صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کاهش معنادار قیمت خودرو سنگین

معاملات دیروز نشان داد، بورس کالا عامل تورم نیست و از متغیرهای کلان اقتصاد تأثیر می‌پذیرد

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

از مجموع 475 خودرو سنگین و نیمه‌سنگینی که دیروز در تالار خودروی بورس کالا عرضه شد، تنها 416 خودرو متقاضی داشت و به جز در یک نوبت، در سایر نوبت‌های حراج خودرو، قیمت‌ها در محدوده قیمت پایه باقی ماند.
براساس اعلام قبلی بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه، سه خودرو کامیونت فورس خوابدار، کامیونت فورس بدون خواب و کامیون امپاور از طرف شرکت بهمن دیزل و کامیون کشنده FAW از طرف شرکت سیبا موتور به حراج گذاشته شد که جز در معاملات کامیونت فورس بدون خواب، سایر معاملات در قیمت پایه اتفاق افتاد و قیمت خودروهای عرضه شده در مقایسه با آخرین عرضه در بورس کالا با کاهش شدید روبه‌رو شد.
همچنین در معاملات کامیون امپاور شاهد بودیم که در مقابل 130 دستگاه خودرو عرضه شده، تنها 86 تقاضا به ثبت رسید تا 44 دستگاه از این خودرو بدون خریدار بماند.
آمار آخرین معاملات کامیون‌ امپاور نشان می‌دهد که این خودرو در محدوده 4 میلیارد و 548 میلیون تومان کشف قیمت شده بود که این رقم در معاملات روز سه‌شنبه بیش از 318 میلیون تومان کاهش یافت و حتی در قیمت 4 میلیارد و 230 میلیون تومانی نیز خریدار نداشت.
در معاملات کامیون کشنده FAW نیز 202 خریدار برای 80 خودرو عرضه شده به رقابت نشستند که در نهایت این خودرو نیز در محدوده 4 میلیارد و 105 میلیون تومان کشف قیمت شد.
قیمت این خودرو نیز در مقایسه با آخرین حراج انجام شده در بورس کالا، بیش از 208 میلیون تومان کاهش یافت.
در معاملات کامیونت فورس خوابدار نیز قیمت‌ها با وجود تعداد بیشتر متقاضیان، در محدوده قیمت پایه باقی ماند و در عدد یک میلیارد و 438 میلیارد تومان به متقاضیان فروخته شد.
این خودرو نیز 65 میلیون تومان نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا کاهش قیمت داشت.
 پس از کنار گذاشتن خودرو سواری از معاملات بورس کالا، سنگین سواران همچنان چراغ تالار خودرو را روشن نگاه داشتند.
همانطور که روند معاملات خودرو نشان می‌دهد،  به‌رغم گفته برخی افراد، بورس کالا عامل گرانی خودرو نبوده و معاملات در این بازار از تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی تأثیر می‌پذیرد.
براساس نظر برخی کارشناسان، خروج معاملات خودرو از بازار شفاف خودرو هیچ عایدی جز بازگشت رانت ناشی از شکاف قیمت کارخانه با قیمت بازار به جیب دلالان نداشته است.
منفعت‌هایی که بی‌شک سهامداران و سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را به جای فعالیت سوداگرانه و تخریب اقتصاد به بخش تولید آورده بودند، برای کسب آن لایق‌تر بودند.
اما با کمال تعجب مشاهده کردیم، عده‌ای پس از ایجاد جریان شفاف مالی ناشی از فروش قیمت‌ها در بورس کالا، به تکاپو افتاده فروش این خودرو را به بستری وارد کردند که به جای منفعت کل جامعه، منفعت خود آنها را تأمین می‌کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی