صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش 65 درصدی واردات برنج برای حمایت از شالیکاران

به منظور فروش رفتن برنج‌های دپو شده در انبارهای شمال کشور واردات برنج 180 میلیون دلار کاهش یافت

امین محمودی
خبرنگار

میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید، با این حال با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان روی به افزایش ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی خود آورده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی نیز با واردات یک میلیون و 780 هزار تن برنج به ارزش حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، رکورد واردات این کالای اساسی را شکست.
با این حال خبرها حاکی از آن است که هم‌اکنون انبارهای نگهداری برنج داخلی مملو از این محصول بوده و کشاورزان همچنان نتوانسته‌اند 45 درصد از برنج تولید شده در سال گذشته خود را بفروشند، این در حالی است که از ماه جاری کشت برنج در شمال کشورمان آغاز شده و در اواخر تابستان شاهد برداشت این محصول هستیم.
در همین خصوص حسن تقی‌زاده، عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران می‌گوید: در سنوات گذشته در این مقطع از سال حدود 10 تا 20 درصد از برنج تولیدی در دست کشاورزان باقی می‌ماند اما هم‌اکنون این رقم به حدود 45 درصد رسیده است.
وی افزود: این انباشت برنج در دست کشاورزان باعث شده قیمت برنج کیفی در مبدأ تولید از کیلویی 120 هزار تومان به کیلویی 70 هزار تومان برسد، این در حالی است که هزینه‌های کشاورزان به مراتب بالاتر از این عدد است.
به همین منظور به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی بازار برنج در کشورمان در حالت رکود بسر می‌برد تا جایی که مسیح کشاورز، دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج می‌گوید: «بازار برنج ایرانی راکد است و بخشی از برنج‌های پرمحصول در مازندران (قطب تولید برنج ایرانی) بنابر دلایل مختلف، هنوز به فروش نرفته است.» به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد در سال‌جاری از میزان واردات برنج خارجی بکاهد تا کشاورزان داخلی بتوانند برنج تولید شده خود را به راحتی فروخته و معیشت‌شان را از این راه تأمین کنند.

جزئیات واردات برنج در فروردین ماه
 براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 77هزار و 932 تن و 171 کیلوگرم برنج به ارزش 91 میلیون و 697 هزار و 533 دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 163 هزار و 683 تن و 330 کیلوگرم به ارزش 270 میلیون و 882 هزار و 203 دلار وارد کشور شده بود. این آمار نشان دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در ماه جاری در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش 52 درصدی (86 هزار تنی)  به لحاظ وزنی یا کاهش 66 درصدی (180 میلیون دلاری) به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.
طی این مدت عمده برنج وارداتی از 4 مبدأ مناطق آزاد، امارات متحده عربی، هند و پاکستان وارد کشور شده است به طوری که  41 هزار و 285 تن برنج از هندوستان به ارزش 46 میلیون و 345 هزار دلار، 3 هزار و 800 تن برنج به ارزش 5 میلیون و 103 هزار دلار از مناطق آزاد، 30 هزار و 791 تن برنج به ارزش 37 میلیون و 616 هزار دلار از پاکستان و 2 هزار و 66 تن برنج به ارزش 2 میلیون و 633 هزار دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی