صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

شخصیت‌های متجاوز را بشناسید


نازنین صدر/ روانشناسی تجاوز، پیچیده است و محققان فرضیه‌های مختلفی را در مورد آنچه در ذهن یک متجاوز می‌گذرد در نظر دارند.
نورم شپنسر، روانشناس و استاد دانشگاه امریکا در مورد دلایل روانشناسی اینکه چرا برخی مردان به زنان تجاوز می‌کنند می‌گوید: مردان از نظر ژنتیکی و فیزیکی قوی‌تر از زنان هستند،  مرد متجاوز با برداشت غلط از این موضوع به خود حق می‌دهد با این قدرت بیشتر به حقوق انسانی دیگران و از جمله زنان تجاوز کند.
شپنسر می‌گوید: همه ما در بسیاری از زمینه‌های زندگی‌ از جمله رابطه جنسی، به شیوه‌های برنامه‌نویسی و تعیین‌شده رفتار ‌می‌کنیم که توسط زیست‌شناسی، جامعه و تا حدی از طریق تجربیات افراد شکل گرفته است.  از یک سو هورمون تستوسترون در اعمال جنسی و خشونت نقش دارد بنابراین اعمال جنسی و خشونت از نظر بیولوژیکی به هم مرتبط هستند. سال‌ها است که مردان برای محافظت از زنان در برابر مردان دیگر، پاداش و احترام دریافت کرده‌اند و از سوی دیگر خشونت جنسی در گذشته با مفهوم قدرت همسو بوده است. به گفته این روانشناس همین مسأله انگیزه‌های پرخاشگرانه جنسی را در مردان به نسل‌های بعد منتقل کرده است، با این حال تجاوز جنسی را توجیه نمی‌کند، زیرا مردان می‌توانند بر این تمایلات قدرت‌طلبانه‌شان کنترل داشته باشند. به گفته این متخصص، فشار اجتماعی و فرهنگ تأثیر بیشتری بر کنترل رفتار افراد دارد. او می‌گوید:برخی از مردان هنجارهای اجتماعی فراگیر و مورد پسند جامعه را که قدرت را بخشی از مردانگی می‌داند درونی می‌کنند، بنابراین وقتی زنی به آنها اجازه رابطه نمی‌دهد به جای اینکه خود را کنترل کنند نسبت به آن زن عصبانی می‌شوند. پترسون، استادیار روانشناسی در دانشگاه میسوری و همکارانش در پژوهش خود دریافتند مردانی که مطمئن بودند می‌توانند بعد از تجاوز جنسی از مجازات فرار کنند، گفته‌اند بیشتراقدام به رفتارهای اجباری جنسی و تجاوز کرده‌اند. پترسون در این مطالعه می‌گوید مردانی که تجاوز می‌کنند شخصیت‌های ضد اجتماعی دارند. شخصیت‌های ضد اجتماعی کمتر به قوانین و قضاوت‌های جامعه اهمیت می‌دهند بنابراین مردانی که تجاوز می‌کنند به مجازات اهمیت نمی‌دهند. مردانی که احساس می‌کردند دوستان‌شان پرخاشگری جنسی را تأیید می‌کنند، گزارش دادند هرزه‌گویی کلامی داشته‌اند. پترسون معتقد است این مسأله به این دلیل است که مردان پرخاشگر جنسی به دنبال مردان پرخاشگر جنسی دیگر هستند تا بخشی از گروه همسالان و همفکران خود باشند. نویسنده این مطالعه همچنین اشاره کرده مردان ممکن است فکر کنند همسالان‌شان پرخاشگری جنسی را می‌پذیرند یا تأیید می‌کنند در حالی که آنها واقعاً این کار را نمی‌کنند. مطالعه مارتین دی شوارتز، جامعه‌شناس دانشگاه اوهایو و والتر دکسیردی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیای غربی نشان داده است مردانی که دوستان یا همسالانی دارند که پرخاشگری نسبت به زنان را می‌پذیرند، احتمال بیشتری دارد رفتار پرخاشگرانه داشته باشند. دکسیردی و شوارتز اعتقاد دارند گروهی از این مردان خشونت علیه زنان را بخشی از مردانگی می‌دانند. آنها همچنین می‌گویند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مردان بیمار روانی در مقایسه با مردان غیرروانی بیشتر اقدام به تجاوز جنسی می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی