صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

معاون اول رئیس جمهور
در جلسه هیأت دولت تأکید کرد
سند تحول، چراغ راه برون رفت از چالش‌های نظام آموزشی
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و فرهنگیان در خصوص اهمیت آموزش و پرورش برای تربیت نسل‌های کنونی و آینده، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای سند ملی تحول بنیادین تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در جلسه دیروز هیأت دولت که در غیاب رئیس‌جمهور به ریاست وی برگزار شد، گفت: در اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون اقدام مناسب و درخور انجام نشده که ضرورت دارد با توجه به اهمیت این مهم اقدامات و امکانات اجرایی شدن این سند تعلیم و تربیت طی یک برنامه یک ساله و نقشه راه زمان‌بندی شده اجرایی شود.
وی تأکید کرد: اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش که برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور تهیه و تدوین شده، چراغ راه برون رفت از چالش‌های نظام آموزشی کشور و تربیت نسلی متخصص و با مهارت در آینده کشور و رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری خواهد بود. ضمن اینکه تدابیر مقام معظم رهبری در دیدار اخیر معلمان نیز باید احصا شود و با تعیین‌زمان‌بندی برای اجرای آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

 توجه دولت به اماکن تاریخی
معاون اول رئیس جمهور همچنین درباره تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه برخی بناها و اماکن تاریخی خاطر نشان کرد: به بخش بزرگی از این ساختمان‌های تاریخی توجه مناسب نمی‌شود که با تصمیمات این وزارتخانه و مطابق موازین قانونی، اقدامات لازم برای بازسازی، نگهداری و حفظ مالکیت این اماکن تاریخی که بخشی از هویت ایرانی - اسلامی مردم ما هستند، انجام می‌شود.

خدمت‌رسانی دستگاه‌ها در نمایشگاه کتاب
مخبر در این جلسه بر اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور تأکید کرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند سال گذشته برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری مطلوب، با نشاط و با حضور تمام ناشران بزرگ کشور انجام داده که باید تمامی دستگاه‌های ذیربط همکاری و هماهنگی‌های لازم را با این وزارتخانه در راستای خدمت‌رسانی به مردم و قشر فرهنگی کشور داشته باشند.

 

رویترز مدعی شد
توقیف دومین نفتکش حامل نفت امریکا از سوی ایران
نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. این دومین نفتکشی است که طی یک هفته اخیر در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز توقیف شده است. خبرگزاری «رویترز» اما به نقل از ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در این باره مدعی شد که نفتکش «نیووی» که با پرچم پاناما تردد داشته، حامل نفت امریکا بوده و حین عبور از تنگه هرمز از دوبی به بندر فجیره در امارات متحده عربی توقیف شده است. فرماندهی نیروهای تروریست سنتکام هم صبح دیروز فیلم تأیید نشده‌ای را منتشر کرد که قایق‌های تندرو را در حال محاصره نفتکش برای توقیف نشان می‌داد.
به گزارش ایرنا، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.
 
شکار نفتکش اول در حال فرار
پیش از این در 8 اردیبهشت نیز، نیروی دریایی ارتش یک فروند نفتکش خارجی متخلف را در دریای عمان توقیف کرده بود. طبق اعلام ارتش جمهوری اسلامی ایران، نفتکش «ادونتیج سوییت» که با پرچم جزایر مارشال از کویت به مقصد هیوستون در ایالت تگزاس در حال تردد بود با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس برخورد کرده و منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر از خدمه این شناور شده بود. در آن عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.
توقیفی که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امریکایی مدعی بود در واکنش به توقیف نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال و حامل نفت ایران انجام شده است. این ادعا در حالی بود که همزمان «جونی ارنست» سناتور جمهوری‌خواه و «ریچارد بلومنتال» سناتور دموکرات در نامه‌ای به جوبایدن رئیس‌جمهور امریکا ضمن اعتراف به افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها تصریح کرده بودند که وزارت امنیت داخلی امریکا بیش از یک سال است قادر به توقیف حتی یک محموله نفت ایران نبوده است. این سناتورها با اعتراف به دزدی امریکا ادعا کرده بودند که از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی امریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران توسط امریکا ضبط شده است. رویترز به نقل از یکی از دستیاران جونی ارنست سناتور جمهوری‌خواه در همین باره نوشته بود: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند، برنامه امریکا برای توقیف محموله‌های نفتی ایران کاملاً رو به زوال است.»

جستجو
آرشیو تاریخی