صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رئیس جمهور روسیه همزمان با پیشروی‌ها در باخموت به مناطق الحاق شده رفت

سرکشی پوتین از قلمروهای جدید

سفر غیر‌منتظره پوتین با تشریفات نظامی انجام شد

زهره صفاری
خبرنگار


 ولادیمیر پوتین در دیداری هماهنگ نشده به مناطق الحاق شده خرسون و لوهانسک رفت و پس از برگزاری نشستی با نظامیان روسی و شنیدن اظهارات آنها، با اهدای شمایلی از آنها تقدیر کرد. این در حالی است که درگیری‌ها در باخموت به رغم سلطه نیروهای واگنر، همچنان ادامه دارد.
به گزارش تاس، بنا به اعلام کرملین این دیدار پوشش خبری مستقیم نداشت و تصاویر و ویدیوهای انتشار یافته از این دیدار نیز آن را ثابت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است، پوتین ابتدا با بالگردی به نزدیکی خرسون رفته است و با حضور در دفتر مرکزی نیروهای دنپر در حومه خرسون با نیروهای بخش هوابرد دیدار کرده و گزارش پیشروی‌ها و تحولات منطقه را از زبان کلنل میخاییل تپلینسکی و اولگ ماکارویچ دیگر فرمانده این بخش شنیده است. رئیس جمهور روسیه که بنا به اعلام منابع نزدیک به کرملین، برای تقویت روحیه نظامیانش به این سفر رفته بود، در ابتدای سخنرانی‌اش گفت: «من نمی‌خواهم تمرکز شما را از مسئولیت‌هایتان به عنوان یک نظامی برهم بزنم. اما برای من مهم است که دیدگاه‌های شما را درباره شرایط بشنوم تا بتوانیم تبادل اطلاعاتی با هم داشته باشیم.»
وی پس از این نشست به مقر گارد ملی در لوهانسک رفت و گزارش ژنرال خود الکساندر لاپین و دیگر افسران ارشد را در مورد آخرین وضعیت درگیری‌ها گرفت. وی در آخر این دو نشست، شمایلی به نظامیانش اهدا کرد که کپی شمایلی است که متعلق به یکی از موفق‌ترین وزرای دفاع امپراطوری روسیه بوده است.
در پی این دیدارها، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به ابهاماتی که درباره زمان برگزاری این دیدارها وجود دارد و علت سفر ناگهانی و نادر پوتین، در جمع خبرنگاران گفت: «این سفر دیروز(دوشنبه) انجام شد. در حقیقت ما روزهای عید را جشن می‌گیریم. از این پس نیز رئیس جمهور دیدارهای بیشتری خواهد داشت. طبیعی است که او به مقرهای فرماندهی سر بزند و گزارش و اطلاعات پیشرفت‌های عملیات نظامی را دریافت کند. این موضوع برای فرمانده حیاتی است و روش کار او به شمار می‌رود.»
کرملین در حالی این سفر را تدارک دیده بود که سال گذشته به رغم مخالفت‌های کی‌یف و متحدان غربی اش، به دستور رئیس جمهور روسیه، الحاق خرسون، زاپوریژیا، لوهانسک و دونتسک به مسکو را اعلام کرد و در راستای همین هدف، پوتین از ماه گذشته دیدارهای دوره‌ای‌اش از مناطق الحاق شده را با سفر به کریمه و همچنین جنوب شرقی ماریوپل در دونتسک آغاز کرده است.
 
اوکراین، شکست در باخموت را رد می‌کند
سفر ناگهانی پوتین به مناطق الحاق شده در حالی سوژه رسانه‌های خبری شده است که درگیری‌ها در باخموت پس از ماه‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که نیروهای روسی واگنر به تازگی با به اهتزاز درآوردن پرچم روسیه بر فراز ساختمان دولتی این شهر و اذعان به کنترل بر 80 درصد مناطق آن، سقوطش را اعلام کرده‌اند.
با این حال به نوشته رویترز، نیروهای اوکراینی حاضر به پذیرش این شکست نیستند و با اعداد و ارقامی وارونه مدعی‌اند که تنها 20 درصد این شهر در دست نیروهای روسی است و همچنان مقاومت اوکراینی‌ها در مناطق مختلف ادامه دارد.
اما اهمیت سلطه بر باخموت برای روسیه که به محوری برای جنگ اوکراین بدل شده، از آن جهت است که کرملین آن را برای پیشروی در مسیر الحاق دو شهرکراماتورسک و اسلوویانسک در استان دونتسک ضروری می‌داند. به واقع کرملین بارها اعلام کرده بود که هدف از این عملیات نظامی که بیش از یک سال به درازا کشیده شده تضمین امنیت روسیه در قبال تجاوزهای غرب و ناتو است.
به نوشته یورو نیوز، اولسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین با انتقاد از رفتار متناقض غربی‌ها روند جنگ در باخموت را این‌گونه بیان می‌کند: «هر از گاهی متحدان اوکراین با اعطای تجهیزات پیشرفته شامل تسلیحات سنگین بستر لازم برای حملات را فراهم می‌کنند اما گاهی اوقات آنها به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و شرایط را کاملاً تغییر می‌دهند.»
گفته می‌شود همزمان با تشدید تنش‌ها در باخموت، درگیری‌ها در اسلوویانسک نیز شدت گرفته است و دست‌کم 13 نفر تنها در حملات دیروز کشته شده‌اند. به رغم این شرایط اما همچنان اوکراین و هم‌پیمانان غربی‌اش با به میدان آوردن تجهیزات پیشرفته نظامی، بر آتش جنگ می‌افزایند و برای مذاکره با روسیه تمایلی نشان نمی‌دهند.
 
نگرانی غرب از برنامه‌های نظامی روسیه
مقامات غربی نگران آن هستند مسکو پس از یک سال و چند ماه جنگ و کاهش تجهیزات و تسلیحاتش، به تهدید هسته‌ای و حملات سایبری رو بیاورد. این دغدغه در شرایطی است که مقامات روسی بارها تأکید کرده‌اند که قصدی برای حمله هسته‌ای ندارند اما فشارها و تهدیدهای غرب و اوکراین در نهایت آنها را مجبور به استقرار تجهیزات هسته‌ای خود در مرز بلاروس و ناتو کرده است.
هراس از قدرت انکارناپذیر روسیه پس از گذشت یک سال و چند ماه از این جنگ در برابر کی‌یف و هم‌پیمانانش حتی اوکراینی‌ها را نیز مجبور به اعتراف کرده است. ایرنا به نقل از نیوزویک نوشت؛ وادیم پرستایکو، سفیر اوکراین در لندن با اذعان به دستاوردهای بی‌شمار روسیه در جنگ مدعی شد کی‌یف در ضدحملات بهار امسال که از نظر سیاسی و نظامی دارای اهمیت بود باید این روند را تغییر دهد.
با این حال او نیز مانند دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی کشورش از بدعهدی غرب ابراز ناخرسندی کرد و گفت: «متحدان غربی به طور همزمان بر عملیات بهار آینده اوکراین متمرکز شده‌اند اما برای تضمین موفقیت آن به اندازه کافی اقدام نمی‌کنند.»
 
 
 


 

جستجو
آرشیو تاریخی