صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و شش - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بازار سهام با بازدهی 6.5 درصدی هفته را به پایان رساند

حجم معاملات خرد با ثبت عدد 23 هزار و 600 میلیارد تومان رکورد زد تداوم صدرنشینی بازار سهام در جدول بازدهی بازارهای مالی ایران

 سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

بنا به سنت معاملات سه هفته قبل، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز کاهش یافت.
با این حال همچنان تعداد نمادهای مثبت در بازار بیشتر از نمادهای منفی بود و در مقابل 234 نمادی که در صف خرید به استقبال تعطیلات آخر هفته رفتند، تنها 17 نماد در صف فروش قرار داشت.
روند معاملات خرد نیز نشان می‌داد، تب معاملات همچنان داغ است و ارزش معاملات به نسبت روزهای قبل بشدت افزایش یافته است.
درجریان معاملات دیروز، ورود پول حقیقی به بازار نه تنها قطع نشد بلکه بیش از یک هزار و 755 میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد شد که نسبت به روز معاملاتی قبل از آن در حدود 30 درصد افزایش داشت.
مشاهده جزئیات معاملات نشان می‌دهد، جبهه پول‌های خرد در حال تقویت است و با وجود اینکه پول‌های درشت حقیقی طی دو روز گذشته از سهام خارج شده‌اند، اما سفارش‌های خرد، این خروج را جبران کرده و شاخص ورود و خروج پول را مثبت نگاه داشته‌ است.
این موضوع باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن در بورس و شاخص کل و هم‌وزن فرابورس مثبت بماند و روند صعودی این شاخص‌ها همچنان تداوم یابد.
به این ترتیب در پایان هفته دوم اردیبهشت ماه، شاخص کل با رشد 153هزار واحدی تا بالای محدوده 2.5 میلیون واحد قد کشید و بازدهی 6.48 درصدی را به ثبت رساند.
شاخص کل فرابورس نیز بیش از 65/6درصد مثبت شد و برفراز عدد 31 هزار و 722 واحد قرار گرفت.
بازدهی بیش از 6 درصدی بازار سهام در این هفته درحالی اتفاق افتاد که شرایط رکودی در سایر بازارها همچنان ادامه داشت و معامله‌گران بازار ارز و طلا هفته را با زیان به پایان رساندند.
به این ترتیب آمارها نشان می‌دهد، نرخ دلار که هفته را با افزایش قیمت آغاز کرده بود در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش یافت تا قیمت ارز امریکایی به 500 تومان کمتر از قیمت ابتدای هفته برسد و معامله‌گران ارز درحدود یک درصد زیان کنند.
این روند در بازار سکه نیز اتفاق افتاد و نرخ سکه تمام بهار آزادی نیز تا پایان معاملات چهارشنبه یک درصد کمتر از ابتدای هفته بود.
بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت و نرخ انواع خودرو، تحت تأثیر آزادسازی واردات خودرو کارکرده، بشدت کاهش یافت.
در کنار این موارد، پیگیری تصویب قانون مالیات برعایدی سرمایه که بازارهای طلا، ارز، خودرو و مسکن را نشانه رفته است معاملات این بازارها را تحت تأثیر قرار داد.
به نظر می‌رسد با توجه به درنظر گرفتن نرخ صفر مالیاتی برای معاملات سهام، پیگیری این طرح بیشترین اثر را بر تقویت جریان ورود پول به بازار سهام داشته است.
بازار سهام این روزها از محل سیاست‌های بانک مرکزی نیز تقویت می‌شود.
ایجاد بستر بازار مبادله ارز و طلا و انتقال معاملات ارزی به این مرکز و تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضای واقعی اقتصاد باعث شده تا شرکت‌های صادراتی دیگر از محل قیمت‌های دستوری دلار دچار ضرر و زیان نشوند و این موضوع خوشبینی سهامداران در خصوص افزایش سودسازی سهام موجود در بازار را به همراه داشته است.
ازطرفی، دستاوردهای دولت در عرصه روابط بین‌المللی و تقویت پیمان‌های پولی که مراودات تجاری شرکت‌های ایران را تسهیل کرده است، باعث شد تا شرکت‌های بزرگ ایرانی بتوانند صادرات خود را افزایش دهند و نفوذشان را در بازارهای بین‌المللی بیشتر کنند.
این موضوع بخصوص درگزارش عملکرد فروردین ماه شرکت‌های فولادی بورسی نمایان بود و این شرکت‌ها با وجود کاهش 12 درصدی حجم صادرات، توانستند درآمدهای صادراتی‌شان را بیش از 29 درصد افزایش دهند.
با این حال، کاهش حجم صادرات در شرکت‌های بزرگی چون ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان، یکی از عواملی بود که سهام این شرکت‌ها را در بازار روز چهارشنبه منفی کرد و باعث شد نمادهای فلزاتی در کنار دو هلدینگ بزرگ بازار، بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل را به ثبت رسانند.
باید توجه داشت با وجود کاهش حجم صادرات، آمار مجموع فروش (حجم فروش داخلی و صادراتی) شرکت‌های فلزاتی در فروردین ماه در حدود 3.3 درصد افزایش داشته و ارزش درآمد‌های آنها نیز به بیش از 39 هزار میلیارد رسیده که این عنوان نیز در مقایسه با اولین ماه سال گذشته بیش از 39 درصد افزایش یافته است.

نماگر‌های بازار
در پایان معاملات این هفته، بیش از 7 هزار و 700 میلیارد تومان از طرف کدهای حقیقی به معاملات بازار سهام وارد شد.
همچنین ارزش معاملات خرد به طور میانگین درحدود 21 هزار میلیارد بود و روز چهارشنبه نیز با ثبت عدد 23 هزار و 600 میلیارد تومان باردیگر رکورد خود را ارتقا داد.
حقیقی‌ها همچنین در این هفته در حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی