صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

حتی دموکرات‌ها هم از رئیس‌جمهور امریکا قطع امید کرده‌اند اما...

«پیری»؛ سلاح اصلی بایدن!

استیون شپارد، پژوهشگر اجتماعی- سیاسی
مترجم: وصال روحانی

جو بایدن به خاطر عوارض پیری‌اش مورد شدیدترین انتقادات قرار گرفته و بخت‌های پیروزی‌اش مقابل نماینده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 امریکا به وضوح کاهش یافته اما برخی نگرش‌ها حاکی از آن است که پیر بودن او شاید آنقدرها هم مضر نباشد که عده‌ای می‌پندارند. نظرسنجی جدید دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه‌ هاروارد نشان می‌دهد که اگرچه بایدن از دید افراد زیر 30 سال در امریکا فقط 38 درصد محبوبیت دارد اما میزان اقبال عمومی نسبت به او در میان افراد 65 ساله و بالاتر از آن به 49 درصد بالغ می‌شود که در نظر بگیریم که افراد پیر بیشترین شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند. آمار حاصله می‌گویند 72 درصد از افراد 65 ساله و مسن‌تر از آن در انتخابات سال 2020 که منجر به پیروزی بایدن مقابل دونالد ترامپ شد، شرکت کردند و این بیشتر از میزان حضور تمامی رده‌های سنی دیگر بود. طبق یافته‌های بنگاه آمارگیری «سنس بورو» در رده‌های سنی 45 تا 64 سال 66 درصد، 25 تا 44 سال 55 درصد و زیر 25 سال 48 درصد در انتخابات انجام شده در امریکا از سال 1996 به بعد به صحنه آمده و پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.
 
پس از صحبت با اشباح!
بایدن برای شرکت در انتخابات 2024 اعلام حضور رسمی کرده و در 81 سالگی پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا به حساب می‌آید و حتی «هم‌حزبی»های او در جمع دموکرات‌ها هم معتقدند گاف‌های مهلکی که طی دو سال و نیم نخست زمامداری‌اش داده و کم هوش و حواس بودن او به حدی است که نباید وی را به عرصه رقابت با مرد اول حزب جمهوری‌خواه فرستاد که شاید باز هم ترامپ باشد زیرا شانس پیروزی‌اش حتی از «کم» هم کمتر خواهد بود. با این حال نشانه‌های دیگری هست که می‌گویند بایدن با وجود بارها صحبت کردن با اشخاص خیالی و شبح‌وار در مجامع رسمی و غرق بودنش در نوعی توهم، بین همسن و سال‌های خود در امریکا با چنان نظر مساعدی روبه‌رو است که می‌توانند ضررهای این عوارض را کاهش داده و محبوبیت کلی او را هم در جمع‌بندی آرای تمامی قشرها قدری بالا بیاورند.
 
قشری که بایدن را برنمی‌تابد
نظرسنجی اخیر فاکس نیوز که رسانه منتقد بایدن هم هست می‌گوید اقبال به وی در میان مسن‌ها 8 درصد در قیاس با آمارگیری‌های قبلی بالاتر رفته و به 49 درصد رسیده و با اینکه دیدگاه مردمان زیر 45 سال نسبت به وی 8 درصد منفی‌تر شده اما کفه سنگین‌تر او در میان پیرها نظر منفی مذکور را خنثی می‌کند زیرا میزان شرکت کم سن و سال‌ترها در انتخابات امریکا معمولاً بین 15 تا 20 درصد کمتر از مسن‌ها بوده است. بر طبق یافته‌های بنگاه نظرسنجی «ماریست» کمترین میزان اقبال نسبت به بایدن در قشر سنی 18 تا 29 سال قابل رؤیت است که فقط به 27 درصد می‌رسد و با اینکه اکونومیست نشریه پیشرو اقتصادی امریکا در نظرسنجی خودش میزان تأیید شدن بایدن در افکار عمومی افراد 18 تا 29 سال را 49 درصد ذکر کرده اما اغلب آمارگیری‌های دیگر طی چهار ماه اخیر ناقص یافته‌های اکونومیست است.
 
برای ریشه‌کن کردن بایدن
ترامپ که با 77 سال سن چهار سال از بایدن جوان‌تر و بر خلاف او بسیار سرحال و فاقد لغزش‌های حافظه‌ای و سخنرانی بی‌رحم و متلک‌پران است، در جریان انتخابات سال 2020 هم تا توانست، به بایدن به خاطر پیری و منفعل بودن او تاخت و عبارت کوتاه «بایدن خواب‌آلود» که او برای توصیف رقیبش به کار برد، ورد زبان‌ها و سلاحی در دست همه کسانی شد که مایل به پیروزی بایدن نبودند و می‌خواستند آرای او را هر چه بیشتر پایین بیاورند. امروز هم شکی نیست که اگر ترامپ از منجلاب‌های رفتاری و خطاکاری‌های سیاسی‌اش جان سالم به در ببرد و یک بار دیگر نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات امریکا شود، همان تهاجم‌های کلامی را به بایدن پیاده و تلاش در ریشه‌کن کردن وی خواهد داشت.
 
تنها دو سدشکن
در تمامی هشت دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا، نمایندگان حزب دموکرات در ربودن آرای طبقه زیر 30 سال از جمهوری‌خواهان موفق‌تر عمل کرده‌اند اما این بار تقربیاً محرز است که این طبقه سنی در انتخابات سال 2024 آرای فزون‌تر خود را به سرکرده جمهوری‌خواهان خواهد داد و اینکه لیدر این حزب ترامپ خواهد بود یا ران دوسانتیس، فرماندار 45 ساله ایالت فلوریدا یا یک نفر سوم، تغییری در این معادله ایجاد نخواهد کرد. در عین حال باید تأکید کرد که در 30 و اندی سال اخیر فقط دو نماینده حزب دموکرات در جذب آرای مسن‌ها در انتخابات امریکا موفق‌تر از رقبای جمهوری‌خواه خود عمل کرده و در این زمینه سدشکن شده‌اند. یکی بیل کلینتون نه‌چندان اخلاق‌مدار در سال‌های 1992 و 1996 که در هر دو دوره زمامدار کاخ سفید شد و دیگری معاون اول او «ال گور» که در سال 2000 انتخابات را با مویی اختلاف و البته با روندی مشکوک به جورج دبلیو بوش تندرو واگذار کرد و رئیس‌جمهور نشد.
 
مگر شگفتی عظیمی روی دهد
در سال 2020 ترامپ اگرچه نتیجه کلی را به بایدن باخت اما رقابت بر سر جذب آرای پیران را با اندک اختلافی از این رقیب نه‌چندان قدرتمند برد. معادله‌ای از این دست با نتیجه‌ای برعکس در انتخابات سال آینده شکل خواهد گرفت بخصوص اگر بایدن انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را از رقبای بالنسبه جوان‌تر خود ببرد اما مایه شگفتی عظیمی خواهد بود اگر این سیاستمدار کمرنگ شده و مبتلا به فراموشی‌های لحظه‌ای، نتیجه کلی و نهایی را هم با شکست دادن فرد منتخب جمهوری‌خواهان از آن خویش کند و در کاخ سفید ماندگار شود.
منبع: Politico

جستجو
آرشیو تاریخی