. بسیاری از گونه‌های گیاهی در این ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی از بین رفته و منقرض شدند.
وی به سایر تهدیدها اشاره کرد و ادامه داد: چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتع از دیگر تهدیدها برای گونه زیستی کشور است. البته در این زمینه نباید از تغییرات اقلیمی غافل شد که موجب انقراض یک سری از گونه‌ها می‌شود.
خیام نکویی اضافه کرد: در ایران نسخه پشتیبان از ذخایر ژنتیکی وجود ندارد که این گونه‌ها برای ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال آینده حفظ شود. در حالی که در کشورهایی مانند برزیل به عنوان نخستین کشور با بالاترین تنوع زیستی و نروژ نسخه پشتیبان وجود دارد. برای محقق شدن این نسخه پشتیبان ۵ هزار میلیارد تومان (همت) منابع مالی نیاز است که بودجه آن تأمین نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی