صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • زیست بوم
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و شصت و شش - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و شش - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تولید مرغ یک میلیون تن بیش از نیاز کشور

کل نیاز سالانه کشور به مرغ 2 و نیم میلیون تن است. دولت هدفگذاری کرده تا پایان امسال این عدد را به 3 میلیون تن برساند

نفیسه امامی
خبرنگار


 
وزارت جهاد کشاورزی به تازگی به منظور توسعه بازارهای صادراتی، افزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ به میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشور را هدفگذاری کرده است. بر اساس آمار سالیانه میزان مصرف مرغ در کشور میانگین به حدود 2 میلیون و 500 هزار تن می‌رسد که با توسعه بازارهای صادراتی با افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید، امکان پاسخگویی به تقاضای کشورهای واردکننده فراهم شد.
کشورهای همسایه ایران از جمله عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس به غیر از ترکیه و اوکراین، نیازمند واردات گوشت مرغ برای تأمین مصرف داخلی هستند. بر اساس اعلام گمرک، آمار صادرات مرغ منجمد در 11 ماهه سال گذشته 4 هزار و 54 تن به ارزش 4 میلیون و 379 هزار دلار و مرغ قطعه‌بندی شده 709 تن به ارزش 613 هزار دلار بوده است. سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر افزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ عنوان کرده است با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در تأمین گوشت مرغ مورد نیاز داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم. وی با اشاره به تولید سالانه ۲،۵ میلیون تن مرغ در کشور بیان کرده است: «برای مدیریت بازار داخلی و همچنین توسعه و ثبات بازار صادرات از محل مازاد مصرف داخلی، نیازمند ایجاد ظرفیت جدید در تولید مرغ هستیم، بدین منظور برنامه افزایش تولید برای سال پیش‌رو هدف‌گذاری شده است.» به گفته آقامیری، ارتقای تولید گوشت مرغ به ۳،۵ میلیون تن، صادرات پایدار را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند و نقش پررنگی در دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور ایفا خواهد کرد.

کاهش جوجه‌ریزی از اسفندماه
قیمت مرغ از اسفندماه سال گذشته رو به افزایش گذاشت و به رقم بالاتر از نرخ مصوب 63 هزار تومان رسید. این روند ادامه داشت و در فروردین ماه نیز به بیش از 70 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها رسید. مهم‌ترین دلیل برای بروز این افزایش قیمت کاهش میزان جوجه‌ریزی به دلیل عدم تأمین نهاده‌ها بود. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور مدتی قبل به نشانه‌های به صدا درآمدن زنگ خطر برای بازار مرغ به علت کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های پایانی سال گذشته اشاره کرده و گفته بود: «کاهش جوجه‌ریزی به دلیل زیان مرغداران اتفاق افتاد.»
وی تأکید کرده بود: «زیان مرغداران نیز در پی گرانی نهاده‌های خوراک دام و افت تقاضای مصرف رقم می‌خورد.»
طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان جوجه، جوجه‌ریزی فروردین امسال به ۱۰۷ تا ۱۰۸ میلیون قطعه می‌رسد که با این میزان کمبودی در عرضه مرغ برخلاف اسفندماه وجود نخواهد داشت. این در حالی است که میزان جوجه‌ریزی ماهیانه در مرغداری‌های کشور در سال گذشته به حدود ۱۲۰ میلیون قطعه رسیده بود، اما میزان جوجه‌ریزی در اسفندماه سال قبل به حدود 90 میلیون قطعه کاهش پیدا کرده بود.
بعد از تصویب نرخ مصوب مرغ به 63 هزار تومان در ماه‌های اخیر به سبب فراوانی عرضه در برابر تقاضا، مرغ کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رفت و میزان مازاد به حدی بود که مسئولان تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی مردم را به خرید و ذخیره‌سازی خانگی مرغ ترغیب کردند.
عدم تأمین نهاده‌ها و استمرار زیان چندماهه تولیدکنندگان به جایی رسید که مرغداران در اسفند میزان جوجه‌ریزی خود را کاهش دادند و آثار این موضوع، اکنون در بازار مشهود است. این معضل با رسیدن نهاده و توزیع آن به تولیدکنندگان در شرایط فعلی رفع شده است، بنابراین با افزایش میزان جوجه‌ریزی امکان صادرات به کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

اصلاح قیمت مرغ به نفع تولیدکنندگان
حسین دماوندی‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است در بدو ورود به سال جدید، تغییرات نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری تولید در جلسات متعدد با دامداران و مرغداران بررسی شد و هزینه‌ها و قیمت‌های جدید استخراج شده است اما در ماه رمضان برای کاهش فشار اقتصادی به مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت کالا جلوگیری شده لذا با همکاری تولیدکنندگان ثبات قیمت کالاها را در کشور داریم. به گفته دماوندی‌نژاد، جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و بزودی اصلاح قیمت‌ مرغ بر اساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.
با این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، هزینه‌های تولیدکنندگان پاسخ داده می‌شود و بازار با کمبود جوجه‌ریزی نیز مواجه نخواهد شد. علاوه بر تأمین نهاده برای طیور و اصلاح قیمت‌ها، شرکت پشتیبانی امور دام برای پاسخگویی به تقاضا و مدیریت عرضه اقدام به واردات مرغ گرم کرده است. با توجه به مجوز اخذ شده برای واردات گوشت مرغ گرم امکان واردات 50 هزار تن مرغ گرم فراهم شده که تاکنون در حدود 5 هزار تن آن برای ایجاد تعادل در بازار وارد شده است.
پیش‌بینی می‌شود در شرایطی که در فروردین ماه میزان جوجه‌ریزی نسبت به اسفندماه سال قبل افزایش داشته است، قیمت مرغ در ماه‌های آتی رو به کاهش خواهد گذاشت. با توجه به ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام و حل مشکل نهاده‌های طیور و روال عادی روند تولید در فروردین ماه به‌زودی بازار مرغ به شرایط عادی باز می‌گردد و بازار ظرف یک‌ماه آینده به تعادل می‌رسد. 
 

جستجو
آرشیو تاریخی