صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

اتاق درمان

رانندگان متخلف چه ویژگی‌های روانی دارند
پریسا لطفی/ رانندگانی که مرتکب تخلف می‌شوند و قوانین را زیر پا می‌گذارند و در رانندگی رفتارهای نابهنجار نشان می‌دهند از مشکلات روانی رنج می‌برند. روانشناسان می‌گویند به جای درگیر شدن با این افراد و نشان دادن رفتارهای هیجانی و مقابله‌ای باید از آنان فاصله بگیرید. این افراد هنگام رانندگی، قوانین را زیرپا می‌گذارند و احتمال وقوع تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که قوانین رانندگی را زیر پا می‌گذارند، از مشکلات روانی و شخصیتی رنج می‌برند که آنها را از افراد دیگر متمایز می‌کند.
 ویژگی‌های رانندگان متخلف
تحقیقات نشان می‌دهد برخی ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری یک فرد را می‌توان با بررسی سبک رانندگی و میزان تخلفات رانندگی او شناسایی کرد. در یک پژوهش روی رانندگان متخلف و افرادی که رانندگی بهنجاردارند معلوم شد آنان از برخی ویژگی‌های روانی رنج می‌برند که شامل موارد زیر است.
پرخاشگری
یک از ویژگی‌های افراد با تخلفات رانندگی پرتکرار، پرخاشگری و خصومت است. مجرمان تصادفات جاده‌ای، اغلب در مقیاس روان رنجوری نمره بالا کسب می‌کردند که نشان می‌داد آنها از سطوح بالای نفرت، تصمیم‌گیری عجولانه و اضطراب رنج می‌برند.
 سوء مصرف الکل
همچنین در این پژوهش مشخص شد، مجرمان تصادفات جاده‌ای به احتمال بیشتری الکل مصرف کرده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت افراد تکانشی، پرخاشگرتر و روان رنجورتر هستند، آنان ویژگی شخصیت‌های پرخطر را دارا بوده و با احتمال بیشتری هنگام رانندگی الکل مصرف می‌کنند و تمایل دارند قوانین رانندگی را به‌طور جدی‌ نقض کنند.

 

بزرگسالان مجرم
در چرخه خشونت
قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و بی‌توجهی والدین، وقوع جرم و خشونت را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. روانشناسان در مطالعات خود روی افرادی که در کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته بوده‌اند، متوجه پدیده‌ای به نام چرخه خشونت شدند. چرخه خشونت زمانی اتفاق می‌افتد که قربانیان خشونت دوران کودکی، نسبت به همسر و فرزندان خود در بزرگسالی خشونت نشان داده و فرزندان خود را در معرض بدرفتاری و تجارب منفی قرار می‌دهند، این افراد ناآگاهانه احتمال ارتکاب جرم را در کودکان خود افزایش می‌دهند. شناخت عواملی که ارتباط بین بدرفتاری در کودکی و رفتار مجرمانه بزرگسالی را توضیح می‌دهند، باعث می‌شود با فراهم کردن شرایط مناسب برای تربیت کودکان از وقوع جرم و افزایش آن جلوگیری کرد. محققان در یک مطالعه طولی روی 450 کودک با سابقه بدرفتاری والدین، از سن پیش دبستانی تا بزرگسالی به نتایج مهمی دست یافتند. نتایج این تحقیق نشان داد آسیب‌های دوران کودکی مانند بدرفتاری فیزیکی و روانی، با افزایش رفتارهای خشن در دوران کودکی و نوجوانی و ایجاد روابط ناسالم و ارتکاب جرم در بزرگسالی همراه است. مجرمان زن و مرد آسیب‌های دوران کودکی به شیوه‌ای متفاوت روان زنان و مردان را دستخوش تغییرات منفی قرار می‌دهد. آزار جسمی و عاطفی، در دختران احتمال مشکلاتی مانند افسردگی و گوشه‌گیری و اضطراب را در میانسالی افزایش می‌دهد که به نوبه خود پیش‌بینی کننده ارتکاب به جرم است؛ در مقابل، مردانی که در دوران کودکی در معرض بدرفتاری قرار گرفته‌اند، مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و خصومت نشان می‌دهند که متعاقباً منجر به رفتار مجرمانه در بزرگسالان می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی