رکورد زنی درجمع‌آوری گازهای همراه نفت

500 میلیون دلار پیش‌بینی درآمد حاصل از مجموع دو فاز پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس

افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با هدف جمع‌آوری گازهای همراه میادین مشترک با کشورهای همسایه، اتفاقی مهم دربه سرانجام رسیدن یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت بعد از گذشت ۱۲ سال و به فاصله تنها 20 ماه پس ازاستقراردولت سیزدهم است. پالایشگاه هویزه خلیج فارس دردو فاز با ظرفیت فرآورش هر فاز روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز‌های همراه نفت احداث شده که هم‌اکنون این طرح روزانه ۱۰۴ میلیون فوت‌ مکعب گازدریافت می‌کند.
خوراک این پالایشگاه از میدان‌های یاران شمالی، آزادگان شمالی و یادآوران خوراک تأمین می‌شود.
با دریافت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش از سوی پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، تقریباً سالانه ۱۴ هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای از جنس Co2   منطقه کاهش می‌یابد.
پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع دو فاز درآمد حاصل خواهد شد.
راه‌اندازی این طرح را می‌توان یکی از طرح‌های 28 گانه جمع‌آوری گازهای مشعل درکشور دانست که نتیجه اهتمام و پیگیری‌های شبانه‌روزی وزارت نفت دولت سیزدهم بوده است. ساده‌تر اینکه تا پایان امسال به‌طور میانگین معادل ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز به‌صورت روزانه ازمشعل‌ها جمع‌آوری خواهد شد.
این مقدار گازهای همراه نفت خود به‌معنای جمع‌آوری ۵۰ درصدی گازهای مشعل است.
بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت دولت قبل بارها وعده داده بودکه جمع‌آوری بیش از 90 درصد گازهای فلر تا آخر سال 1401 طبق قانون برنامه ششم توسعه به پایان خواهد رسید؛وعده‌ای که هیچ‌گاه عملی نشد. گفته می‌شودکه درحال حاضر۲.۱۵۶ میلیون فوت مکعب (معادل ۶۱ میلیون متر مکعب) در روزگازهای همراه سوزانده می‌شود. هرچندکه برخی بر این باورند این عدد درمحدوده 50 میلیون متر مکعب در روز است.
مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گفت‌و‌گو با «ایران»، اذعان داشته است که میزان پیشرفت فیزیکی اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مناطق نفت خیز جنوب، در شرق و غرب کارون به بالای 35 درصد رسیده که این امرناشی از پیگیری‌ها و اهتمام جدی وزارت نفت دولت سیزدهم بوده است. غلامرضا نورانی افزوده که در حال حاضر میزان هدر روی گازهای همراه نفت در مناطق اروندان، غرب و شرق کارون روزانه 50 میلیون متر مکعب بوده که با راه‌اندازی فاز نخست      ان جی ال 3200 حدود 7 میلیون متر مکعب گاز همراه جمع‌آوری می‌شود و افزوده که با راه‌اندازی فاز دوم آن تا پایان امسال حدود 7 میلیون متر مکعب گاز همراه جمع‌آوری می‌شود.
به گفته وی، درشرق کارون هم پیش تراکم‌ها وجود دارند که بخشی از این طرح‌ها درقالب جمع‌آوری گازهای همراه تا انتهای سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسند که دراین صورت حدود 18 میلیون مترمکعب دیگر روزانه گاز همراه نفت جمع‌آوری می‌شود.
مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پیش‌بینی کرد که با بهره‌برداری از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت تا پایان سال آینده، مشکل جمع‌آوری گازهای همراه نفت مناطق نفت خیز جنوب درشرق و غرب کاورن به سامان برسد. وی، با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه نفت یکی از برنامه‌های اولویت دار وزارت نفت در دولت قبل بوده تأکید کرد که کل پیشرفت فیزیکی این طرح در دولت قبل 10 درصد بوده درحالیکه طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در مدت زمان حضور دولت سیزدهم از 10 درصد به 35 درصد رسیده است.
نورانی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌برداری از مابقی 28 طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت پرونده جمع‌آوری گازهای همراه نفت بسته شود.
واقعیت این است که دولت قبل در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت اقدام خاصی نکرد که همین تعلل وزارت نفت دولت قبل در مدت زمان هشت سال، میلیاردها دلار عدم النفع برای کشور به دنبال داشته است.  دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار، این طرح را یکی از اولویت‌های خود قرار داده و اکنون فاز نخست این طرح به بهره‌برداری رسیده است.
برآورد می‌شود که با اتمام طرح‌های مناطق نفت خیز جنوب ۸۰ درصد گاز همراه تولیدی میادین نفتی در مناطق جنوبی کشور جمع‌آوری می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود که با این سرعت بالای دولت سیزدهم، در فاصله نه چندان دور باید شاهد بسته شدن پرونده جمع‌آوری گازهای همراه نفت بود؛ طرحی که سابقه‌ای 60 ساله دارد اما این دولت سیزدهم بوده که توانسته آن را به سرانجام کار نزدیک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی