صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • زیست بوم
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و شصت و شش - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و شش - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

قربانی کردن دربی در روز عید!

یکشنبه 3 اردیبهشت هوادار............ گل گهر 15:00 تراکتور............ پیکان 15:30 صنعت نفت...... نساجی 19:00 پرسپولیس........... استقلال 17:30

سعید زاهدیان/ بازی 100؛ این مسابقه حتماً یکی از حساس‌ترین و البته جذاب‌ترین بازی‌های دو تیم در لیگ برتر ایران است. شاید قهرمان لیگ از دل این بازی بیرون بیاید. مساوی به درد استقلال نمی‌خورد و برای پرسپولیس هم از دست دادن امتیاز یعنی خداحافظی با جام قهرمانی. این بازی باید برنده داشته باشد تا کورس رقابت‌ها هیجان‌انگیز جلو برود وگرنه امتیاز دادن در این شرایط یعنی تعارف جام از سوی تهرانی‌ها به اصفهانی‌ها.
این بازی به هزار و یک دلیل برای هواداران دو تیم مهم است؛ در سال‌های کرونایی، حسرت تماشای دربی همواره هواداران را آزار داد و از جذابیت این بازی کاست. به قول بازیکنان قدیمی استقلال و پرسپولیس، روز دربی وقتی وارد استادیوم می‌شدیم، اول به سکوها نگاه می‌کردیم و هرگاه ورزشگاه جای سوزن انداختن نداشت، تهییج می‌شدیم برای یک بازی مهم و بزرگ.
سال‌های کرونا گذشت اما درهای ورزشگاه‌های ایران تا همین چندی قبل بسته بود. حالا هم که مجوز حضور تماشاگران صادر شده، در اغلب ورزشگاه‌ها- بخصوص نقش جهان و یادگار امام تبریز- شاهد حضور جمعیت ۸۰هزار نفری هستیم اما در تهران به بهانه تعمیرات سکوهای ورزشگاه آزادی(که تنها بخش کوچکی از آن درحال ترمیم است) همچنان به ۱۰تا ۱۵ هزار نفر اجازه حضور در ورزشگاه داده می‌شود. به نظر می‌رسد علت ممانعت از حضور تماشاگران چیزی ورای مسأله بازسازی بخش کوچکی از سکوها باشد. انگار سازمان لیگ، باشگاه‌ها، پلیس و شورای تأمین بازی بدون تماشاگر و کم هیجان را می‌پسندند و غیبت هواداران مصادف است با مسابقه کم‌حاشیه و بی‌دردسر. با چنین رویکردی، همه راضی و خشنودند جز هوادارانی که سال‌ها در حسرت تماشای دربی بودند و امسال که شهرآورد تکلیف قهرمان را روشن می‌کند، متقاضی زیادی برای حضور در ورزشگاه وجود دارد اما خوشبختانه بهانه ترمیم سکوها، بهانه خوبی برای قرنطینه کردن عاشقان پرسپولیس و استقلال در خانه است.
در ایران همیشه فوتبال قربانی ضعف‌ها و سوءمدیریت‌ها شده و بازی زیبا و پرهیجان به‌دلیل کاهلی و تنبلی گروهی پشت‌میزنشین کارمند، قربانی شده است. این‌ بار هم مدیران پشت میزنشین دربی را قربانی کرده‌اند و با تصمیمی حیرت‌انگیز- حضور تنها ۱۵هزار نفر در ورزشگاه - دربی صدم  که می‌توانست ۱۰۰هزار نفر را به آزادی بکشاند به چیزی نزدیک به ۱۰درصد کاهش داده‌اند. با این تصمیم، ۷۵۰۰ پرسپولیسی و همین تعداد استقلالی بخت تماشای بازی از نزدیک را دارند و با ظرفیت ۳۶ هزار‌ نفری طبقه اول بعد از نصب صندلی‌ها، حدوداً یک سوم طبقه اول هم پر نمی‌شود.برای شورای تأمین، پلیس، مدیران مجموعه آزادی، سهیل مهدی و سازمان لیگ چه اهمیت دارد که بازی ۸۰هزار نفری با بلیت ۱۰۰هزارتومانی چه دردی از استقلال و پرسپولیس دوا می‌کند؟ آنها چه می‌فهمند که همین پول‌هاست که بدهی امثال استراماچونی و رادوشویچ را پر می‌کند؟ آنها که دغدغه و بارسنگین بی‌پولی استقلال و پرسپولیس را روی شانه‌هایشان  حس نمی‌کنند؛ در نتیجه حکم می‌دهند:«یک کلام، تماشاگر دربی ۱۵هزارنفر !»
با قانون ممنوعیت تماشاگران، سکوهای خالی بدجوری توی ذوق خواهد زد؛ دربی «۱۰۰» که شاید حساس‌ترین تقابل تاریخ دو تیم در لیگ برتر باشد، هیجان اصلی‌اش را از دست خواهد داد و تنها امید و دلخوشی ما می‌تواند نمایش چشم‌نواز، زیبا و هجومی دو تیم باشد که به برد یکی از تیم‌ها منتهی شود تا تنور لیگ در هفته‌های پایانی برای «عشق‌فوتبال‌ها» جذاب باقی بماند.

تکذیب جدایی یحیی
در روزهای گذشته شایعاتی در خصوص جدایی یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس در پایان فصل مطرح و این موضوع باعث شد تا در آستانه دربی، باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. در بخشی از بیانیه این باشگاه آمده است:«بعد از مشکلات و بحران‌هایی که متأسفانه برای رقیب سنتی پیش آمد، انتظار آن را داشتیم که با موجی از حاشیه‌ها و شایعات متنوع علیه پرسپولیس روبه‌رو شویم که آخرین مورد از این دست جریان‌سازی‌ها به تکرار شایعه جدایی سرمربی تیم و احتمال حضور مربیان خارجی مربوط می‌شود که از اساس آن را رد می‌کنیم. بارها اعلام شده است یحیی گل‌محمدی حداقل برای یک فصل دیگر قرارداد دارد. باشگاه پرسپولیس و او هر دو نسبت به این تعهد پایبند هستند. اگر قراردادی در کار نبود قطعاً برای مذاکره و تمدید اقدام می‌شد.»
 

گلزنان خارجی دربی
یکی از آمارهای جالب دربی، مربوط به گلزنی بازیکنان خارجی در این بازی بزرگ بوده که پرسپولیس در آن برتری ویژه‌ای دارد و بازیکنان خارجی این تیم تاکنون موفق به ثبت 9 گل به نام خود شده‌اند. ایمون زاید با سه گل زده برترین دربی‌باز خارجی است و بشار رسن و گئورگی گولسیانی هم با دو گل زده در جایگاه بعدی قرار دارد. عیسی ترائوره و جری‌ بنگسون هم با به ثمر رساندن یک گل، نام خود را در بازی بزرگ ثبت کرده‌اند. در استقلال اما رودی ژستد با گلزنی در دربی 98، به اولین گلزن خارجی استقلال در تاریخ دربی تبدیل شد. در دربی صد هم، رافائل سیلوا و کوین یامگا به احتمال زیاد در ترکیب استقلال بازی می‌کنند و استقلالی‌ها روی آنها خصوصاً یامگا حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. در پرسپولیس هم به غیر از گولسیانی که به احتمال زیاد فیکس است، وحدت حنانوف، لئاندرو پریرا و شیخ دیاباته دیگر خارجی‌های این تیم هستند که باید دید در این بازی به میدان می‌روند یا خیر.

 

28دو تیم در شرایطی برابر هم قرار می‌گیرند که استقلال تیم جوان‌تری نسبت به پرسپولیس است. میانگین سنی آبی‌ها در آستانه دربی صدم، 26.5 و میانگین سنی سرخ‌ها 28 سال است.

 

46بهترین گلزن دربی در حال حاضر، امیر ارسلان مطهری مهاجم استقلال است که چهار بار موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس شده است. مهدی قایدی دیگر ستاره استقلال و گئورگی گولسیانی و مهدی عبدی بازیکنان پرسپولیس هم تاکنون دو بار، موفق به گلزنی در دربی شده‌اند. سجاد شهباززاده و روزبه چشمی از استقلال و وحید امیری و عیسی آل‌کثیر از پرسپولیس، دیگر بازیکنان از جمع ستاره‌های فعلی دو تیم هستند که یک بار در دربی گلزنی کرده‌اند. مرحوم صفر ایرانپاک مهاجم سابق پرسپولیس با هفت گل زده در دربی، 46 سال است که بهترین گلزن این مسابقه محسوب می‌شود و مطهری نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده فعلی او برای گلزنی در دربی است.

 

2رولند کخ تنها مربی خارجی استقلال در لیگ برتر است که در دربی شکست نخورده است. کخ 2 بار در لیگ دوم با علی‌پروین مساوی کرد. وینفرد شفر در لیگ هفدهم به برانکو ایوانکوویچ باخت و آندره آ استراماچونی هم در لیگ نوزدهم برابر گابریل کالدرون بازنده شد. ریکاردو ساپینتو فعلاً اولین دربی‌اش را مساوی کرده و دربی دوم او هم در راه خواهد بود.

 

100سیامک نعمتی و محمد عمری دو بازیکن مصدوم پرسپولیس بودند که به دلیل آسیب دیدگی پیش از بازی با مس کرمان از لیست این تیم خط خوردند. نعمتی که شرایط بازی در چند پست را داراست، دیروز در تمرینات گروهی حضور یافت و مورد ارزیابی کادرفنی نیز قرار گرفت و به نظر می‌رسد مشکلی برای حضور در دربی نداشته باشد. محمد عمری، ستاره جوان این فصل پرسپولیس هم که عملکردی درخشان در فاز تهاجمی سرخپوشان داشته، دیروز در تمرینات گروهی حضور یافت و بدون مشکل، تیم را همراهی کرد. با بازگشت دو مصدوم پرسپولیس، اکنون یحیی گل‌محمدی 100 درصد نفرات خود را برای حضور در این دربی سرنوشت‌ساز در اختیار دارد.

 

6امید عالیشاه، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری و علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و سید حسین حسینی و روزبه چشمی از استقلال 6 بازیکن حال حاضر دو تیم هستند که بیشترین سابقه حضور در دربی را نسبت به سایر بازیکنان دارند.

 

112در دربی‌های برگزار شده 58 بازیکن برای استقلال و 54 بازیکن برای پرسپولیس گلزنی کرده‌اند. در مجموع 112 بازیکن موفق به گلزنی شده‌اند. امیرحسین جابری‌زاده اولین گلزن دربی در بازی دوم بوده و صد و دوازدهمین گلزن هم گئورگی گولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیس در دربی 99 بوده است. در بین بازیکنان گلزن دربی سه بازیکن برای هر دو تیم گلزنی کرده‌اند. مهدی هاشمی‌نسب چهار گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده و در مجموع پنج گل در دربی زده است. شاهرخ بیانی دو گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده و غلامرضا فتح‌آبادی هم یک گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده است. حالا باید دید کدام بازیکن یا بازیکنان ستاره این بازی خواهند بود و خود را به عنوان ستاره دربی 100 معرفی می‌کنند. در دربی شماره ٩٩ گولسیانی هر دو گل پرسپولیس را زد و گلزنان استقلال هم روزبه چشمی و امیرارسلان مطهری بودند.

 

1در این بازی، تقابل دروازه‌بان‌های ملی‌پوش دو تیم هم جالب توجه است. علیرضا بیرانوند با 14 کلین شیت در کنار حسین پورحمیدی گلر آلومینیوم، بهترین عملکرد را در این فصل داشته و سید حسین حسینی هم 12 بار کلین شیت کرده است. در دربی‌ها هم بیرانوند پنج کلین شیت در هشت بازی انجام داده است. حسینی هم تا به امروز در هفت دربی به میدان رفته و سه کلین شیت داشته است. سید مهدی رحمتی دروازه‌بان سابق استقلال، با 9 کلین شیت در دربی، رکورددار بسته نگه داشتن دروازه تیمش در این مسابقه است. احمدرضا عابدزاده هم هشت کلین شیت در 13 دربی داشت و هرگز در این مسابقه طعم شکست را نچشید.
 

 

80روز یکشنبه هفته آینده ورزشگاه آزادی برای هشتادمین بار میزبان دیدار بزرگ پرسپولیس و استقلال خواهد بود. این ورزشگاه از خرداد ماه سال 1352 میزبان لیگ باشگاهی ایران شد و در همان سال اولین دربی را تجربه کرد و تا به امروز 79 بار میزبان بازی‌های پرسپولیس و استقلال بوده و قرار است روز یکشنبه هفته آینده برای هشتادمین بار میزبان این بازی بزرگ باشد. طی 79 بازی قبلی، ۲۱ برد برای پرسپولیس رقم خورده و استقلال صاحب ۱۸ برد شده و 40 بازی نیز به تساوی رسیده است. با این توضیح که دربی‌ سوپرجام که 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد در این شمارش محاسبه نشده‌است.

 

99پرسپولیس و استقلال از ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ تاکنون، در 99 بازی برابر هم به میدان رفته‌اند که سهم استقلال ۲۶ و سهم پرسپولیس ۲۵ برد بوده‌ و 48 بازی نیز با نتیجه مساوی تمام شده‌ است. نتیجه یک بازی (سوپرجام) نیز بدون برگزاری، 3-0 به سود پرسپولیس اعلام شده‌است. سه بازی نیز به صورت نیمه‌تمام باقی ماند که هر سه، با حکم کمیته انضباطی 3 بر صفر به سود استقلال ثبت شد. البته در این سه بازى ناتمام، استقلال در یک بازى در جریان بازى جلو بود و دو بازى هم با نتیجه مساوى جریان داشت. همچنین تاکنون سه بار بازی‌های این دو تیم در جام حذفی در دربی‌های ۳۱ و ۹۳ و ۹۶ به ضربات پنالتی کشیده شد که نخستین بار پرسپولیس این پیروزی را کسب کرد و دو بار بعدی استقلال به پیروزی دست یافت. در این بازی‌ها در مجموع 189 گل به ثمر رسیده‌ که 97 گل سهم سرخپوشان و 92 گل سهم آبی‌پوشان بوده است.

 

24دربی صد، دومین تقابل یحیی گل‌محمدی و ریکاردو ساپینتو است. سرمربی سرخ‌ها که مدافع و کاپیتان پیشین این تیم در دهه 70 و 80 شمسی است، در ۱۵ دربی برای پرسپولیس به میدان رفته که حاصل آن چهار پیروزی، هشت تساوی و سه شکست است. یحیی در دربی 55 که بازی برگشت لیگ‌‌برتر دوم بود و با پیروزی 2-1 پرسپولیس به پایان رسید، زننده گل‌ اول تیمش بود. او در 9 دربی هم سرمربی بوده و 6 مساوی و یک برد در لیگ به دست آورده و دو دربی جام‌حذفی را هم در ضربات پنالتی به استقلال واگذار کرده است. گل‌محمدی در مجموع در 24 دربی حضور داشته است، اما سرمربی پرتغالی آبی‌ها هم مربی باتجربه‌ای است که در کشورهای مختلف مانند بلژیک، برزیل، پرتغال و... کار کرده و با فضای دربی‌های اینچنینی آشنا است. او در اولین دربی‌اش در ایران برابر پرسپولیس به تساوی 2-2 رسید و حالا باید دید تیمش چه نتیجه‌ای را کسب می‌کند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی