سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

صدور اتهام محاربه برای 3 نفر در پرونده شهید آرمان علی‌وردی

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در بلژیک زندانی است آزاد می‌شود حکم اعدام جمشید شارمهد تروریست سلطنت طلب در دیوان عالی کشور تأیید شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود، از صدور کیفرخواست برای ۸ نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علی‌وردی خبر داد و با بیان اینکه متهمان در حال معرفی وکیل هستند، گفت: دادسرا برای ۳ نفر از متهمان این پرونده اتهام محاربه از طریق استفاده و تمسک به سلاح سرد برای ارتکاب قتل و همچنین اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی و مأمور حافظ امنیت شهروندان شد، صادر کرد. ۵ متهم دیگر نیز به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شدند. او همچنین گفت که از این ۸ متهم، 7 نفر در بازداشت هستند و یک نفر آزاد است.

ارسال پرونده دو خبرنگار به دادگاه انقلاب
به گزارش ایسنا، سخنگوی دستگاه قضا همچنین از صدور کیفرخواست برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار بازداشتی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ارسال پرونده آنها به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد.

محاربه برای متهمان هواپیمای اوکراینی مطرح نبود
در ادامه این نشست خبری، ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره صدور احکام اولیه متهمان پرونده هواپیمای اوکراینی و اینکه چرا حکم اعدام برای متهمان صادر نشده و اسامی متهمان رسانه‌ای نشده است، گفت: در ارتباط با اعلام اسامی و سمت‌ها محدودیت‌هایی داریم ولی سعی داریم در راستای موازین قانونی قدم برداریم. اگر آرا قطعی شود با رعایت مقررات، اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ چرا که اجازه انتشار اسامی محکومان در مرحله بدوی وجود ندارد. وی افزود: قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده به لحاظ اینکه قتل شبه عمد و لغو دستور را احراز کردند باید مطابق موازین قانونی و متناسب با جرم، حکم به مجازات را صادر کنند. برای متهم ردیف اول، قتل شبه عمد و لغو دستور احراز شد که حداکثر مجازات آن سه سال بابت قتل شبه عمد و ۱۰ سال بابت اتهام لغو دستور است.
مجازات تکمیلی هم برای متهمان در نظر گرفته شده است‌. بر خلاف ادعای مطروحه اساساً عنوان محاربه برای متهمان نمی‌توانسته مطرح باشد، زیرا متهم به تصور مقابله با موشک چنین اقدامی را مرتکب شده است.
دیپلمات ایرانی آزاد خواهد شد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر خواسته دولت بلژیک برای آزادی یکی از شهروندان بازداشت شده خود در ایران و امکان تبادل وی با اسدالله اسدی، اسیر ایرانی در زندان‌های بلژیک، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، موافقت‌نامه انتقال زندانیان ایران و بلژیک نهایی شده است و هر دو طرف می‌توانند هر زمان نسبت به انتقال محکومان اقدام کنند.
طرف مقابل درخواست داده و ما هم درخواست خود را ارائه کردیم و ان‌شاءالله این تبادل صورت می‌پذیرد.

تأیید مجازات اعدام برای تروریست سلطنت‌طلب
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده جمشید شارمهد هم گفت: حکم این فرد در دیوان‌عالی کشور ابرام (تأیید) شده است و پس از ابلاغ به دادگاه اقدامات اجرایی متعاقباً صورت خواهد پذیرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی