الگوی سفر پسا کرونا در حال تغییر است

جاده‌های باز در برابر کمپر‌ها

منبع : times of india
ترجمه: ماندانا ملا‌علی


برای ژان میشل سیبوا، بازنشسته فرانسوی، سفر در عصر کووید-19 دیگر مثل قبل نخواهد بود. او اکنون یک ون کمپر خریده است.
سیبوا که اخیراً 50 هزار یورو برای وسیله نقلیه تفریحی خود خرج کرده است، با اشاره به نگرانی‌های بهداشتی و زیست‌محیطی در سفرهای سنتی گفت: «ما واقعاً می‌خواستیم در دوره قرنطینه کرونا کمی کمتر محصور باشیم، کمی بیشتر در آرامش باشیم.
فروش ون‌های کمپر از سال 2021 در سراسر جهان افزایش یافته‌است.
طبق اعلام فدراسیون کاروان اروپا، رکورد تعداد وسایل نقلیه تفریحی  وکاروان‌های یدک‌کش که در سال 2020 در اروپا فروخته شد، با افزایش 12 درصدی به حدود 235 هزار دستگاه رسید.
فروش ون‌های کمپر در امریکا هم رکورد شکست. در استرالیا هم تعداد ون‌های کمپر ثبت شده به 750 هزار دستگاه رسیده است. براساس یک نظرسنجی در فرانسه که توسط خودروساز امریکایی فورد انجام شده است، مشتریان ون‌های کمپر از انعطاف‌پذیری این خودروها لذت می‌برند زیرا به آنها اجازه می‌دهد در پارک‌ها یا در وسط طبیعت کمپ بزنند.
خریداران جوان می‌گویند که به آنها امکان می‌دهد تعطیلات ارزان‌تری داشته باشند در حالی که مشتریان مسن‌تر در طول همه‌گیری کرونا در آنها احساس امنیت بیشتری داشتند.
صدها کارگر در کارخانه‌ای در غرب فرانسه، وانت‌های فیات و رنو را سوراخ کرده و برش می‌زنند تا تختخواب، آشپزخانه، حمام و سقف آسمانی را به این وسایل نقلیه اضافه کنند.
سخنگوی این کارخانه گفت: «این بسیار هیجان‌انگیز است. ما تقاضای زیادی داریم، بسیاری از مشتریان خودروهای خود را قبل از تابستان می‌خواهند.»
گوئرت گفت که بازار کمپینگ‌ها در سال‌های اخیر با سرعتی منظم رشد کرده است «اما ویروس کرونا این رشد را سرعت بخشیده است.»
به گفته شرکت مشاوره‌ای آریزتون امریکا، انتظار می‌رود بازار جهانی وسایل نقلیه تفریحی که در حال حاضر 42 میلیارد دلار است، تا سال 2025 به‌طور منظم هفت درصد در سال رشد کند.
آریزتون در گزارشی گفت: «از آنجایی که این وسایل نقلیه راهی قابل اعتماد و شخصی برای سفر فراهم می‌کنند، در طول همه‌گیری ویروس کرونا امن‌ترین جایگزین سفر محسوب می‌شوند، در حالی که هنجارهای فاصله اجتماعی را حفظ می‌کنند.»
کمپینگ‌ها که به طور سنتی به عنوان یک وسیله نقلیه برای دوران بازنشستگی معرفی می‌شوند، اکنون مشتریان جوان‌تری را جذب‌می‌‌کنند.
با دشوار شدن خرید کمپینگ‌های جدید به دلیل تقاضای بالا، برخی به بازار خودروهای دست دوم یا اجاره‌ای روی ‌آورده‌اند. عده‌ای هم ون‌های خود را تغییر می‌‌دهند.
پس از همه‌گیری ویروس کرونا که باعث شد اکثر رزروهای پرواز و هتل لغو شود، سال 2020 به سال کمپینگ‌ها تبدیل شد.
Outdoorsy، یک سایت کرایه اتومبیل‌های سواری و ون کمپر، افزایش 4 هزار و 500 درصدی رزروها را در سراسر دوران همه‌گیری کرونا گزارش داد. اما پیش‌بینی می‌‌شود دوران شکوفایی و رونق کمپینگ‌ها محدود به کرونا نباشد و از این پس در سراسر جهان شاهد استقبال از این وسیله تفریحی و مسافرتی باشیم.
به گفته جن یانگ، ون‌های کمپر به یکی از محبوب‌ترین اشکال سفر تبدیل خواهند شد، زیرا مردم در سفرها به‌طور فزاینده‌ای به دنبال تماس با طبیعت هستند.
او گفت: «استقبال از اجاره ون‌های کمپر ادامه خواهد داشت، زیرا بسیاری از گردشگران نمی‌خواهند به طور خاص تعطیلات خود را در شهرها یا مقاصد گردشگری بگذرانند. آنها می‌‌خواهند تعطیلات را در یک محیط طبیعی بگذرانند.»
از آنجایی که بخش زیادی از نیروی کار در دوران کرونا دورکار شده بودند، شاهد افزایش افرادی بودیم که کار خود را در جاده‌ها انجام می‌‌دادند.
به گفته یانگ، «اکنون محل کار برای همه جایی است که شما یک لپ‌تاپ دارید و امکان اتصال به اینترنت را دارید. بنابراین شما می‌‌توانید با یک ون کمپر هم سفر کنید و هم به کارتان برسید.»

 

بــــرش

همه‌گیری کرونا
 یک سایت کرایه اتومبیل های سواری و ون کمپر، افزایش 4500 درصدی رزروها را در سراسر دوران همه گیری کرونا گزارش داد . اما پیش بینی می‌شود دوران شکوفایی و رونق کمپینگ‌ها محدود به کرونا نباشد و از این پس در سراسر جهان شاهد استقبال از این وسیله تفریحی و مسافرتی باشیم

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲