صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

خودکفایی ایران در ساخت انواع سازه‌های دریایی و بندری

ایران به منطقه هدف ترانزیت کالای کشورهای منطقه تبدیل شده است

تکمیل زیرساخت‌های بندری و دریایی در راستای ارتقای دیپلماسی اقتصادی و ارتباطات حمل‌ونقلی با منطقه، در دستور کار سیاست‌گذاری در این حوزه قرار گرفته است. معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل کارگروه‌های مختلف فنی در حوزه دریایی، بندری و تجهیزات فراساحلی را بخشی از این برنامه عنوان کرد.
علی فتحی گفت: تمام ساخت‌وسازهای دریایی از طراحی تا اجرا در سواحل و بنادر کشور توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود و در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم. فتحی در نشست خبری اظهار داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم حرکت آزادسازی بنادر انجام شد و همزمان با تقویت دانش مهندسی سازه‌ای دریایی، ۱۰۰ درصد در ساخت‌وساز سازه‌های دریایی به خودکفایی رسیدیم.
وی افزود: هم‌اکنون از طراحی تا اجرای سازه‌های دریایی خودکفا هستیم و در سال گذشته بزرگ‌ترین اسکله فاز ۳ بندر شهید رجایی که امکان پهلوگیری نسل جدید شناورها در آن فراهم است، توسط مهندسان ایرانی ساخته شد، این در حالی است که در کشورهای اطراف ساخت‌وساز دریایی با پیمانکار خارجی انجام می‌شود.
فتحی با اشاره به حمایت برای انتقال تکنولوژی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی برای تولید تجهیزات اعلام آمادگی کردند، اما تولید برخی تجهیزات در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد، چراکه نیاز انبوه به آن نداریم. در عین حال در بخش قطعات که اهمیت زیادی دارد، تلاش می‌کنیم وابستگی به قطعات خارجی نداشته باشیم.
وی با اشاره به حمایت از تولید داخل از بومی‌سازی 850 قطعه مورد نیاز بخش بندری و دریایی خبر داد و افزود: در تولید تجهیزات و تأمین قطعات اقدامات خوبی صورت گرفته است و به برخی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم و در این مسیر از پتانسیل داخلی استفاده خواهیم کرد. در تجهیزات استراتژیک بخشی از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود و در بخش دیگر با شرکت‌هایی مذاکره کرده‌ایم تا این بخش با ورود فناوری‌های نوین عملیاتی شود. وی بیان کرد: نیازمند تعداد زیادی جرثقیل «گنتری کرین» هستیم و مجبوریم به واردات آن فکر کنیم چون تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست. معاون زیرساخت‌های بندری و دریایی سازمان بنادر با اشاره به توسعه زیرساخت‌های دریایی، بندری و ساحلی گفت: چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی هفته آینده با این هدف برگزار می‌شود. این همایش آخرین بستر ارائه دستاوردها و نوآوری‌های علمی در ارتقای دانش مهندسی سواحل و صنعت دریایی است که با حضور مهندسان و صنعتگران بین‌المللی برگزار خواهد شد.

قرارداد نهایی با هند
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری در منطقه و خارج از منطقه ـ دارد. هر طرفی که پیشنهاد دهد، بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی، این آمادگی در دو طرف هست و جلسات مربوطه تشکیل می‌شود. تحی ادامه داد: بخشی از کار کارگروه‌های فنی مربوط به سازمان بنادر و بخش دیگر خارج از سازمان محسوب می‌شود و در واقع استراتژی‌های سیاسی کشورها است. در خصوص بخشی که به سازمان بنادر ارتباط دارد کارگروه‌های فنی تشکیل شده و بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارتباطات در حال پیگیری است.
وی در رابطه با مشکلات مربوط به هندی‌ها در بندر چابهار و بلااستفاده ماندن برخی تجهیزات وارد شده به این بندر توسط طرف هندی اضافه کرد: با دیپلماسی‌های اخیر بحث قرارداد با هندی‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن مشکلات قرارداد برطرف خواهد شد.

تهیه سند بالادستی برای طرح توسعه اقتصاد دریا‌محور
معاون مهندسی سازمان بنادر گفت: توسعه اقتصاد دریا‌محور را از سال ۸۳ دنبال کرده‌ایم و این یک طرح مطالعاتی است که در شورای‌عالی شهرسازی سند بالا‌دستی برای آن ایجاد شده است و در همایش هفته آینده در این خصوص بحث و بررسی می‌شود.
 فتحی ادامه داد: امروز یک شبکه ملی در حوزه جزر و مد و ترازسنجی تشکیل شده و در این حوزه از تجربیات بین‌المللی استفاده شده است، همچنین از کل نوار ساحلی بخش داده‌ها و پایگاه داده‌ها تشکیل شده و پارامترهای دریایی در کل کشور مستقر است و از این پایگاه ملی بهره‌مند خواهیم شد و تمام رفت‌های بخش ساحل و دریا با ساحل را در هدف رصد داریم.
او گفت: در بخش تولید و توسعه نرم‌افزارها هیچ محدودیتی وجود ندارد و برای آن هم یک فضای ایمن در بخش دریا ایجاد شده است و همچنین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و در بخش نرم‌افزار در مجموعه و در کل بنادر به صورت بومی اقداماتی انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی