صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رفت و برگشت شاخص کل در اولین روز معاملاتی اردیبهشت

شاخص کل بورس روند نزولی را تاب نیاورد

 

 

 

پس از پیروزی قاطع سهامداران در مبارزات فروردین ماه، دیروز سوت آغاز دومین راند از بازی 12 رانده 1402 برای بازار سهام در حالی به صدا درآمد که صف آرایی عرضه‌کنندگان در شروع معاملات، طرف تقاضا را غافلگیر کرد.

به گزارش روزنامه ایران، در جریان معاملات روز دوشنبه 4 اردیبهشت 1402، به رغم آنکه شاخص کل بورس در ساعت اولیه معاملات با افت همراه شد، اما در ادامه معاملات، برتری تقاضاکنندگان بر بازار حاکم شد و شاخص کل در یک روند صعودی قرار گرفت و بار دیگر رخت سبز را در پایان معاملات خود بر تن داشت و با افزایش 2 هزار و 300 واحد و بازدهی 0.1 درصدی بر فراز 2.32 میلیون واحد ایستاد.
به رغم آنکه شاخص کل بورس در ابتدای معاملات روز دوشنبه با افت همراه بود، اما شاخص کل هم‌وزن افت آنچنانی را تجربه نکرد و در نهایت بازدهی بالاتری را نسبت به شاخص کل به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات این روز با رشد 7 هزار و 733 واحدی موفق به ثبت بازدهی 1.02 درصدی شد و در ارتفاع 768 هزار و 487 واحد به کار خود خاتمه داد.
با این حال، شاخص کل فرابورس در این روز با رخت قرمز به معاملات خود پایان داد. این شاخص در پایان معاملات روز دوشنبه با کاهش 148 واحد و بازدهی منفی 0.51 درصد همراه شد و در ارتفاع 29 هزار 59 واحد آرام گرفت.بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار نیشکر خام در عرصه جهانی با مشکل کاهش ذخایر عرضه روبه‌رو شده و این امر افزایش قیمت جهانی شکر را سبب شده است. در جریان معاملات روز دوشنبه به نظر می‌رسد اخبار جهانی قیمت شکر بی‌تأثیر بر بازار بورس نبوده و اکثر نمادهای قندی را به صف خرید برده است. این در حالی است که صنعت شکر با بازدهی حدود 45 درصدی در صدر پربازده‌ترین گروه‌های فروردین ماه قرار گرفته بود.
 
ورود پول به معاملات خرد متوقف نشد
به رغم آنکه صعود شاخص کل بورس در جریان معاملات روز دوشنبه به عنوان اولین روز معاملاتی اردیبهشت ماه چندان چشمگیر نبود، اما جریان ورود پول به بازار سهام متوقف نشد و در نهایت به طور خالص در این روز معادل 353 میلیارد تومان پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی به معاملات خرد وارد شد. در مقابل صندوق‌های درآمد ثابت با خالص خروج 415 میلیارد تومان پول حقیقی در روز دوشنبه همراه بودند.
 
ارزش معاملات خرد بر فراز
15 همت
در جریان معاملات روز دوشنبه جدال عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان تا جایی ادامه یافت که ارزش معاملات خرد این بازار را به بیش از 15 هزار و 619 میلیارد تومان رساند که نسبت به روز معاملاتی قبل با کاهش 9.63 درصدی همراه بود.در جریان معاملات این روز، از مجموع 723 نماد مورد معامله، 492 نماد با تغییرات قیمتی مثبت و 231 نماد با تغییرات قیمتی منفی معاملات خود را به پایان رساندند.در عین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد، 257 نماد در پایان معاملات روز دوشنبه در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار گرفته و در مقابل تنها 11 نماد به صف فروش رفته بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی