صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

توزیع گسترده مرغ 45 هزار تومانی در بازار

کارشناسان می‌گویند با افزایش جوجه‌ریزی در فروردین ماه، ‌بازار مرغ که هفته‌های اخیر بی ثبات شده بود،‌بزودی به ثبات خواهد رسید

امین محمودی
روزنامه نگار

 
پس از یک ماه نوسان در بازار مرغ به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در اسفندماه، هم‌اکنون با توزیع گسترده مرغ منجمد 45 هزار تومانی، شاهد آرامش در این بازار هستیم. به طوری که طبق مشاهدات از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم‌اکنون مرغ منجمد به وفور با قیمت 45 هزار تومان در این بازارها عرضه شده و توزیع مرغ گرم با قیمت 61 هزار تومان(2 هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار) در جریان است.

قیمت مرغ اصلاح می‌شود
با این حال خبرها حاکی از آن است که وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم در سال موسوم به مهار تورم و رشد تولید جهت افزایش ضریب امنیت غذایی، حمایت از تولید، جلوگیری از زیان‌دهی واحدهای مرغداری و کاهش عرضه مرغ به بازار قرار است قیمت این کالای اساسی را افزایش دهند. به طوری که در این خصوص حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفته که در بدو ورود به سال جدید، تغییرات نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری تولید در جلسات متعدد با دامداران و مرغداران بررسی شد و هزینه‌ها و قیمت‌های جدید استخراج شده، لکن در ماه رمضان برای کاهش فشار اقتصادی به مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت کالا جلوگیری شد.
وی در خصوص هزینه‌های جدید تولید نیز گفت: جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و بزودی اصلاح قیمت‌ها براساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.

کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد
خبرها حاکی از آن است که واحدهای مرغداری در فروردین ماه حدود 110 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند و در ماه‌های آینده نیز به همین میزان جوجه‌ریزی خواهند داشت. محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی به مرز ۱۰۷ تا ۱۰۸ میلیون قطعه، کمبودی در عرضه مرغ نداریم.  صدیق‌پور ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید و جوجه‌ریزی، کمبودی در عرضه مرغ نداریم، همچنین کاهش عرضه فعلی ارتباطی به افت تولید جوجه نداشته است.  دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه گفت: در شرایط کنونی انتظار مردم آن است که مرغ به همان نرخ به فروش برسد، درحالی‌که با احتساب هزینه‌های تولید، قیمت هرکیلو مرغ کمتر از ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان نیست.

وفور عرضه مرغ منجمد در بازار
شرکت پشتیبانی امور دام از محل ذخایر سردخانه‌های خود، نیاز روزانه 180 مرکز تحت پوشش سازمان میادین میوه و تره‌بار را به طور کامل برطرف می‌کند به طوری که گفته می‌شود روزانه یک تا دو تن مرغ منجمد در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و مردم مرغ را بدون صف و با قیمت 45 هزار تومان دریافت می‌کنند.

بازار به ثبات رسیده است
محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ گفت: خوشبختانه طی روزهای اخیر بازار مرغ به ثبات رسیده و تولیدکنندگان نیز در ماه گذشته میزان جوجه‌ریزی خود را افزایش دادند. وی افزود: هزینه‌های تولید مرغ در کشورمان افزایش یافته و با قیمت قبلی مصوب ستاد تنظیم بازار نمی‌توانیم مرغ تولید کنیم از این رو وزارت جهاد کشاورزی قرار است قیمت مرغ را تا روزهای آینده افزایش دهد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت کیلویی 45 هزار تومان توانسته بازار این کالای پروتئینی را به ثبات برساند.

جستجو
آرشیو تاریخی