صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

بازی‌ با خشونت

نازنین صدر/ در 20 سال اخیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیادی به خصوص در زمینه بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است. می‌توانید در بازی حضور داشته باشید یا بازی شخص دیگری را تماشا کنید. می‌توان با گوشی‌های هوشمند بازی‌ کامپیوتری انجام داد، بازی اکنون بیش از هر زمان دیگری در دسترس است.
خشن و رفتار پرخاشگرانه
با توجه به افزایش استفاده و در دسترس بودن بازی‌های رایانه‌ای، آیا در ایجاد خشونت و تجاوز سهم دارد؟ بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای حاوی عناصری از خشونت هستند، چه مربوط به مبارزه با افراد بد باشد و چه مربوط به افراد خوب.
 هر کدام از آنها نوعی خشونت یا تهاجم را شامل می‌شوند. باید پرسید این بازی‌ها چگونه بر رشد و رفتار کودکانی که با بازی با آنها بزرگ می‌شوند تأثیر می‌گذارد؟ به طور خاص، ما می‌خواهیم بدانیم چگونه این بازی‌ها بر پرخاشگری تأثیر می‌گذارد؟
تأثیر رسانه‌ها بر پرخاشگری
بازی‌های رایانه‌ای مدت‌هاست در ایجاد رفتارهای خشونت‌آمیز دخیل بوده است. در خصوص ابعاد روانی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای در ایجاد رفتارهای خشونت‌آمیز در نوجوانان و گرایش آنان به جرم و جنایت به چند نکته باید توجه کرد.
حساسیت زدایی
حساسیت زدایی در روانشناسی به این موضوع اشاره دارد که قرار گرفتن در معرض مکرر هر چیزی مانند بازی‌های رایانه‌ای خشن، واکنش ترسناک و مضطرب معمول به اقدامات تهاجمی یا خشونت‌آمیز را کاهش می‌دهد. ممکن است اولین بار که خون می‌بینید برایتان ترسناک باشد، اما اگر پزشک بودید، این تأثیر وجود ندارد زیرا به‌صورت مکرر در معرض آن قرار گرفته‌اید.
بازدارندگی
عدم بازداری به این اشاره دارد که چگونه رفتارهای اخلاقی بد یا پرخاشگرانه از طریق قرار گرفتن در معرض مکرر مثلاً در نمایش‌های تلویزیونی یا بازی‌های ویدیویی قابل قبول‌تر می‌شوند. به یک معنا، آنها تبدیل به یک هنجار می‌شوند و بازداری‌هایی که معمولاً در مورد رفتارهای پرخاشگرانه داریم، کمتر مشخص می‌شود. ما پرخاشگرانه‌تر رفتار می‌کنیم زیرا قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.
آغازگر شناختی
آغازگر شناختی به این اشاره دارد که چگونه تماشای اقدامات پرخاشگرانه در رسانه‌ها باعث ایجاد پرخاشگری در فرد می‌شود، زمانی که فرد چیزی مشابه را در زندگی واقعی تجربه می‌کند، زیرا اطلاعاتی که قبلاً در رسانه‌ها در معرض آن قرار گرفته بود در ذهن او ذخیره و تبدیل به یک خاطره می‌شود و به عنوان مرجعی برای رفتار استفاده می‌شوند که وقتی دوباره در معرض یک محرک مشابه قرار گرفت همان پاسخ را بدهد.بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند از طریق حساسیت‌زدایی، بازداری و آغازگر شناختی، پرخاشگری را القا کنند.
 بر این اساس پس از یادگیری رفتارهای تهاجمی آنها بخشی از شخصیت پرخاشگر می‌شوند و می‌توان با آن پرخاشگری را پیش‌بینی کرد.
همچنین رفتار پرخاشگرانه از طریق مشاهده و تقلید آموخته می‌شود و به صورت مثبت یا منفی تقویت می‌شود. ایفای نقش شخصیت‌های مورد علاقه خود و مشاهده نحوه رفتار و واکنش تهاجمی آنها می‌تواند فرد را پرخاشگرتر کند. قهرمان زمانی پاداش می‌گیرد که افراد بد را تنبیه کند. بازی‌های رایانه‌ای با پیشروی به سطح بعدی، معمولاً از طریق اقدامات تهاجمی، به بازیکنان پاداش می‌دهند.
تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز انجام می‌دهند و سپس خشونت واقعی را تماشا می‌کنند، ضربان قلب و پاسخ‌های کمتری داشتند که نشان‌دهنده حساسیت‌زدایی به خشونت است.
اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز بر پرخاشگری
مطالعات متعددی به اثرات روانشناختی بازی‌های رایانه‌ای، بویژه تأثیر آنها بر رفتارهای پرخاشگرانه پرداخته‌اند. قرار گرفتن مکرر در معرض رسانه‌های خشونت‌آمیز می‌تواند منجر به حساسیت‌زدایی، بازداری و آماده‌سازی شناختی شود که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد، بویژه وقتی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر رشد کودک در نظر گرفته شود.
محققان دریافتند دانش‌آموزان دبیرستانی که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، نمرات پایین‌تری در کلاس دارند.
همچنین کودکانی که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند در مدرسه عملکرد بدتری دارند.
 تأثیرات روانشناختی بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز بر پرخاشگری
قرار گرفتن زودهنگام در معرض بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز، منجر به مشکلات طولانی‌مدت می‌شود و احتمال ایجاد شخصیت تهاجمی را افزایش می‌دهد.
 به طور کلی، قرار گرفتن در معرض بازی‌های رایانه‌ای خشن و زمان صرف شده برای انجام آنها به طور مثبتی با ویژگی‌های خصومت‌آمیز، رفتار استدلالی و پرخاشگری فیزیکی مرتبط است.
بازی‌های رایانه‌ای خشن با نمرات مدرسه ارتباط منفی دارد. نوجوانانی که بازی‌های خشن بیشتری انجام می‌دادند، خصومت بیشتری داشتند.
کودکانی که بازی‌های رایانه‌ای خشن‌تر انجام می‌دهند، بیشتر دچار درگیری‌های فیزیکی می‌شوند، این نشان دهنده تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر رشد و رفتار کودکان است.
چندین مطالعه از این ایده حمایت می‌کنند که بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز رفتار پرخاشگرانه را تحریک می‌کنند.
 محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز باعث افزایش رفتار پرخاشگرانه در کودکان می‌شود. جالب اینجاست که تماشای برنامه‌های خشن تلویزیون و انجام بازی‌های خشونت‌آمیز نتایج مشابهی از نظر افزایش پرخاشگری به همراه داشت.
 آنها دریافتند بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز به طور مثبت با رفتار پرخاشگرانه و جرم مرتبط است.
 چندین مطالعه نشان داده است افرادی که بازی‌های رایانه‌ای خشن انجام می‌دهند معمولاً در زندگی واقعی نیز پرخاشگرانه‌تر عمل می‌کنند.
بازی‌های رایانه‌ای به طرق مختلف بر رفتار تأثیر می‌گذارند. آنها می‌توانند احساسات مختلفی مانند خشم و شادی را برانگیزند و در نتیجه می‌توانند رفتارهای خاصی مانند پرخاشگری در هنگام ناامیدی و آرامش در هنگام رضایت را القا کنند.
 از آنجا که بازی‌های رایانه‌ای محیط‌های شبیه‌سازی شده‌ای را ارائه می‌کنند، می‌توانند مناطق مغزی مشابه موقعیت‌های واقعی از جمله برانگیختگی مناطق مغزی مرتبط با ترس و هیجان را در کنار سایر واکنش‌های احساسی تحریک کنند. با این حال حافظه و مهارت‌های دیداری-فضایی هنگام بازی‌های ویدیویی بهبود می‌یابند.
جستجو
آرشیو تاریخی