صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

بررسی آرای انتخابات قبلی هیأت‌رئیسه مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دوم خرداد، اعضای هیأت‌رئیسه سال پایانی مجلس یازدهم را انتخاب می‌کنند. بر اساس انتخابات صورت گرفته در سه سال گذشته دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سرانه اعضای هیأت‌رئیسه در سال سوم کاهش چشمگیری داشته است به طوری که سرانه آرای هیأت رئیسه از ۱۶۱ رأی در سال نخست به حدود ۱۸۴ رأی در سال دوم ارتقا یافته اما در انتخابات سال سوم به ۱۳۶ رأی تنزل یافته است.
به گزارش ایرنا، این کاهش در رأی رئیس و نواب رئیس مجلس مشهود است، به طوری که آرای قالیباف در انتخابات سال سوم به یکباره از ۲۳۰ رأی به ۱۹۴ رأی کاهش یافته و نواب رئیس نیز به طور متوسط ۳۸ رأی تنزل داشته‌اند. در عین حال تغییر در ترکیب هیأت رئیسه چندان ملموس نبوده است. جدای از محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس یازدهم را در سه سال گذشته بر عهده داشته، علی نیکزاد نماینده اردبیل نیز همواره در جایگاه نایب‌رئیسی قرار داشته است. از بین دبیران هیأت رئیسه نیز حاجی دلیگانی و محسن دهنوی در این سه سال جایگاه خود را در هیأت رئیسه تثبیت کرده‌اند؛ ضمن آنکه از بین کارپردازان، علیرضا سلیمی حضور مستمری در هیأت رئیسه داشته است. با این رویکرد به نظر نمی‌رسد در سال پایانی عمر مجلس یازدهم تغییرات شگرفی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس رخ دهد و احتمالاً رقابت نمایندگان بیشتر برای حضور در بین دبیران و ناظران مجلس باشد.
 

پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ ارتش در بندرعباس
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران پیش از ظهر دیروز پس از ۸ ماه دریانوردی و کسب یک موفقیت تاریخی برای  ایران با استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش وارد منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش شد و در بندرعباس پهلو گرفت.
به گزارش ایرنا، ناوگروه 86 نخستین ناوگروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرد. این ناوگروه  در جریان ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی با عبور از سه طوفان سهمگین و بیشترین عرض اقیانوس آرام  پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سراسر پهنه این سیاره آبی به اهتزاز درآورد و اقتدار و توان کشور را به نمایش گذاشت. ناوگروه 86 در محدوده آب‌های بندر عباس در آب‌های خلیج فارس مورد استقبال جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و انبوهی از شناورهای ایرانی قرار گرفت و یک فروند بالگرد با فرود بر عرشه ناوبندر مکران از نزدیک به حماسه آفرینان ناوگروه ۸۶ تبریک گفت.


رصد ناو همیلتون حامل سه فرمانده از امریکا، انگلیس و فرانسه
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه رصد ناو همیلتون حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی امریکا، انگلیس و فرانسه توسط پهپاد و شناورهای این نیرو را تأیید کرد.
به گزارش تسنیم، سردار عباس غلامشاهی با اشاره به اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی سپاه و برنامه مستمر و جاری کنترل و رصد تردد شناورها در تنگه هرمز و خلیج فارس، گفت: عصر جمعه (29 اردیبهشت ماه) هنگام خروج ناو امریکایی «پل همیلتون» که به ادعای آنها حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی امریکا، انگلیس و فرانسه بود، از سوی پهپادهای شناسایی این نیرو و شناورهای گشتی ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه مورد رصد دقیق قرار گرفت. سردار غلامشاهی با تأکید بر هوشیاری و هوشمندی نیروی دریایی سپاه در تأمین امنیت دریایی منطقه یادآور شد: در گذشته هم این شناور هنگام ورود به تنگه هرمز مورد شناسایی شناورهای گشتی و مرکز فرماندهی کنترل تنگه هرمز نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بود و کاملاً تحت رصد و کنترل ما بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی