صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۶

هشدار سازمان نظام پزشکی درباره خروج پزشکان از کشور

پزشکان ایرانی دل در گرو وطن دارند

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است، اکثریت پزشکان از کارتخوان در مطب‌ها استفاده می‌کنند

فریبا خان‌احمدی
خبرنگار


رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در اولین نشست خبری خود در سال‌جاری صحبت خود را با ابراز نگرانی از برخی امواج تند رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی و رعایت نکردن جایگاه جامعه پزشکی در سال‌های اخیر از سوی عده‌ای آغاز کرد. به زعم دکتر محمد رئیس‌زاده، این هجمه‌ها نه تنها نتایج چندان مثبتی ندارد و سازنده نیست، بلکه پزشکی وظیفه سنگینی است که چندان نمی‌تواند در دست‌انداز موج‌ها قرار گیرد و چون کادر بهداشت و درمان کشور ضامن سلامت روحی و روانی افراد است، بنابراین حال حوزه بهداشت و درمان کشور باید خوب باشد و این حال خوب به مزایا بستگی ندارد.
از سوی دیگر، موضوع افزایش ظرفیت‌های پزشکی پس از آنکه یکی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره آن صحبت کرده بود، روز گذشته به نشست خبری رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور هم کشیده شد. دکتر رئیس‌زاده که همواره در نقطه مقابل طرفداران افزایش ظرفیت‌های پزشکی آن هم بدون در نظر گرفتن زیر‌ساخت‌ها و افت کیفیت تحصیلی قرار دارد، در بخشی از سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر تبعات خروج پزشکان از چرخه طبابت و لزوم افزایش این ظرفیت تأکید کرد: «چالش ما در موضوع افزایش ظرفیت‌های پزشکی، جنگ کیفیت آموزش پزشکی است نه افزایش ظرفیت؛ چرا که به‌رغم وعده‌هایی که دادند سر سوزنی به امکانات آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور اضافه نشده و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت حتی یک متر فضای آموزشی نیز برای افزایش ظرفیت‌ها در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این عملاً طبق اذعان مسئولان مربوطه این برنامه بدون در نظر گرفتن بودجه تصویب شد. بنابراین نتیجه‌اش این می‌شود که ظرفیت پزشکی افزایش یافت، اما سرانه آموزش، هیأت‌علمی، خوابگاه‌های دانشجویی و فضاهای فیزیکی آموزش و تخت را افزایش ندادند.»
به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، این خطر وجود دارد که کیفیت آموزش پزشکی چندین برابر افت کند. رئیس‌زاده تأکید کرد: «آنچه برای ما خط قرمز است، کیفیت آموزش دانشجویان پزشکی است. ما به کیفیت پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی حساس هستیم؛ چرا که بحث سلامت مردم است. خروج حتی یک پزشک خسران است.» رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره مهاجرت کادر بهداشت و درمان از کشور و اینکه چه ضرر اقتصادی به کشور وارد می‌کند، به آمار تکان‌دهنده‌ای از کمبود نیروهای متخصص بهداشتی و درمانی در دنیا اشاره کرد و گفت: «برخی برآوردهای جهانی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۸ میلیون نفر کادر تخصصی بهداشتی و درمانی در دنیا کمبود وجود خواهد داشت؛ بنابراین بحث کمبود نیروی بهداشت و درمان در تمام دنیا بحثی جدی است. بنابراین کشورها برنامه‌ریزی می‌کنند تا علاوه بر حفظ کادر کشور خود از سایر کشورها نیز جذب نیرو داشته باشند. ما هم باید متناسب با این نگرانی حرکت کنیم، یعنی هم نیروهای خودمان را نگه داریم و هم پیش‌بینی کنیم اگر با کمبود مواجه شدیم چه کاری باید انجام دهیم، بنابراین خروج حتی یک نفر هم برای ما خسارت است.»
دکتر رئیس‌زاده در ادامه اظهار داشت: «البته خروج همیشه بوده و نمی‌توان آن را صفر کرد، نگرانی در شرایطی است که به دلیل نبود فضای کسب‌وکار و برخلاف میل باطنی نیروی حوزه سلامت مجبور به مهاجرت می‌شود. البته نمی‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم، اما جایی برای ما خطرناک است که فرد تمایل به خدمت به مردم کشورش دارد، اما مجبور به رفتن می‌شود و این مشکل است.»
دکتر رئیس‌زاده ضمن اشاره به اینکه کشورهای اروپایی و منطقه تسهیلاتی را برای نگه داشتن نیروهای‌شان فراهم کرده‌اند و ما نیز متناسب با این نگرانی باید حرکت کنیم، همچنین ضمن تأکید بر اینکه حفظ شأن و کرامت جامعه پزشکی بسیار اهمیت دارد، گفت: «شکستن شأن جامعه پزشکی به نفع هیچ کس نیست. جامعه پزشکی اضافه بر حق و حقوق قانونی و مصوب خود چیزی نمی‌خواهد. اگر قانون رعایت و فضای کسب‌و‌کار تسهیل شود، مهاجرت‌ها کم خواهد شد. برای اینکه دارو یا هر کالایی قاچاق نشود، یارانه آن را بالا می‌بریم، لازم است در این زمینه نیز مسئولان تمهید کنند.»
او گفت: «ما اذعان داریم که پزشکان توزیع نامتناسبی دارند و 42 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر کشور (تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز) متراکم شده‌اند. تسهیلات لازم برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز باید فراهم شود.»
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مالیات پزشکان و مباحثی درباره فرار مالیاتی پزشکان بویژه در بخش مطب‌ها، توضیح داد: «هر فردی که پزشک باشد، چه در بخش دولتی و چه خصوصی مالیات می‌پردازد. هیچ قشری مانند جامعه پزشکی ابتدا به ساکن مالیاتش را از وی کسر نمی‌کنند به طوری که ۱۰ درصد مالیات پزشک علی‌الحساب از سوی مرکز درمانی از وی کسر می‌شود. مطب‌هایی هم که به کارتخوان وصل هستند، رصد می‌شوند اما آن تعدادی که احیاناً کارتخوان ندارند، تخلف است و ما نیز معتقدیم که باید کارتخوان داشته باشند. آماری که در این زمینه ارائه و برای ما ارسال شده، درست نیست و بسیاری از افرادی که عنوان شده یا فوت شده‌ یا از کشور خارج شده‌اند و مباحثی از این قبیل.»

 

برش

افزایش ۳۰ درصدی شکایت از پزشکان در سال ۱۴۰۱
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر وضعیت ثبت پرونده‌های شکایات پزشکی در سال گذشته و پلمب مطب‌ها اعلام کرد، در ثبت شکایت از جامعه پزشکی حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته‌ایم که بیش از ۲۰ درصد از شکایت‌ها در حوزه اقدامات زیبایی و ترمیمی بوده است.
دکتر خردمند با بیان اینکه در آمار اخیر افزایش معناداری در پلمب مطب‌ها و مراکز درمانی نداشتیم، گفت: «البته آمارهای چند ماه پایانی سال گذشته هنوز به دست ما نرسیده است، در دوران کرونا به دلیل کاهش مراجعات مردم برای اعمال الکتیو و همچنین کاهش مراجعه به مراجع قضایی، کاهش معناداری در ثبت شکایات پزشکی داشتیم.»
خردمند همچنین ضمن تأکید بر جدیت سازمان نظام پزشکی در رسیدگی و برخورد با تخلفات احتمالی جامعه پزشکی، افزود: «۴۶ درصد از پرونده‌ها در دادسراهای انتظامی ثبت شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است. در مجموع در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار پرونده در کل هیأت‌های انتظامی کشور ثبت شده است.»
او همچنین گفت: «از این آمار، در سال گذشته مجموعاً ۳۱ مورد محرومیت کشوری از طبابت داشتیم که تنها یک مورد آن مادام‌العمر بوده و بقیه از 6 ماه به بالا بوده است. بیش از ۲۰ درصد شکایت‌ها مربوط به اقدامات زیبایی و ترمیمی بوده است. همچنین کیفرخواست‌هایی که صادر می‌شود در تهران بیشتر از سایر استان‌هاست.»

جستجو
آرشیو تاریخی