صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل

ورود پول حقیقی به بازار سهام تداوم دارد

دومین روز معاملاتی هفته نیز با صعود ممتد شاخص‌های اصلی بازار سهام به پایان رسید و حمایت سرمایه‌گذاران حقیقی از معاملات خرد به حدی بود که علاوه بر ورود چشمگیر جریان پولی، ارزش این معاملات نیز به آستانه سقف خود که در اولین روز هفته به ثبت رسانده است نزدیک شد. بازار سهام بر خلاف بسیاری از انتظارات، هفته جاری را بسیار با قدرت آغاز کرد و صنایع بزرگ و شاخص ساز استراحت را رها کرده و بر خلاف هفته‌های پیشین، به لطف تحرکات مثبت این صنایع اولین روز از هفته جاری با شکستن مقاومت 2.4 میلیونی شاخص کل همراه شد. صعود شاخص کل در دومین روز هفته نیز ادامه داشت و این شاخص با رشد 40 هزار و 800 واحدی باز هم ارتفاعات جدیدی را تجربه کرد و با ثبت بازدهی 1.67 درصدی تا سطح 2 میلیون و 479 هزار و 300 واحد قد کشید.
شاخص کل هم وزن نیز با بازدهی مثبت همراه بود و توانست در معاملات دومین روز هفته رشد 15 هزار و 566 واحدی را تجربه کند و به ارتفاع 816 هزار و 652 واحد دست پیدا کند، با این تفاوت که برخلاف اولین روز معاملاتی هفته، بازدهی شاخص کل هم‌وزن در روز یکشنبه از بازدهی شاخص کل بورس فراتر رفت و به 1.94 درصد رسید.
بازار فرابورس نیز در این روز با ثبت بازدهی 1.92 درصدی، 528 واحد رشد کرد و تا ارتفاع 30 هزار و 954 واحد بالا رفت.
از جریان معاملات در دو روز اول هفته جاری به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها در خصوص ابلاغیه اخیر مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس که در تاریخ 5 اردیبهشت منتشر شد، مرتفع شده است و گویا طی همین روزهای اخیر این صندوق‌ها اقدام به عرضه سهام در بازار کرده‌اند و خریداران نیز به‌خوبی این عرضه‌ها را جذب کرده‌اند.

تداوم ورود پول حقیقی به معاملات خرد
معاملات خرد در هفته جاری آغاز طوفانی‌ای را تجربه کرد و علاوه بر رشد شاخص‌های اصلی، پول بسیار قدرتمندی را نیز از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی جذب کرد، به نحوی که اولین روز معاملاتی هفته با ثبت رکورد تاریخی در ورود پول حقیقی به معاملات خرد همراه بود. در عین حال در دومین روز معاملاتی هفته نیز ورود پول حقیقی به معاملات خرد متوقف نشد و در یک روند صعودی مداوم از آغاز معاملات روز یکشنبه تا انتهای بازار ادامه پیدا کرد. به نحوی که در مجموع به طور خالص معاملات خرد بازار سهام شاهد ورود بیش از یک‌هزار و 301 میلیارد تومان پول حقیقی بود. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت با خروج 872 میلیارد تومان پول حقیقی در این روز همراه بودند.

ارزش معاملات خرد بالاتر از همیشه
همانطور که آمار نشان می‌دهد، ارزش معاملات خرد نیز در اولین روز هفته جاری رکورد تازه‌ای را برای خود به ثبت رساند. این در حالی است که معاملات روز یکشنبه نیز به حدی بالا گرفت که در پی ورود حجم بالای پول جدید در این روز، شدت جدال میان عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان ارزش معاملات خرد را در روز یکشنبه نیز به سقفی که در روز قبل به ثبت رسانده بود نزدیک کرد. به نحوی که ارزش معاملات خرد، در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری، به ترتیب بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ معاملات بورس را به خود اختصاص دادند.
همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه، از مجموع 744 نماد مورد معامله، 565 نماد (76 درصد) با تغییرات قیمتی مثبت و 179 نماد با تغییرات قیمتی منفی به معاملات خود پایان دادند. این در حالی است که در پایان معاملات این روز، 218 نماد (38 درصد از نماد‌های مثبت) در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود به صف خرید رفته بودند و در مقابل تنها 11 نماد در صف فروش قرار داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی