صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شیرین کامی صنعت قند و شکر در تالار شیشه ای

بازدهی یک ماهه سهام قند و شکری‌های فعال در بازار سهام به حدود 50 درصد رسید

گروه قند و شکر با ثبت بازدهی 49.48 درصدی از ابتدای معاملات سال جدید، یکی از گروه‌های معاملاتی پربازده بازار شناخته می‌شود.
این گروه معاملاتی که ارزش بازاری آن به حدود 27 هزار و 800 میلیارد تومان می‌رسد کمتر از 0.3 درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص می‌دهد و طی یک ماه گذشته بیش از یک درصد از کل حجم معاملات بازار را پوشش داده که نشان می‌دهد در یک ماه گذشته سهام شکری مورد توجه فعالین بازار بوده است.
استقبال از سهام شکری در شرایطی است که براساس آخرین گزارش‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها، میزان درآمد‌سازی آنها با افزایش روبه‌رو شده است.
رشد درآمد و سود‌سازی ای که مدیران فعال در این صنعت، دلیل آن را مدیریت در مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات غیر عادی، افزایش ضریب استحصال کشت پاییزه و بهاره و نوسازی و بهسازی تجهیزات فنی کارخانه‌ها ذکر کرده‌اند.
با این حال از نظر کارشناسان بازار، افزایش قیمت شکر جهانی و احتمال اعطای مجوز افزایش قیمت شکر به کارخانه‌های تولید کننده را به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش تقاضای سهام شکری در بازار سهام می‌دانند.
در کنار این موارد، کارخانه‌های شکری در سال گذشته موظف شدند تا فروش محصولات خود به صنایع را به قیمت آزاد انجام دهند که این موضوع نیز عامل دیگری شد تا خوشبینی‌ها در مورد افزایش بازدهی این صنعت تقویت شود. با تمام این تفاسیر، انتشارگزارش عملکرد فروردین ماه 6 شرکت تولیدکننده شکر نشان می‌دهد، این شرکت‌ها ضمن افزایش بیش از 50 درصدی میزان فروش نسبت به فروردین 1401، میزان درآمدشان نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
 
قیمت چغندر افزایش می‌یابد؟
براساس گفته مدیران صنعت، قیمت فروش داخلی شکر سفید توسط انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان تعیین و بیش از 85 درصد هزینه تولید نیز به قیمت چغندر خریداری شده از کشاورزان مربوط می‌شود.
در ایران از دو نهاده چغندر و نیشکر استفاده می‌کنند که این دو کالا برای شرکت‌های بورسی از طریق انعقاد قرارداد با کشاورزان و متناسب با برآوردهای تولیدی سالانه تهیه می‌شود و تفاله چغندر و ملاس نیز به دامداری‌ها و دامپروری‌ها و شرکت‌های الکل‌سازی فروخته می‌شود که نرخ فروش این کالاها نیز در بازار و بنا به وضعیت عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.
در کنار این موارد، بخشی از شکر سفید تولیدی شرکت‌ها از طریق واردات شکر خام از کشورهایی چون هندوستان و برزیل تهیه می‌شود و از این رو تأمین نیاز داخلی به طور مؤثری به واردات محصولات پایه وابسته است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از طرف شرکت‌های بورسی، آخرین قیمت‌های مصوب هرکیلو شکر سفید مبلغ 18 هزار و 180 تومان از کارخانه خریداری می‌شود و در 1401، هر تن چغندر قند به طور میانگین 2 میلیون و 200 هزار تومان خریداری شد که قیمت این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 52درصد افزایش یافت که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ جهانی شکر، دولت برای تشویق کشاورزان به تولید داخلی، در سال جدید نیز نرخ خرید تضمینی چغندر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. باید توجه داشت که در صورت وجود منابع لازم در داخل کشور، اگر تولید شکر سفید از محل چغندر داخلی صورت پذیرد، حاشیه سود عملیاتی شرکت نیز با افزایش روبه رو خواهد شد. بنا براین افزایش تولید چغندر در داخل می‌تواند سود‌سازی شرکت‌های تولید کننده شکر را به مراتب بالاتر ببرد. بر این اساس، هرچند که تولید چغندر در کشور از ابتدای سال 1393 تا سال 1396 همواره درحال افزایش بوده، با این حال تولید این محصول از سال 1396 تا 1398 بشدت افت داشته و در این سال رو به افزایش رفته است. در سال 1401 نیز تولید چغندر نسبت به سال مالی قبل با افزایش روبه‌رو شد که این موضوع می‌تواند نیاز شرکت‌ها به واردات شکر خام از خارج را کاهش و حاشیه سود عملیاتی کل فعالیت‌های شرکت را به مراتب افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی