صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

واردات برق در ایام گرم سال بیشتر می‌شود

ساعت کاری ادارات در خرداد ماه از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر است

وزیر نیرو با بیان اینکه تبادل انرژی با کشورهای همسایه انجام می‌شود، گفت: سیاست صادرات و واردات برق به سیاست تبادل انرژی تبدیل شده و تلاش می‌شود تا در چهار ماه گرم سال واردات بیشتر شود.
علی‌اکبر محرابیان در حاشیه همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور در مورد واردات برق، اظهار کرد: سیاست صادرات و واردات برق تغییر کرده و تبدیل به تبادل انرژی شده است. وی ادامه داد: بر اساس این سیاست، یک زمان تبادل انرژی با محوریت صادرات و زمانی با محوریت واردات انجام می‌شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: زمانی که نیاز داخلی به برق کمتر است، صادرات بیشتر خواهد شد و زمانی که نیاز بیشتر داشته باشیم، واردات خواهیم داشت. وی ادامه داد: این به معنای نداشتن صادرات نیست و ممکن است از یک نقطه هزار مگاوات وارد و از یک نقطه هم ۵۰ مگاوات صادرات کنیم؛ ولی در مجموع تراز صادرات و واردات را مثبت خواهیم کرد، به‌ نحوی‌ که برق مورد نیاز تأمین شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه مکلف هستیم مشترکانی که هم در بخش برق و هم آب مصارف مازاد بر الگو دارند، یارانه‌هایشان را قطع کنیم.
محرابیان توضیح داد: این به‌صورت پلکانی اتفاق می‌افتد البته اعتقاد داریم با این طرح پاداش صرفه‌جویی مصارف عمده مشترکان نسبت به سال گذشته به شدت افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر این امکان وجود دارد که اگر مشترکی رعایت نکرد، بر اساس این قانون طبیعتاً مشمول نرخ‌های بالاتر می‌شوند و در پله‌های بالای مصرفی قرار می‌گیرند و این مشترکان طبق قانون یارانه دریافت نمی‌کنند. وی درباره رودخانه هیرمند هم خاطرنشان کرد: یک جلسه مهم پیش‌بینی شده که در آن تصمیم‌های مهمی گرفته خواهد شد و بعد از آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.
وزیر نیرو گفت: دولت برای تأمین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، حقابه ایران از رود هیرمند را تا حصول نهایی پیگیری خواهیم کرد و دولت طالبان هم به عملیاتی کردن معاهده هیرمند متعهد شده است.
محرابیان اظهار کرد: پیرو دستور ویژه رئیس جمهور به منظور تعیین تکلیف مسأله آب شرق کشور، روزهای گذشته جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط در این خصوص تشکیل شد.
وی درباره تابستان امسال هم اضافه کرد: اکنون در آستانه فصل گرما و افزایش چشمگیر مصرف برق هستیم. برای عبور از این شرایط از مهرماه سال گذشته برنامه ۱۴۰ اقدامی مصوب و ابلاغ شد. وزیر نیرو گفت: اقدام‌ها دو بخش اساسی شامل طرح‌های توسعه‌ای و آماده‌سازی نیروگاه‌های موجود و رفع محدودیت تولید، پست‌ها و بخش دوم طرح‌های مدیریت مصرف است. وی تأکید کرد: برای بخش‌های خانگی، تولیدی و اداری نیز برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی‌ شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه امسال در بخش خانگی هر میزان صرفه جویی در مصرف برق مشمول پاداش خواهد شد، گفت: ساعت کاری ادارات از خرداد ماه امسال از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود.
 علی اکبر محرابیان  افزود: مشترکان اگر یک کیلووات ساعت صرفه جویی داشته باشند تا ۲ هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی