صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

کم مصرف ها 20 برابر تعرفه برق پاداش می گیرند

سال گذشته 1350 میلیارد تومان کم‌مصرف‌ها پاداش گرفتند

 

 

 

وزیر نیرو با تشریح طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی مصرف برق گفت: امسال طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق نسبت به سال گذشته وسیع‌تر خواهد بود و رقم این پاداش‌ها تا 20 برابر تعرفه خرید برق محاسبه شده است.
علی‌اکبر محرابیان با اشاره به ناترازی برق در تابستان سال ۱۴۰۰ افزود:از اردیبهشت‌ماه تا پایان شهریورماه خاموشی‌های گسترده‌ای وجود داشت که بخشی از آن با برنامه اجرایی می‌شد و بخشی نیز به دلیل عمل کردن رله‌های فرکانسی بدون برنامه اتفاق می‌افتاد و هم بخش خانگی و هم دیگر بخش‌ها مانند صنعت و کشاورزی را دچار اختلال می‌کرد. وزیر نیرو با اشاره به تنظیم ۱۰۰ برنامه برای عبور بدون خاموشی از تابستان ۱۴۰۱ بیان کرد:به همین منظور در وزارت نیرو با همراهی متخصصان و مدیران باتجربه صنعت برق ۱۰۰ برنامه تنظیم کردیم که این برنامه‌ها در دو محور اصلی توسعه پرسرعت نیروگاه‌های حرارتی، برقابی و تجدیدپذیر و مدیریت مصرف مشترکان دسته‌بندی می‌شد. وی ادامه داد: طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق در سال گذشته تنها برای مشترکان زیر الگو اجرایی شد، ولی ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند و رقمی بالغ بر 1350 میلیارد تومان به مشترکان کم‌مصرف پاداش تعلق گرفت و همین‌طور چیزی حدود ۸ میلیون مشترک هم قبض‌شان یا رایگان شد  یا در سامانه بستانکار شدند. وزیر نیرو با تأکید بر اینکه در سال گذشته و در نتیجه مشارکت مردم شاهد ۳.۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی بودیم، ادامه داد: به دنبال اجرای موفق طرح مدیریت مصرف در سال قبل شاهد این بودیم که در بخش خانگی هیچ‌گونه خاموشی رخ نداد و در بخش صنعت هم نتیجه این بود که از بین ۶۳۰ هزار واحد صنعتی ۵۸۰ هزار واحد بدون کوچک‌ترین محدودیتی فعالیت خود را ادامه دادند و در صنایع بزرگ هم اگر فقط بخش فولاد را مثال بزنم، بخش فولاد در تیر و مرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۳۵ تا ۶۵ درصد رشد تولید داشت که این معنایش تأمین انرژی کافی برای این صنعت بزرگ بود.

اگر برای تابستان ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی نمی‌کردیم باید تا ۶ ساعت خاموشی اعمال می‌شد
محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اگر برای فصل گرم سال ۱۴۰۲ اقدام مؤثری صورت نمی‌گرفت، شاهد ۲۰ هزار مگاوات ناترازی بودیم، افزود: با توجه به اینکه مصرف در فصل گرم چیزی حدود ۷۰ هزار مگاوات است، کسری ۲۰ هزار مگاواتی یعنی چیزی حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد ناترازی در صنعت برق باید رخ می‌داد که به عبارتی معنای آن این است که اگر این برنامه‌ها اجرا نمی‌شد در بخش‌های مختلف باید تا ۶ ساعت خاموشی اعمال می‌شد. وزیر نیرو با تأکید بر نقش مؤثر مشارکت مردم در موفقیت طرح‌های مدیریت مصرف گفت: برای عبور بدون خاموشی از تابستان سال‌ جاری ۱۴۰ اقدام مؤثری طراحی شده است که بخش‌های مختلفی مانند احداث و توسعه نیروگاه، توسعه شبکه، خطوط انتقال، توسعه پست‌های ۴۰۰ و ۲۳۰ و هوشمندسازی، رفع محدودیت نیروگاه‌ها و نیز مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی را شامل می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال برای مشترکانی که در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند پاداش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی تعرفه برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است. محرابیان در توضیح طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی گفت: سال گذشته تنها مشترکانی که در چهارچوب الگو میزان برق مصرفی خود را کاهش می‌دادند شامل پاداش می‌شدند، اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شوند و به میزانی که نسبت به سال گذشته میزان مصرف برق خود را کاهش دهند، مشمول پاداش خواهند شد. وی در این باره اضافه کرد: به طور مثال در مناطق عادی که الگوی مصرف برق ۳۰۰ کیلووات است، اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات برق مصرف کرده است و امسال مصرف خود را به ۲۰۰ کیلووات برساند، به میزان ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی