صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

گاف نامه پیرمرد خوابالو


گاف‌های بایدن همواره مورد تمسخر مردم جهان و دست مایه فکاهی شبکه‌های اجتماعی و سوژه رسانه‌ها گشته است. برخی سیاستمداران امریکایی این وضعیت را یک چالش امنیتی و وضعیتی مخاطره‌آمیز برای منافع و جایگاه امریکا می‌دانند؛ نشریه هیل در گزارشی به عدم تمایل بایدن به انجام مصاحبه با رسانه‌ها پرداخت و نوشت او برخلاف باراک اوباما و دونالد ترامپ در مدت کمتر از یک سال ریاست جمهوری تنها ۱۰ مصاحبه انجام داده است. عدم تسلط و کاهش قدرت بیان بایدن 80 ساله در ماه‌های گذشته به حدی شدید است که مقامات کاخ سفید برای کنترل و مدیریت نحوه تعامل بایدن با خبرنگاران به زحمت افتاده‌اند! در این میان، دو گاف دردسرساز بایدن در مورد تغییر پوتین در روسیه و تعهد به دفاع نظامی از تایوان از مواردی بود که تحلیلگران آن را نه فقط یک گاف، بلکه تغییر در سیاست ابهام استراتژیک ایالات متحده دانستند. بایدن در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان گفت: «بخاطر خدا این مرد نباید در قدرت باقی بماند» و در جایی دیگر بایدن در مواجهه با سؤال آیا حاضرید برای دفاع از تایوان به صورت نظامی درگیر شوید؟ با صراحت گفت «بله، این تعهدی است که داده‌ایم». هر چند که کاخ سفید بعد سعی کرد که آن را تنها یک اشتباه لفظی قلمداد کند اما برخی سیاستمداران آن را نشان از نیت واقعی امریکا تعبیر کردند. در اینجا فهرستی از برخی گاف‌های بایدن آورده شده است که مرور آنها بویژه حالا که وی دوباره اعلام آمادگی برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نموده، می‌تواند جالب باشد!
• بایدن در سخنرانی خود در میان کارکنان کارخانه «یونایتد پرفورمنس متالز» در ایالت اوهایو بار دیگر گاف داد و گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به عراق، ایران و افغانستان سفر کرده است! وی در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره هم گفته بود که بیش از ۴۰ بار به عراق و افغانستان سفر کرده است. وی در سال ۲۰۱۹ نیز گاف دیگری درباره شمار سفرهایش به عراق و افغانستان داده و تعداد آن را بیش از ۳۰ بار اعلام کرده بود!
• یکبار او در میانه سخنرانی خود به اشتباه گفت که آمار فوتی‌های کرونا در امریکا ۲۳۰ میلیون نفر است، اما بلافاصله آن را به هزار نفر تغییر داد!
• او در جمع مقامات تگزاس رشته کلام از دستش رفت و اسامی را هم نمی‌توانست به‌خوبی تلفظ کند. درست در هنگام فراموش کردن اسم یکی از نمایندگان کنگره از این ایالت معذرت‌خواهی کرد و از خودش پرسید: «من برای چه اینجا هستم؟» سپس ادامه داد من دارم رشته کلام را گم می‌کنم! بعد هم به‌سختی توانست نام «الیزابت پانیل فلچر» نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را بگوید.
• جو بایدن در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این سازمان و امریکا را با هم اشتباه گرفت. این سخنرانی، نخستین حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی خود گفت: ایالات متحده از ارزش‌های دموکراتیک، آزادی و برابری دفاع خواهد کرد. من به حقوق همگانی همه مردم اعتقاد دارم، این در ملت ما وجود دارد و از همه مهم‌تر، ماهیت ذاتی این سازمان یعنی ایالات متحده است! در حاشیه یکی از دیدارها، وی در همان نشست نیز در مورد وضعیت افغانستان گفت که مقامات امریکایی با رهبران طالبان در کابل و همچنین هیأتی در داهو، پایتخت قطر در تماس مداوم هستند. بعد از این رخداد کاخ سفید تصریح کرد که منظور رئیس‌جمهور امریکا، دوحه بوده است!
• جو بایدن در نشست مطبوعاتی بعد از اختتامیه نشست گروه هفت که در انگلیس برگزار شد، قصد داشت در خصوص تعامل با روسیه در مورد کشور آسیایی سوریه صحبت کند، ولی به جای نام این کشور به اشتباه به طور مکرر از نام کشور آفریقایی لیبی استفاده کرد. او گفت: در مسائل زیادی می‌توانیم با روسیه تعامل کنیم و اتفاقات زیادی در پی این تعاملات خواهد بود، به عنوان مثال لیبی (سوریه) جایی است که امریکا سعی دارد با باز کردن راه‌های اقتصادی و غذایی به کمک مردم این منطقه برود و از رنج آنها بکاهد!
• رئیس‌جمهور امریکا، در گاف دیگر در مورد جنگ خیالی‌اش با ایران گفت: «کووید -۱۹ بیش از همه جنگ‌های قرن گذشته، امریکایی‌ها را از بین برد از جمله در مقایسه با جنگ با ایران!» او در سخنرانی خود در کارولینای شمالی گفت: [در پی شیوع کرونا] ما در یک سال ۶۰۰ هزار نفر را در امریکا از دست دادیم. این تعداد بیش از تعداد کسانی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، سراسر افغانستان کشته شدند!
• گاف دیگر بایدن به دنبال حرکات عجیب و غریب او در کاخ‌سفید رخ داد؛ زمانی که بایدن هنگام گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره یک قرارداد زیربنایی، پاسخ خود را زمزمه کرد و تصور می‌کرد خبرنگاران آن را می‌شنوند.
• رئیس‌جمهور پیر امریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در اظهارنظری درباره برجام به جای عبارت «JCPOA» عبارت «JOPCA» را به کار برد!
• یکبار او حین مراسم اعلام توافقنامه امنیتی با انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، نام نخست‌وزیر استرالیا را فراموش و از او با عنوان «رفیق» یاد کرد!
• یکبار دیگر، او در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت: «پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کی‌یف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!» بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره، واژه «ایران» را با «اوکراین» اشتباه گرفت!».
• بایدن، اخیراً هم در اولین نطق سالانه خود در کنگره یک گاف جدید داد؛ او در اظهاراتی گفت: «چطور به جایی رسیدیم که می‌دانید، پوتین تصمیم می‌گیرد به «روسیه» حمله کند؟ چنین چیزی از زمان جنگ جهانی دوم اتفاق نیفتاده است!»
• او در ادامه گاف‌های خود، در هنگام سخنرانی در وروشو پایتخت لهستان به جای «ماریوپل» گفت: «دست‌کم برخی کمک‌های امدادی در حال رسیدن به شهرهای بزرگ اوکراین است، اما به «متروپل» هنوز نه!
• او بعد از اتمام سخنرانی در محل یک دانشگاه ایالتی در ایالت کارولینای شمالی به سمت راست چرخیده و دستش را دراز کرده و با شخصی خیالی دست داد. طبق فیلم منتشر شده، او در حالی که گیج به اطراف پرسه می‌زد، دستش را برای دست دادن (با هوا) دراز کرد. این در حالی بود که کسی در اطراف او نبود!
• در یک ویدیوی منتشره از بایدن، به نظر می‌رسد او هنگام بازدید از یک کارخانه در اوهایو در اتاقی شلوغ گم شده است. در این تصاویر، بایدن گیج و سردرگم به اطراف نگاه می‌کند و نمی‌داند که چکار باید بکند!

 

جستجو
آرشیو تاریخی