صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خضر عدنان، مبارز فلسطینی پس از 86 روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

شهادت قهرمان مقاومت

حسین فاطمی
خبرنگار

منابع خبری بامداد دیروز خبر دادند، شیخ خضر عدنان، اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا، در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. واقعه‌ای که دولت افراطی تل آویو را که با بحران اعتراض‌های فراگیر مخالفان داخلی خود دست و پنجه نرم می‌کند، با بحرانی جدید روبه‌رو ساخته است. نخستین واکنش مبارزان فلسطینی به شهادت خضر عدنان، اجرای عملیاتی در طولکرم بود که منجر به زخمی شدن 3 صهیونیست شد.
به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده است، زندانبانان، این چهره مقاومت فلسطین را در حالی که بدون علائم حیاتی در داخل سلول خود در زندان الرملة افتاده بود، پیدا کرده و به بیمارستان این زندان منتقل کردند، اما او جان خود را از دست داده بود. وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تأیید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است. پیش‌تر منابع خبری از وخامت حال «شیخ خضر عدنان» اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و ششمین روز خبر داده بودند. در طول این ۸۶ روز همسر «شیخ خضر عدنان» به شکل مستمر در حال مصاحبه با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مختلف و شرکت در فعالیت‌های متعدد بود تا افکار عمومی را متوجه شرایط همسر خود کند .وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده و در زندان‌های این رژیم به سر برد، در مخالفت با این اقدام دست به اعتصاب زده بود. خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند. به‌تازگی مؤسسه حقوقی «مهجة القدس» از وخامت شدید حال اسیر خضر عدنان، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر داده بود. جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌دانست و می‌گفت که این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد. باشگاه اسیران فلسطین نیز به‌تازگی با اشاره به وخامت حال خضر عدنان، هشدار داده بود که او هر لحظه ممکن است به شهادت برسد.

واکنش‌ها به شهادت عدنان
شدت واکنش‌های سیاسی، دیپلماتیک و حتی میدانی و عملیانی نسبت به شهادت شیخ خضر عدنان به‌قدری گسترده و کم‌سابقه است که توجه رسانه‌های منطقه و جهان را به طور کامل به خود معطوف کرد. در اولین و مهم‌ترین واکنش، همسر شهید خضر عدنان پس از اعلام خبر شهادت وی تأکید کرد که فرزندانش انتقام خون پدرشان را از این رژیم خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاری «سما»، رنده موسی، همسر شهید خضر عدنان، در سخنانی اظهار کرد: «شیخ خضر با شهادتش به بیش از آنچه آرزویش را داشت، دست یافت.» وی به خبرنگاران در مقابل خانه‌اش گفت: «خبر شهادت خضر عدنان مایه افتخار و عزت ماست، هر چند دوست داشتیم او با پیروزی به نزد ما بازگردد.» موسی ادامه داد: «ما همه مقصران را پاسخگو خواهیم کرد؛ چراکه عدنان تنها ماند.» در ادامه وزارت خارجه فلسطین هم تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی را برای بررسی ابعاد مبهم در پرونده ترور شهید خضر عدنان خواستار شد. خبرگزاری «معا» گزارش داد که وزارت خارجه فلسطین دیروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای بشدت جنایت شنیع مسئولان رژیم صهیونیستی را که به شهادت خضر عدنان ختم شد، محکوم کرده و دولت این رژیم و بازوهای آن را مسئول کامل و مستقیم این جنایت دانست. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز رژیم صهیونیستی را متهم کرد که با مخالفت خود با درخواست آزادی شهید خضر عدنان و سهل‌انگاری پزشکی در حق او، مرتکب جنایت ترور عامدانه شده است.
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم ضمن تسلیت شهادت «شیخ خضر عدنان» تأکید کرد که راه جهاد، شهادت و مقاومت ادامه خواهد داشت. به گزارش المیادین، اسماعیل هنیه هم در گفت‌و‌گوی تلفنی با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهادت شیخ خضر عدنان را تسلیت گفت. علاوه بر این تماس تلفنی، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی، شهید شیخ خضر عدنان را نماد مبارزان راه آزادی معرفی و تأکید کرد که وی مدال افتخار و شرافت بر سینه ملت شجاع فلسطین است. اینها علاوه بر آن است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که خضر عدنان اسیر آزاده فلسطینی در جنایت مرتکب شده توسط دشمن در مقابل جهانیان که بی‌عدالتی و تروریسم را تأیید و از آن حمایت می‌کند به شهادت رسید. منذر الحایک، سخنگوی رسمی جنبش فتح نیز همانند مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین تأکید کرد که مسئولیت شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو و بن گویر است. جبهه خلق فلسطین هم عنوان داشت که جنایت ترور مبارز فلسطینی شیخ خضر عدنان نشان‌دهنده حجم نقض قوانین و ارتکاب جنایت‌ها از سوی اشغالگران علیه اسرا بویژه اسرای بیمار است و اکنون صدها اسیر در فهرست انتظار هستند تا به سرنوشت شیخ خضر عدنان دچار شوند. گروه‌های ملی و اسلامی در محکومیت ترور خضر عدنان در زندان عوفر، کرانه باختری، بیت المقدس و نوار غزه اعتصاب سراسری برگزار کردند. عزای عمومی و اعتصاب در بیت لحم، الخلیل، رام الله، نابلس، طولکرم و قدس نیز اعلام شده است.
فراتر از مرزهای فلسطین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن تجلیل از مقاومت عزتمندانه ملت مظلوم فلسطین در برابر اشغالگری و جنایات ضدبشری رژیم غاصب صهیونیستی، شهادت این مجاهد فلسطینی را تسلیت گفت و تأکید کرد: «نحوه بازداشت و رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی با این شهروند فلسطینی، نمونه بارزی از رفتار غیر انسانی و خشونت‌باری است که در طول بیش از ۷ دهه گذشته به صورت سازمان‌یافته و گسترده‌ای توسط رژیم صهیونیستی علیه ملت و مجاهدان فلسطینی به کار گرفته شده و مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. سکوت جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری، موجب گستاخی بیشتر رژیم آپارتاید صهیونیستی خواهد شد.» جنبش حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای به مناسبت شهادت «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که شهادت وی بار دیگر حجم رنج‌ها و مشکلات اسرای فلسطینی در زندان‌های دشمن صهیونیستی را به نمایش گذاشت. دبیرخانه اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شیخ خضر عدنان، مسئولیت کامل هر گونه عواقب این جنایت را به عهده رژیم اشغالگر دانست.

اوج‌گیری تنش‌های میدانی
در پی شهادت شیخ خضر عدنان، علاوه بر موضع‌گیری‌های سیاسی تنش‌های میدانی هم در سراسر اراضی اشغالی تشدید پیدا کرده است تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، ارتش این رژیم رزمایش در غلاف غزه را لغو کرد. این رزمایش قرار بود دیروز (سه‌شنبه) در منطقه غلاف غزه برگزار شود. همچنین ارتش وضعیت آماده‌باش خود را به دنبال شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بالا برد. به موازات آن نیروهای رژیم صهیونیستی تدابیر نظامی در شمال شرق قدس را افزایش دادند. خبرها همچنین حاکی است، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اسیران فلسطینی را در صورت اعتصاب و امتناع از خوردن تهدید کرد و گفت: «برای هرکس که امنیت را مختل کند مجازات سنگینی در نظر گرفته خواهد شد.» این در حالی است که در زندان عوفر رژیم صهیونیستی، تنش شدیدی رخ داده و نیروهای اشغالگر به حالت آماده‌باش درآمدند.
باشگاه اسیران فلسطین اعلام کرد، در پی شهادت اسیر خضر عدنان، یکی از اسیران با یکی از زندانبانان صهیونیستی در زندان عوفر در غرب رام‌الله درگیر شد و به همین دلیل در این زندان وضعیت هشدار شدید حاکم است. باشگاه اسیران اعلام کرد، در پی این درگیری اداره زندان به سمت زندانیان گاز اشک‌آور شلیک کرد که منجر به خفگی تعدادی از آنها شد. پایگاه خبری صهیونیستی «حدشوت حموت» هم در این باره نوشت، در زندان عوفر درگیری‌هایی رخ داد و یک زندانی در واکنش اولیه به ترور خضر عدنان روی یکی از افسران زندان نفت ریخت.
در آن سو اما منابع فلسطینی از آماده‌باش نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش خبرگزاری سما، منابع فلسطینی اعلام کردند، سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده بود، تمام یگان‌های نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داد. در کنار آن سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از فعال شدن آژیرهای خطر در منطقه کیبوتس سعد در نوار غزه خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند، 4 راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌ها بدون فعال شدن گنبد آهنین شلیک شد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اقدام به بمباران غزه کرد.

 

بیوگرافی

شهید خضر عدنان
خضر عدنان مارس ۱۹۷۸ در شهرک عرابه در استان جنین در شمال کرانه باختری متولد شد. سال ۱۹۹۶ دبیرستان خود را در همین شهر با رتبه بالا به پایان رساند و در ادامه به دانشگاه بیرزیت در رام‌الله پیوست و سال ۲۰۰۱ لیسانس خود در رشته ریاضیات را گرفت و در مقطع فوق‌لیسانس در گرایش اقتصاد در همان دانشگاه به تحصیلات خود ادامه داد. او فعالیت‌های سیاسی خود را در دوره دانشجویی آغاز کرد و به جنبش جهاد اسلامی گرایش پیدا کرد و اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط تشکیلات خودگردان به اتهام تحریک مردم به پرتاب سنگ به سمت لیونل ژوسپن، نخست‌وزیر وقت فرانسه بازداشت شد و در بازداشتگاه 10 روز اعتصاب غذا کرد. در واقع خضر عدنان که در طول 14بازداشت خود پس از دوران دانشجویی بارها در زندان دست به اعتصاب غذا زد این شیوه اعتراضی را باب کرد و پس از او بسیاری از اسرای فلسطینی بدون اتهام راه او را پیش گرفتند.  بیشتر بازداشت های او  بدون اتهام و بازداشت‌های اداری بودند و در کل ۹ سال از عمر خود را در زندان‌های مختلف رژیم صهیونیستی گذراند و به این ترتیب به قهرمانی برای ملت فلسطین تبدیل شد که همواره برای آزادی خود مبارزه کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی