صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

شهردار تهران خبر داد

بازبینی و چهره جدید خطوط «بی‌آرتی» در ۱۴۰۲

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست خبری روز گذشته با اشاره به فرسودگی شدید امکانات شهرداری در زمان ورود به مدیریت شهری گفت: حمل و نقل عمومی تهران نه تنها فرسوده بود بلکه با کمبود شدید هم مواجه بود. به گونه‌ای که از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید تهران داشته باشد ۱۸۵۰ اتوبوس به ما تحویل دادند و ۶۸۰۰ ون کاملاً فرسوده بودند و به همین دلیل اساساً ارائه خدمات با اقتضای توانمندی‌هایی که به ما داده بودند، سخت بود.
وی ادامه داد: تمام پروژه‌های شهر را فعال کردیم. بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری که فاز اول آنها امسال افتتاح خواهد شد، همچنین در سال گذشته ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه به بهره‌برداری رسید و امسال نیز ۲۲ کیلومتر از مترو به بهره‌برداری خواهد رسید و همه این موارد بدون تکیه بر بودجه دولتی و امکانات محدود شهر رقم خورد و بر اساس مولدسازی و مشارکت این اقدامات انجام شده است. خط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند. خطوط ۹ و ۱۰ امسال عملیاتشان آغاز و خطوط ۸ و ۱۱ نیز سال آینده آغاز خواهد شد. بی‌تردید سعی شد با ارتباط و تعامل مسیر درستی را در توسعه و پیشرفت شهر طی کنیم.
وی افزود: ۱۰۰ اتوبوس ۹ متری برقی به تهران خواهد آمد و همچنین در نظر داریم زیرساخت‌های برقی‌سازی خودروها را در تهران  فراهم کنیم.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه شهر گران است اما تلاش می‌کنیم که آن را ارزان کنیم، افزود: ۳۰۰ میدان و بازارچه تره بار در شهر تهران به گونه‌ای عمل کردند که اگر نبودند برای میوه شب عید اتفاقات غیر قابل تصوری رخ می‌داد. بی‌تردید به سمت کنترل و کاهش قیمت حرکت می‌کنیم و در این راستا از ابزارهایی همچون میادین میوه و تره بار و فروش متری زمین بهره می‌گیریم تا شهر به سمت ارزان اداره شدن حرکت کند.
وی در خصوص ساخت و ساز در تهران و اجاره‌داری شهرداری گفت: ما قرارگاه جهادی مسکن را در شهر تهران دنبال کردیم چرا که احساس کردیم به مردم اجحاف می‌شود و هم قیمت مسکن و هم اجاره‌ها بسیار غیر قابل تحمل شده که با مرحوم رستم قاسمی جلسات زیادی را برگزار کردیم و نهایتاً در این مدت برای ساخت ۴۷۰ هزار واحد تعامل داشتیم که ۳۲ هزار واحد خاصه برای امکانات شهری بود اما برخی از این واحدها معطل تعیین مدل شهرک الگو بودند که به لطف خدا نمونه شهرک الگو تصویب شد و در منطقه ۱۹ در ۱۲ هکتار و در منطقه ۲۱ در ۶۰ هکتار شهرک الگو خواهیم داشت که مدل شهرک الگو را شروع کردیم که بخشی برای اجاره‌داری و بخشی برای عرضه متری در نظر گرفته شده است.
شهردار تهران در خصوص موضوع بازبینی خطوط تندرو (بی آر تی)، گفت: خطوط بی‌آر تی امسال بازبینی خواهند شد و صورت و چهره جدیدی پیدا خواهند کرد و شروع آن نیز از خط شرقی و غربی خواهد بود. همچنین امسال تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی پس از طی کردن مسیر خود در شورا عملیاتی خواهد شد که هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومانی را در بر خواهد داشت.
 همچنین ظرفیت اتوبوس‌های ما نیز در بازبینی‌ای که انجام می‌شود تغییر خواهد کرد. برای سال‌جاری منابع خودمان را برای بازسازی اتوبوس‌ها تأمین می‌کنیم و امسال ۱۰۰۰ اتوبوس و سال آینده نیز ۱۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.
شهردار تهران در خصوص موضوع ترافیک شهر تهران نیز گفت: ترافیک تهران در حال حاضر با توجه به اینکه ۶۶ درصد ترددها مربوط به خودروهای شخصی و ۳۴ درصد مربوط به حمل و نقل عمومی است شرایط مناسبی ندارد؛ اما تا پایان سال‌جاری افزایش ۱۱ درصدی سهم حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کنیم. این کار از طریق هوشمندسازی و کاهش تقاضای سفر دنبال می‌شود تا بتوانیم شهر را به سمت بهبود سوق دهیم. بی‌تردید برای سه سال آینده سهم ۷۰ درصدی تردد برای حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصدی برای خودروهای شخصی پیش‌بینی شده که آن را دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر با توجه به پیش پرداختی که دولت برای ۶۳۰ واگن انجام داده و توافقی که با چین برای افزایش تا ۷۱۰ واگن با همین پیش پرداخت انجام شده، این کار می‌تواند تأثیر بسزایی در این حوزه داشته باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی