صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــار

مخبر مطرح شدرشد 8 برابری تولید کاغذ در سال 1401

در آستانه برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسه کارگروه رسیدگی به مسائل تأمین و خودکفایی کاغذ روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و تصمیماتی در جهت رفع مسائل پیش روی تولید کاغذ و همچنین تأمین کاغذ حوزه نشر، مطبوعات و آموزش و پرورش اتخاذ شد.
محمد مخبر در این جلسه حرکت به سمت خودکفایی در تولید کاغذ را یک ضرورت مهم خواند و با توجه به رشد 8 برابری تولید کاغذ در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد با توسعه زیرساخت‌های لازم هرچه زودتر بتوان به این مطالبه دیرینه جامه عمل پوشاند.
وی از بانک‌های عامل خواست تسهیلات مورد نیاز برای تولید کاغذ حوزه نشر، مطبوعات و آموزش و پرورش با اولویت تخصیص داده شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به ایفانشدن تعهدات یکی از شرکت‌های وارد کننده کاغذ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم مکلف کرد برخورد قانونی با این شرکت انجام و زمینه ترخیص کالای موجود از گمرکات فراهم شود.
در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت مصوبات جلسه پیشین کارگروه ارائه و تصمیماتی در راستای رفع مسائل پیش روی تولید کاغذ و تأمین کاغذ آموزش و پرورش و حوزه نشر و مطبوعات اتخاذ شد.
برخورد قانونی با شرکت وارد کننده کاغذ که تعهدات خود را کامل انجام نداده و فراهم شدن زمینه ترخیص کاغذ وارداتی از گمرک، قرار گرفتن کاغذ تحریر و خمیر کاغذ در گروه کالایی یک و تأمین با اولویت ارز نیمایی کالاهای ثبت سفارش شده از سوی بانک مرکزی از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه بود.
گزارشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه در زمینه وضعیت تولید کاغذ ارائه شد که بر اساس آن سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاغذ در کشور ۵ هزار تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار تن رسیده است. این میزان تولید باعث شده که ۷۰ درصد نیاز به کاغذ آموزش و پرورش و ۲۰ درصد از نیاز حوزه نشر و مطبوعات از محل تولید داخل تأمین شود. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تعهداتی که شرکت‌های تولید کاغذ در کشور برعهده گرفته‌اند تا پایان سال‌جاری نیز کل نیاز به کاغذ آموزش و پرورش و ۵۰ درصد از نیاز حوزه نشر و مطبوعات از ظرفیت تولید داخل تأمین شود و با ادامه روند فعلی در سال آتی خودکفایی در تأمین کاغذ صورت گیرد.در جلسه کارگروه تأمین و خودکفایی کاغذ با حضور
 

 

راکت‌های فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد
سیگنال موشکی به صهیونیست‌ها

آزمایش نوع جدید راکت‌ فجر۵ مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. به این ترتیب راکت‌های 333 میلی‌متری فجر5 سپاه که پیش از این مدل هدایت‌شونده آن تحت عنوان راکت فجر 5C به این نیرو تحویل شده بود هم‌اکنون به مدل جدیدی از سر جنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌اند. به گزارش تسنیم، این سر جنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 5/1 برابر TNT دارد و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد، علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند. یکی از جنبه‌های شهرت بیشتر راکت‌های فجر5، واگذاری نمونه‌ای از آنها به گروههای مقاومت فلسطینی است که در گذشته نیز اخباری در این رابطه در رسانه‌ها منتشر و در جریان جنگ 55روزه سال 2012 از آن رونمایی شد. در آن مقطع اعلام شد که نیروهای حماس با استفاده از همین راکت‌ توانستند با عبور از سد سامانه گنبد آهنین تل‌آویو را مورد هدف قرار دهند.

 

سفر سرلشکر باقری به عمان

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح بعدازظهر دیروز، در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی با استقبال دریاسالار عبدالله بن خمیس الرئیسی همتای عمانی خود وارد مسقط شد.
دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و علمی کشور عمان از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی