صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

خط تولید خودروی ایرانی در سوریه بزودی فعال می‌شود

خیز بخش خصوصی سوریه برای همکاری با فعالان اقتصادی ایران

ارتقای همکاری بخش خصوصی دو کشور ۱۴ سند همکاری‌ بین ایران و سوریه از جمله در بخش نفت، فنی- مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد، ارتباطات و تسهیل امور زیارتی امضا شد

در یازدهمین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی و نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان پس از ۱۳ سال به سوریه در راستای تقویت روابط همسایگی، همکاری‌های تجاری دو کشور وارد فاز جدیدی شد. در سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق که به دعوت رسمی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی- مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی امضا شد.
فعالان اقتصادی، امضای سند همکاری‌های جدید را اتفاق بسیار مثبت در همکاری‌های تجاری می‌دانند و بر این باور هستند که در آینده نزدیک سوریه می‌تواند یکی از مقاصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران باشد؛ از طرفی صادرات خدمات فنی و مهندسی را که در دولت گذشته کمرنگ شده بود، می‌توان احیا کرد.
در سفر رئیس جمهور به سوریه و هیأت همراه، نشست‌های متعدد و تخصصی برگزار شد. در این نشست‌ها از فعالان اقتصادی، تجار، خودروسازان، دانش‌بنیان‌ها و تولیدکنندگان ایرانی خواسته شد که حضورشان را در بازار سوریه پررنگ‌تر کنند.
سوریه از نیازمندی‌های کشورش صحبت کرد و هیأت اقتصادی همراه بخشی از پتانسیل‌های ایران را معرفی کرد. بر این قرار است تجار در آینده‌ای نزدیک سفری به سوریه داشته باشند و خواسته‌های طرف مقابل را احصا کنند. از طرفی قرار است با همت بخش خصوصی مرکز تجاری ایران در سوریه ایجاد شود.
همچنین قرار است سایت تولیدی خودروسازان که به دلیل شرایط ناامن سوریه راکد مانده بود، با پایان یافتن این دوره و بهبود شرایط و البته رفع موانع، مجدداً به دوران قبل و تولید بازگردد. بر این اساس بزودی خط تولید ایران خودرو و سایپا در سوریه فعال می‌شود و منهای مونتاژ خودروهای سواری قرار است خودروهای تجاری و کار نیز از ایران به سوریه صادر و سپس مونتاژ این خودروها در کشور یاد شده نیز آغاز شود. ایجاد کارخانه لبنیات، نساجی، سیمان و سایر محصولات ساختمانی نیز بنا شده توسط سرمایه‌گذاران ایرانی صادر و در قالب خدمات فنی و مهندسی انجام شود.
کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه درباره همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور به «ایران» گفت: نسبت به سال‌های گذشته صادرات ایران به سوریه افزایشی شده است لذا با سفری که رئیس جمهور به این کشور داشت، به طور قطع روابط بخش خصوصی دو کشور محکم‌تر از گذشته می‌شود و روند صادرات کالاهای غیرنفتی، همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری در سوریه ضمن رشد، تسهیل خواهد شد. او افزود: هدف‌گذاری برای تجارت با سوریه، یک میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است، از این‌رو بخش خصوصی دو کشور بایستی تلاش کنند تا عدد یاد شده با سرعت بیشتری محقق شود؛ خوشبختانه در این مسیر برخی از چالش‌ها برداشته شده است که از جمله آن تسهیل در رفت و آمد تجار است. کاشفی با تأکید بر اینکه معرفی کالاها و پتانسیل‌های ایران در سوریه کمک می‌کند تا تجار با شرایط بهتری صادرات داشته باشند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و حضور ایران در نمایشگاه‌های دائمی سوریه کمک‌کننده در عمق‌بخشی به روابط است.
ادامه در صفحه ۸

 

جستجو
آرشیو تاریخی