صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک اندیشکده امریکایی دیگر نیز به شکست سیاست‌های مقابله‌ای غرب علیه ایران اعتراف کرد

سیاست مهار تهران فروپاشیده است

یک نهاد تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد ضمن اذعان به فروپاشی سیاست مهار تهران از سوی امریکا و متحدینش، تصریح کرد که ایران کنترل خلیج فارس را در دست گرفته است. «ایران» در شماره‌های اخیر خود از «دومینوی چالش» در برابر اهرم‌های فشار غرب سخن گفته بود. فشارهای سیاسی در مصادیقی چون مذاکرات هسته‌ای، مسأله آژانس، ایران‌هراسی در منطقه، قطعنامه‌های حقوق‌ بشری و همچنین فشارهای اقتصادی و امنیتی از جمله در حوزه مراودات مالی، صادرات نفتی، باز کردن پای ایران در بحران اوکراین، طراحی نقشه‌های خرابکاری در حوادث سال گذشته و... جملگی اهرم‌های فشاری بودند که امریکا و غرب تلاش داشتند با استفاده از آنها سیاست فشار حداکثری را علیه ایران تجدید کنند و حالا با چالش‌های جدی مواجه هستند. همان سیاستی که مقامات دولت بایدن تصریح کردند در دوره ترامپ «شکست خورده» است، اما در اشکال و ابعاد متفاوتی اعمال شد و خود نیز حالا به سرنوشتی بدتر از سیاست فشار حداکثری ترامپ یا تحریم‌های فلج‌کننده بایدن مبتلا شده‌ است. آلترناتیو‌های ایران در کلیه مصادیق نامبرده، چه در جریان مذاکرات هسته‌ای و شرطی نکردن اقتصاد به آن و چه در موضوعات منطقه‌ای، توسعه تجارت و ناکام گذاشتن پروژه تجزیه در داخل، توانست ضربات مهلکی به سیاست‌های خصمانه غرب وارد کند. چه آنکه حالا در مصادیق مهمتری از جمله منافع غرب از فروش سلاح و اعمال دخالت در سیاست‌های نفتی منطقه و همچنین حضور نظامی در خاورمیانه نیز اوضاع به مراتب بدتری پیدا کرده است؛ چه آنکه فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در غرب آسیا و شمال آفریقا خود معترف شده بود که برای اولین بار بعد از جنگ جهانی، آسمان منطقه در اختیار ایران است، نه ایالات متحده امریکا. نزدیکی اعراب به ایران پس از توافق تهران-ریاض و تحکیم مناسبات آسیایی بویژه با بازیگری چین و روسیه، حاکی از معادلات دیگری درباره «نظم نوین منطقه» است. مسأله‌ای که اندیشکده‌ها و چهره‌های لابی امریکایی نیز آن را به خوبی دریافته و حالا به حاکمیت امریکا درخصوص آن هشدار داده‌‌اند؛ هشداری که البته از ناامیدی در مهار ایران حکایت می‌کند.
 
فروپاشی نظام فشار
به گزارش فارس، اندیشکده «هوور» که یک نهاد تحقیقاتی واقع در دانشگاه «استنفورد» در ایالت کالیفرنیای امریکا است در تحلیلی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دشمن رام‌نشدنی» امریکا یاد کرده و نوشته سیاست مهار ایران دچار فروپاشی شده است.
این اندیشکده مدعی شده است: «حکومت مذهب‌سالار ایران دشمن رام‌نشدنی امریکا است. چندین دهه است که سیاست زیربنایی امریکا مهار توانایی ایران برای استفاده از فشارهای سیاسی، فتنه‌انگیزی و نیروهای نیابتی جهت تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه خلیج فارس بوده است.» در ادامه این مطلب آمده است: «از سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها از صادرات نفت ایران جلوگیری کرده‌اند تا باعث توقف برنامه هسته‌ای تسلیحاتی این کشور شوند، اما این سیاست مهار در حال فروپاشی است.»

افزایش فروش نفت ایران
اندیشکده هوور همچنین ادعا کرده در سال ۲۰۲۰ تعداد کشتی‌های خارجی که علی‌رغم تحریم‌ها نفت ایران را منتقل می‌کردند ۷۰ کشتی بود، امروز ۳۲۲ کشتی این کار را انجام می‌دهند. مطابق این ادعا، ۴ سال پیش میزان صادرات نفت ایران توسط این کشتی‌های ناشناس ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود در حالی که در سال ۲۰۲۳ این رقم به دو برابر، یعنی یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. اندیشکده هوور در ادامه مدعی شده ایران اقدام امریکا در توقیف محموله‌های نفتی خود را جبران کرده است.
این اندیشکده مدعی شد که روز ۱۰ مارس سال ۲۰۲۲ امریکا اقدام به توقیف دو محموله نفتی ایران به ارزش حدود ۳۸ میلیون دلار کرد؛ در مقابل ایران روز ۲۷ آوریل این حرکت را با توقیف یک سوپرنفتکش که به بزرگی یک ناو هواپیمابر بوده تلافی کرده است.
تلافی 3 برابری!
هوور در ادامه می‌نویسد که نفتکش توقیف‌شده توسط ایران حامل ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام بوده که سه برابر ارزش محموله نفتی توقیف‌شده توسط امریکا در یک سال قبل‌تر بوده است. طبق این تحلیل، این کشتی حامل نفت خریداری‌شده از کویت بوده و قرار بوده در ایالت هیوستون تحویل داده شود که توسط ایران توقیف شده و توسط تلویزیون دولتی نمایش داده است. در ادامه این مطلب به تلاش رسانه‌های امریکا برای بی‌اعتنایی به خبر توقیف نفتکش فوق اشاره شده و آمده است: «در اینجا فقط در خبرهای اقتصادی به موضوع توقیف این نفتکش اشاره شد.»

خلیج‌فارس در دست ایران
این اندیشکده در پایان مطلب خود با عصبانیتی قابل مشاهده، مدعی می‌شود: «در هفت دهه گذشته نیروی دریایی ما ضامن تجارت و عبور امن در آب‌های بین‌المللی بوده است اما حالا نیروی دریایی ما در برابر دزدی دریایی آشکار ایران کاری انجام نمی‌دهد. ایران کنترل خلیج‌فارس را به دست گرفته است.»

 

بــــرش

وزارت امور خارجه نسبت به سخنان اخیر جان کربی واکنش نشان داد
تأمین امنیت خلیج فارس در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده امریکا
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا در خصوص امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز، ادعاها و اتهامات تکراری مقامات امریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را مردود و بی‌اساس خواند. وی با بیان اینکه ایران مؤثرترین کشور تأمین‌کننده امنیت دریانوردی در خلیج فارس و آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره تضمین‌کننده عبور بی‌ضرر کشتی‌ها و شناورها از تنگه هرمز بوده است.
به گزارش فارس، مقام‌های دولت امریکا روز جمعه مدعی شدند که ایران به آزار و اذیت کشتی‌ها در خلیج فارس می‌پردازد. در همین راستا، کنعانی در واکنش به این ادعا، اقدام اخیر نیروهای نظامی ایران در آب‌های خلیج فارس مبنی بر توقیف 2 کشتی را مستند به تخلفات آنها از مقررات بین‌المللی عنوان و تصریح کرد که توقیف کشتی‌ها با توجه به احکام قضایی و با هدف مقابله با رفتارها و اقدامات مخل مقررات بین‌المللی دریانوردی صورت گرفته است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۳ اردیبهشت‌ماه یک فروند نفتکش را در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. هشتم اردیبهشت نیز، نیروی دریایی ارتش یک فروند نفتکش خارجی متخلف را در دریای عمان توقیف کرد.  
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد: برخلاف اظهارات مقام امریکایی، این دولت امریکاست که با توسل به اقدامات مغایر با حقوق دریاها و توقیف و ضبط برخی محموله‌های نفتی ایران در آب‌های آزاد بین‌المللی، امنیت دریانوردی و تجارت رسمی و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و با گستاخی تمام ایران را متهم می‌کند.
گفتنی است بعد از ادعاهای جان کربی، ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین، مدعی شد که پنتاگون قصد دارد تعداد کشتی‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی خود در تنگه هرمز را افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی