صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دعوت امارات از اسد برای نشست آب و هوایی

سوریه که سال‌ها با فشار غربی‌ها همواره در نشست‌های مهم کشورهای عرب نیز غایبی بزرگ به شمار می‌رفت، پس از دعوت عربستان از هیأت این کشور برای شرکت در جلسه اخیر اتحادیه عرب، برای حضور بشار اسد در نشست بین‌المللی آب و هوایی در پایان سال‌جاری از سوی امارات دعوتنامه رسمی دریافت کرد.
به گزارش رویترز، پس از توئیت سفارت امارات در دمشق در این باره، خبرگزاری دولتی روسیه(سانا) نیز آن را تأیید کرد. در همین حال سخنگوی نشست آب و هوایی(COP28)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این نشست به دنبال ایجاد راهکارهایی مؤثر است که این هدف تنها با حضور همه کشورها میسر خواهد شد.»
علاوه بر رهبران کشورهای عرب، بسیاری از رهبران، دیپلمات‌ها و سیاستمداران کشورهای غربی که همواره موضع سختی در قبال سوریه داشته و همچنان دارند نیز حضور دارند. نشست‌های دوجانبه دیپلماتیک میان کشورهای عربی و سوریه پس از زلزله 6 فوریه امسال در مرز این کشور با ترکیه افزایش یافت و گام مهم در این مسیر را عربستان با دعوت از سوریه برای نشست اتحادیه عرب به میزبانی جده برداشت. نشست مقدماتی این جلسه اتحادیه عرب روز دوشنبه برگزار شد و حضور هیأت عالی‌رتبه سوریه در آن بشدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ موضوعی که بدون شک نشانه‌ای بر پایان انزوای دمشق در محافل عربی و شاید بین‌المللی باشد.
به نوشته عرب نیوز، ریاض از سال 2012 تاکنون روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کرده بود، اما تحولات اخیر منطقه‌ای سبب از سرگیری این روابط شد. این در حالی است که ماه گذشته 9 کشور عربی در جلسه‌ای به میزبانی عربستان، بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی