صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

یادداشت

قصور پزشکی

دکتر مریم سامانی
روانشناس بالینی و استاد دانشگاه

قصور پزشکی به هر اقدام یا عدم اقدام یک متخصص و پزشک گفته می‌شود که از استانداردهای مراقبت دور شده و منجر به آسیب به فرد بیمار می‌شود.
قصور پزشکی انواع مختلفی دارد ولی معمولاً شامل تشخیص اشتباه، تأخیر در تشخیص، صدمه وارد کردن به مادر و نوزاد هنگام زایمان، خطاهای جراحی، خطاهای بیهوشی و خطاهای دارویی است. اگر چه به نظر می‌رسد این مقوله کم اهمیت و نادر است ولی باید گفت که فقط در امریکا ۲۲۵ هزار نفر در سال بر اثر قصور پزشکی جان خود را از دست می‌دهند و قصور پزشکی سومین علت مرگ در امریکا است.
یکی از مواردی که در خبرها معمولاً با آن روبه‌رو شده‌اید، جا گذاشتن انواع ابزار جراحی در داخل بدن بیمار است و یا اینکه مصرف بیش از حد یا کم داروی بیهوشی منجر به آسیب مغزی و گاهی مرگ فرد می‌شود.
مقابله و مواجه شدن با اثرات و عواقب قصور پزشکی از نظر جسمی و روحی سخت و دشوار است و نیاز به پیگیری‌های قانونی دارد و مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد به راه‌حل برسد.
با این حال لازم است بر اثر اینکه به صورت ناگهانی با از دست دادن و یا آسیب دیدن جسمانی در خود یا عزیزانتان روبه‌رو شده‌اید، به سلامت روانی‌تان توجه کرده و با یک روانشناس بالینی مشورت کنید تا اثر و استرس وارد شده را کاهش دهید.
همچنین اختصاص دادن زمانی برای ورزش و فعالیت بدنی و استفاده از مواد غذایی سالم در بهبود سلامت روانی مؤثر است.

جستجو
آرشیو تاریخی