صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

سگ‌ها همچنان گاز می‌گیرند

علی چاهه/ 3 کودک و یک زن در حاشیه بیرجند مورد حمله سگ‌های بی‌صاحب قرار گرفتند و برای روند درمانی به بیمارستان منتقل شدند. در این حادثه یک دختر ۶ ساله که از ناحیه دست و صورت، یک پسر 4 ساله که از ناحیه دست و سر، یک پسر 11 ساله از ناحیه پا و همچنین یک زن 55 ساله از ناحیه دست دچار گازگرفتگی توسط سگ شدند. این سگ البته بعد از این اتفاقات در مسیر روستای دیگری 2 سگ را نیز مصدوم و زخمی می‌کند که در نهایت تیمی از دامپزشکی منطقه به محل رسیده و او را معدوم می‌کنند.متأسفانه طبق آمارهای منتشر شده فقط در سال گذشته بیش از 260 هزار حیوان‌گزیدگی و ۱۶ مورد مرگ انسانی ناشی از ابتلا به بیماری هاری گزارش شده است که از این تعداد 200 هزار مورد به واسطه سگ بوده است. همچنین در سال‌ جاری نیز تا کنون ۷ مرگ ناشی از هاری در کشور ثبت شده است. بنابراین حمله سگ‌های ولگرد به انسان، تبدیل به یکی از معضلات شهری و روستایی در کشور شده است کمااینکه در همین زمینه نیز سال 1400 حمله سگ ولگرد در امیرآباد بیرجند، جان یک کودک 5 ساله را گرفت و خبرهای دیگری که در استان‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.حسین آخانی استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» درباره این مسأله که چگونه معضل سگ‌های ولگرد حل می‌شود تا دیگر شاهد چنین اخبار دردناکی نباشیم، گفت: ما به عنوان جامعه مدنی و جامعه دانشگاهی تلاش خود را برای همکاری با دولت و دستگاه قضایی کرده‌ایم. حتی نامه‌ای نیز با امضای 54 استاد دانشگاه به دادستان کل کشور ارسال کردیم که این نامه از سوی دادستانی به وزیر کشور ابلاغ شد تا آنها با استادان ارتباط گرفته و در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.
وی ادامه داد: متأسفانه وزارت کشور و سایر دستگاه‌هایی که با این موضوع در ارتباط هستند، نه تنها با ما تماس نگرفتند بلکه تماس شخص بنده با جمالی‌نژاد معاون وقت وزارت کشور نیز به دلیل عدم تمایل آنها، نتیجه‌ای نداشت. معضل حمله سگ‌های ولگرد بدون شک با گذشت زمان ابعاد گسترده‌تری پیدا خواهد کرد که مهم‌ترین آن افزایش آمار هاری در کشور است کما اینکه موارد متعددی از ابتلای انسان‌ها، سگ‌ها و احشام به هاری اعلام شد.
آخانی با بیان اینکه ما باید در مسیر حذف هاری پیش می‌رفتیم، تشریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که کشور ما در جهت افزایش و گسترش آمار هاری پیش می‌رود. حتی سال گذشته 16 نفر طبق گزارش وزارت بهداشت از طریق هاری جان خود را از دست دادند.
این استاد زیست‌شناسی افزود: بزرگ‌ترین آسیب سگ‌های ولگرد به حیات وحش کشور است. کمااینکه وقتی کسی به ایران سفر کند، سگ‌های ولگرد را همه جا می‌بیند. یعنی دیگر مثل سابق، سگ‌های ولگرد را اطراف شهرها نمی‌بینید بلکه این سگ‌ها در مناطق مختلف حضور دارند. برای مثال شما درهمین اتوبان قم که شرایط نامناسب جوی دارد و بسیار گرم است، سگ‌ها را به صورت گله‌ای می‌توانید مشاهده کنید. طبیعتاً وقتی این سگ‌های ولگرد غذا پیدا نکنند اول از همه به حیات وحش حمله می‌کنند.آخانی با بیان اینکه گزارشات وحشتناکی از حمله سگ‌های ولگرد به منطقه حفاظت شده ورجین در لواسان داریم، تأکید کرد: این گزارش‌ها، نشان‌دهنده کشتار حیات وحش منطقه توسط سگ‌های ولگرد است. کمااینکه آمار انتقال بیماری این سگ‌ها به حیات وحش بسیار بالا بوده است. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید در این زمینه ورود پیدا کرده و با آن برخورد کند.
این استاد دانشگاه در پایان  تشریح کرد: وجود میلیون‌ها سگ ولگرد در شهرها و روستاهای کشور امنیت جانی و سلامت عمومی را تهدید کرده است اما هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند و حتی در اولویت برخورد وزارت کشور و پلیس نیز نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی