صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــار

 تصویب کلیات آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان برتر
آیت‌الله رئیسی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر پیگیری اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار صبح دیروز با معلمان تأکید کرد. در این جلسه اعضاء کلیات آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان برتر و برگزیده بنیاد ملی نخبگان را مورد بررسی و تصویب قرار دادند. این آیین‌نامه به منظور شناسایی و تسهیل عضویت نخبگان ایرانی داخل و خارج کشور در هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی کشور تدوین شده و معیارها و شاخص‌های عمومی و اختصاصی نخبگان و دانش‌آموختگان علوم مختلف توسط بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.  اصلاحیه اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان از دیگر مصوبات این جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود.

 

سخنگوی دولت ضمن تشریح اهداف سفر رئیس جمهور به سوریه مطرح کرد
دیپلماسی همسایگی، اقتصادی‌تر از دیپلماسی برجامی

دیپلماسی همسایگی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عملکرد موفق‌تری نسبت به دیپلماسی برجامی داشته است؛ دیپلماسی که سفر امروز رئیس ‌جمهور به سوریه بر محور آن و با تمرکز بر پیگیری اهداف اقتصادی انجام می‌شود. سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود،‌ در تبیین سفر امروز رئیس جمهور به سوریه با یادآوری اینکه این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان به سوریه بعد از ۱۳ سال تنش آفرینی و جنگ‌افروزی تروریست‌ها و حامیان جهانی و منطقه‌ای‌شان است، گفت: این سفر برای دو کشور و جبهه مقاومت سفری راهبردی است و علاوه بر تحکیم روابط بسیار خوب سیاسی دوطرف، گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری از مهم‌ترین اهداف آن است.
 
تصویب ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی
در دولت سیزدهم
بهادری جهرمی همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به تشریح گزارشی پرداخت که بر اساس آن از ابتدای دولت سیزدهم تا فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده و ارزش این مصوبات ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بوده است. وی افزود: در سال ۱۳۹۵ اول اجرای برجام که محدودیت‌های بین‌المللی رفع شد سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان حدود ۱.۷ میلیارد دلار و سال ۹۶ که سال دوم اجرای برجام بوده حدود ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است. عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی همسایگی با دیدگاه سختگیرانه حدود ۶ میلیارد دلار است یعنی بیش از دو برابر و شاید نزدیک به ۳ برابر سرمایه‌گذاری خارجی نتیجه و محصول دیپلماسی همسایگی است.

 

تصویب دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

نمایندگان مجلس با دوفوریت بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.
میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور برای دفاع از این لایحه در جلسه علنی دیروز مجلس حضور داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی