آیدین رزاقی/ تصاویر پل وحشت و گذر پیرزنان و کودکان از روی آن تأسف به جان همه مینشاند از اینکه در دنیای مدرن ساکنان محلهای در ساری هستند که بخاطر نبود یک پل کوچک روی رودخانهای خروشان همیشه با مرگ دست و پنجه نرم میکنند. اینجا زیاد از شهر و تمدن مرکز استان مازندران که ویلاهای میلیاردی دارد و در تابستان و آخر هفتهها شاهد مدرنترین خودروهای مسافران و گردشگران در آن هستیم دور نیست اما انگار فرسنگها از امکانات اولیه دور مانده است. یک مناقشه پینگ پنگی بین شهرداری ساری و جهاد کشاورزی این شهر بر سر ساخت یک پل روی رودخانه تجن در روستای دزا که 6 سال پیش بر اثر وقوع سیل تخریب شده است، بیش از 500 خانوار را در این روستا که اکنون مطابق طرح تفصیلی در داخل محدوده شهری قرار دارد هر روز در معرض حادثه قرار داده است. به گزارش روزنامه ایران، دو روستای بالا دزا و پایین دزا تا چند سال پیش بیرون از محدوده شهر ساری بودند اما با توسعه شهرنشینی در طول یکی دو دهه اخیر این روستاها وارد محدوده شهر ساری شدند. دهیاری این منطقه در سال 96 منحل شد و در همان سالها یک سیل بزرگ پلی را که روی رودخانه تجن که حائل بین روستای پایین دزا و زمینهای کشاورزی بیش از 500 خانوار از مردمان این منطقه است، تخریب میکند. مردمان این منطقه نزدیک به 7 سال است که هر روز از روی سنگهای بزرگ و کوچک و خطرناک این رودخانه که عرض آن نزدیک به 150 متر است عبور میکنند. در این باره با اکبری یکی از ساکنان این منطقه گفتوگو کردیم. وی با اشاره به اینکه درخواستها و نامه نگاریهای متعدد ما برای حل این مسأله در طول 6 سال به جایی نرسیده است، بیان کرد: ما بیش از 100 نامه با امضای مردم محلی جمعآوری کردیم و از شهرداری و جهاد کشاورزی و استانداری و حتی نمایندگان مجلس درخواست کردیم تا این مشکل را حل کنند اما متأسفانه منجر به نتیجه نشده است. او میافزاید: ما بارها برای پیگیری ساخت این پل به شهرداری مراجعه کردیم و آنها به ما گفتند باید جهاد کشاورزی این پل را بسازد و وقتی هم به جهاد کشاورزی مراجعه میکنیم میگویند این منطقه داخل شهر است و ساخت پل بر عهده شهرداری ساری است، بعد از مراجعات متعدد طی سالیان گذشته عدهای از مردم گفتند اگر اتفاق یا حادثهای برای فردی در حال گذر از این رودخانه بیفتد از شهرداری شکایت میکنیم. این ساکن منطقه دزا در شهر ساری تصریح میکند: شهرداری در پاسخ به ما گفت ما بخش حقوقی در شهرداری داریم و اگر کسی در این خصوص از ما شکایت کند قطعاً از او شکایت خواهیم کرد و برخورد جدی با او میکنیم. اکبری تأکید میکند: یک پلی در فاصله 50 متری پل تخریب شده وجود دارد که نردههای آن دزدیده شد و تنها یک صفحه آهنی باریک است که باید از روی آن عبور کنی و عبور از روی آن به علت فاصله 30 متری این پل با کف رودخانه کاری خطرناکتر از گذر از روی سنگهای رودخانه محسوب میشود. وی میگوید: دو نماینده حوزه ساری در مجلس شورای اسلامی نیز هر کدام پیگیری این مسأله را برعهده فرد بعدی میاندازند و میگویند از نماینده دیگری پیگیری کنید و متأسفانه مردم این منطقه هر روز در معرض خطر سقوط در رودخانه هستند در حالی که بودجه ساخت یک پل در اینجا شاید در برابر بودجه سایر پروژهها رقمی محسوب نشود.