صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

رئیس پلیس تهران از برخورد با مالخران خبر داد

نقابداران شیک پوش

سردار محمدیان رئیس پلیس تهران اعلام کرد که با مالخران برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.به همین بهانه در این گزارش شیوه کار مالخران و روش‌های مقابله و برخورد با آن را بررسی می‌کنیم.
به گزارش «ایران»، نامشان سارقان نقابدار است.افرادی که از دیوار خانه‌ای بالا نمی‌روند و جیب کسی را خالی نمی‌کنند.با چاقو در معابر زورگیری نمی‌کنند و شیوه‌های شگفت‌انگیز برای سرقت اینترنتی ندارند.اما همین سارقان نقابدار اگر نباشند شاید حجم بالایی از این سرقت‌های نامبرده انجام نشود! تصور کنید باند سارقان خانه‌ای اعیانی را خالی کرده و کف آن را هم جارو می‌کشند.حالا فرش‌های ابریشم و جواهرات و اشیای عتیقه به چه درد آنها می‌خورد اگر کسی نباشد که آنها را از این افراد زیر قیمت خریداری کند؟
اینجاست که سر و کله همین سارقان نقابدار پیدا می‌شود.اموال مسروقه را خریداری می‌کنند و با شیوه‌های مخصوص این اموال را به قول خودشان آب می‌کنند.این وسط هم خریدار، هم فروشنده و هم دلال راضی هستند!

پرده اول

نقشه سرقت چطور کشیده می‌شود؟ لابد به ذهن یک خلافکار نقشه‌ای خطور می‌کند و آن را با دوستانش که می‌داند پایه خلاف هستند در میان می‌گذارد. یک متهم به سرقت مدتی قبل در یکی از طرح‌های پلیس به خبرنگار ما گفت: «هیچ اولین باری برای خلاف وجود ندارد! یعنی کسی اولین بار را یادش هم نیست.حکایت ما حکایت آن تخم‌مرغ دزدی است که شتر دزد می‌شود!  دستمان کج بود.مثلاً از بقالی آدامس می‌دزدیدیم و کیف می‌کردیم.یا از یخچال خانه مادربزرگمان میوه‌هایش را کش می‌رفتیم.بعد که بزرگتر شدیم به فکرمان رسید که جیب‌بری کنیم.اگر کسی به شما می‌گوید اولین بار است که سرقت کرده شما باور نکنید! احتمالاً اولین بار است که گیر افتاده است!» از او پرسیدیم آخرین بار چطور؟ برای یک سارق آخرین سرقت وجود دارد؟ گفت: شما خودتان را بگذارید جای مدیرعامل یک شرکت.به یک دزد سابقه دار کار می‌دهید؟ حتی اجازه می‌دهید میزتان را دستمال بکشد؟ پس آن فرد هم بعد از آزادی چاره‌ای ندارد جز اینکه دوباره کلکی سر هم کند و دست به سرقت بزند.مخصوصاً که حالا مدتی هم در زندان با خلافکارانی بدتر از خودش دم خور بوده و آموزه‌های آن افراد او را حرفه‌ای‌تر هم کرده است و چهار تا ترفند که قبلاً بلد نبوده هم در زندان یاد گرفته است.همه اینها به کنار.باور کنید راست است که می‌گویند دست سارق چسبی می‌شود! چسب لعنتی‌اش پاک هم نمی‌شود.انگار آدم به دزدی کردن عادت می‌کند.اگر معتاد باشد که دیگر واویلا!» آقا و شاید هم خانم سارق تصمیم خود را گرفته است.می خواهد دست به دزدی بزند! اینکه با چه شیوه‌ای اقدام به دزدی کند و چه چیزی بدزدد به خیلی چیزها بستگی دارد.اما معمولاً شیوه و شگردی انتخاب می‌کنند که برایشان راحت‌تر باشد و در آن شیوه حرفه‌ای شده باشند.گوشی قاپی‌های دو نفره با یک موتورسیکلت سرقتی این روزها خیلی روی بورس است! گاهی هم سارقان چاقویی، قمه‌ای چیزی زیر گلویتان می‌گذارند و از شما می‌خواهند هر چه دارید به آنها بدهید.شما هم از ترس جانتان در آن لحظه فقط به خاطرات خوش گذشته‌تان فکر می‌کنید و برای اینکه فرصت تجربه دوباره‌شان را پیدا کنید؛ به تنها چیزی که فکر نمی‌کنید ارزش اموالی است که دارید در اختیار دزد قرار می‌دهید! یا اینکه یک شب از سفری دل‌انگیز به خانه برمی‌گردید و می‌بینید از گاو صندوق خانه‌تان چیزی کم شده است یا دفتر کارتان را جارو کرده و فلنگ را بسته‌اند. برای یک مالباخته تنها چیزی که ارزش دارد رسیدن دوباره به اموالش است.همان اموالی که در خواب و بیداری یک لحظه از جلوی چشمانش جنب نمی‌خورد.

 

 

پرده دوم

سارقان سرخوش از سرقت نان و آب دار با اموال دزدی به خانه‌شان می‌روند.با یک حساب سرانگشتی می‌دانند که چقدر گیرشان آمده است.حالا وقت آن می‌رسد که این اموال را بفروشند و هر کسی سهم خود را از این سرقت بردارد.
آنها معمولاً با هم قرار می‌گذارند و مشخص می‌کنند که سهم هر کسی چه مقدار است.شاید هم همگی برای یک سردسته باند کار می‌کنند و اموال را به او تحویل داده و او مبلغی که از قبل تعیین کرده کف دست نوچه هایش می‌گذارد!
به هر حال هر که بامش بیش برفش بیشتر! هر قدر سرقت پرخطرتر باشد و اشیای سرقتی با ارزش‌تر باشند؛ تقسیم آن بین سارقان با چالش بیشتری همراه است.
همه اینها کافی است که با توجه به نوع اموال سرقتی خریدار خواهان آن را پیدا کنند و به سرعت اموال را به پول نزدیک کنند.

 

پرده سوم

حالا دیگر وقت آن رسیده که سارقان نقابدار عرض اندام کنند! آنها می‌دانند که اموال سرقتی است.دردسری هم برای سرقت آن نکشیده‌اند! نه استرس بالا رفتن از دیوار کسی را به جان خریده‌اند و نه با چاقو به جان کسی افتاده‌اند تا ساعت و گوشی و طلاهایش را بگیرند.اما این وسط بیشتر از هر کسی از این سرقت سود می‌کنند چون با هر قیمتی دلشان بخواهد اموال را خریداری می‌کنند و با هر قیمتی هم دلشان بخواهد اموال را می‌فروشند.
عده‌ای از مالخران موتورسیکلت‌ها را خریداری می‌کنند و عده‌ای دیگر گوشی‌های موبایل را.شاید با یک پنجم قیمت ارزش حقیقی آن را خریداری می‌کنند و با یک سوم قیمت واقعی آن را به خریدار می‌فروشند.در این سیکل هم سارق به کام خود رسیده و پولی گیرش آمده و هم خریدار جنسی را با قیمت خیلی ارزان خریده است.
حالا تصور کنید که این مالخران کار نکنند و وجود نداشته باشند.بیش از نیمی از کارکرد این سیکل معیوب خواهد شد!
اما آنها فعلاً خیالشان راحت است و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.چون می‌دانند که مجازات چندان سنگینی در انتظارشان نیست! درنهایت دستگیر می‌شوند و مدت خیلی کوتاهی در حبس می‌مانند.بعد با یک درجه تخفیف در حکم آزاد شده و روز از نو و روزی از نو. لابد با خودشان فکر می‌کنند که به درآمدش می‌ارزد!

 

نظر کارشناس حقوقی

علیرضا کریمی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دادیار سابق انتظامی مرکز وکلا که در حال حاضر وکالت پرونده‌های کیفری را عهده دار می‌شود؛ در مورد فعالیت مالخران به خبرنگار ما می‌گوید: «مطابق قانون اگر اثبات شود که فردی اقدام به خرید و فروش اموال مسروقه یا به اصطلاح مالخری کرده است مجازات خواهد شد.برای مالخری و مالخر در قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب ١٣٧٥ به صراحت مجازات تعیین شده است. این جرم بین حقوقدانان به معامله اموال مسروقه معروف است که در ماده ٦٦٢ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. مجازات مالخری در ماده 662 قانون مجازات اسلامی مشخص شده و آمده است که: « هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است، آن را به نحوی از انحا تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از 6 ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. «بنابراین هر کسی با اطلاع از اینکه مالی سرقتی است اقدام در به‌دست آوردن، مخفی کردن و یا مورد معامله قرار دادن آن نماید، مالخر است و مجازات جرم مالخری که از قرار حبس از 6 ماه تا 3 سال و تا 74 ضربه شلاق است به او تحمیل خواهد شد البته اگر مجرم، فروختن مال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد یعنی مالخری شغل او باشد، به بیشترین مجازات مقرر در ماده 662 محکوم خواهد شد.» خرید و فروش اموال مسروقه حرام است و مردم اگر می‌دانند که اجناس و اشیایی که خریداری می‌کنند مسروقه است؛ باید بدانند که به افزایش جرم کمک می‌کنند.
رعد پلیس بر سر مالخران
سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی پایتخت در جمع خبرنگاران از اجرای طرح مقابله با خریداران اموال مسروقه خبر داد. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی مأموران و هماهنگی با مقام قضایی دو هزار واحد صنفی مورد بازدید و بررسی مأموران پلیس تهران قرار می‌گیرند. وی گفت: واحدهای صنفی که اقدام به خرید و فروش اموال دست دوم می‌کنند باید لیست اموال را در یک دفتر یادداشت کرده و شماره تلفن فروشنده را نیز ثبت کنند و اگر غیر از این موارد، اموال دست دومی در واحد صنفی وجود داشته باشد به عنوان اموال سرقتی محسوب شده و در صورت اثبات از فعالیت واحد صنفی جلوگیری به‌عمل می‌آید.  سردار محمدیان تأکید کرد: در موضوع سرقت اگر چرخه خرید و فروش اموال سرقتی را قطع کنیم مسلماً از آمار سرقت کاسته می‌شود. وی به مجرمان هشدار داد که پلیس در زمینه برخورد با مجرمان قاطعانه اقدام می‌کند و در هفته‌های آینده خبرهای خوبی در خصوص دستگیری مجرمان خشن و جرایم مهم اعلام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی