صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اما واگرهای حفظ رونق اکران در گفت‌وگوی «ایران» با حبیب اسماعیلی

چشم‌انتظار همراهی شورای پروانه ساخت و نمایش

گروه فرهنگی / اکران عید فطر سینماها قرار بود از امروز با نمایش فیلم‌های «آهنگ دو نفره»، «دسته دختران»، «بابا سیبیلو» و «سه کام حبس» به‌صورت رسمی آغاز ‌شود اما این در حالی است که برخی از این آثار پیش از موعد اعلام شده، نمایش‌شان را آغاز کرده‌اند و برخی هم قرار است با یکی دو روز تأخیر روانه پرده سینماها شوند. 
کمدی خانوادگی«بابا سیبیلو» اوین خاچیکیان که می‌توان آن را در دسته سینمای کودک و نوجوان قرار داد پیشتاز اکران عید فطر است و نمایش آن از 26 فروردین آغاز شده و در همین ایام 11 میلیون فروش داشته است. نمایش عمومی «سه کام حبس» سامان سالور از دوشنبه 28 فروردین ماه آغاز شده و با 12 میلیون و 800 هزارتومان شروعی امیدوارکننده داشته است. «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش و «دسته دختران» منیره قیدی هم به ترتیب از روز سه‌شنبه و امروز روانه اکران شده‌اند.
 

پیشنهادات تازه سینمای ایران در اکران
برای قضاوت درباره کم و کیف فروش فیلم‌ها زود است و باید پس از تعطیلات آخر هفته و عید فطر که فرصت ویژه‌ای برای دیده شدن این آثار است، موفقیت آنها را محک زد. با وجود این پس از اعلام فهرست فیلم‌های اکران عید فطر برخی از جای خالی کمدی شش دانگی که بتواند شوک ایجاد شده به سینماها پس از «فسیل» را تداوم بخشد، اظهارنگرانی کرده‌اند. این در حالی است که از موعد اکران نوروز، در صحبت‌های مدیران مربوطه بارها این نوید مبنی بر عدم تمایل صاحبان فیلم‌ها برای اکران نوروز و انتظار آنها برای اکران عید فطر شنیده می‌شد و تصور بر این بود که سینماها برای اکران عید فطر با ترافیک فیلم‌های پرفروش مواجه شوند. حبیب اسماعیلی سینمادار و از اعضای شورای صنفی نمایش در این باره می‌گوید: «این تفکر اشتباه است که تمام دارایی‌هایمان را در یک زمان خرج کنیم. «فسیل» همچنان پرفروش است و با توجه به استقبال مخاطب سانس زیادی از سالن‌های سینما به این فیلم اختصاص دارد. اگر گیشه سینماها دچار افت فروش شد در آن صورت می‌توان فیلم پرفروش دیگری را به چرخه اکران اضافه کرد.»
او در عین حال می‌افزاید: «با وجود این شورای صنفی نمایش هیچ ممنوعیتی در این باره ندارد و قیم‌مآبانه تصمیم نمی‌گیرد. این شورا صرفاً نقش نظارتی دارد و در قالب پیشنهاد به پخش کننده یا سرگروه توصیه می‌کند که تنوع ژانری حفظ شود. تهیه‌کننده و پخش‌کننده تصمیم‌گیرنده اصلی هستند و لازم است خودشان شرایط را بسنجند تا فیلم‌شان قربانی اکران نشود.»
اسماعیلی با تأکید بر اینکه این شورا انتخابی در چینش اکران ندارد در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «به غیر از چینش اکران نوروزی که معمولاً وزارت ارشاد تا حدودی اعمال نظر می‌کند در باقی ایام سال در ترکیب فیلم‌ها نه وزارت ارشاد دخالتی دارد و نه شورای صنفی نمایش. نقش این شورا صرفاً نظارتی است. پس از توافق صاحب فیلم و پخش‌کننده با سرگروه سینما، فیلم برای ثبت به شورای صنفی ارسال می‌شود.»
او در ادامه می‌افزاید: «در شرایط ویژه شبیه ماجرای«جنگ جهانی سوم»، شورای صنفی اعمال نظر می‌کند تا فیلم کمتر متضرر شود. همچنین به‌عنوان نمونه در اکران نوروز با توجه به قول مساعدی که به فیلم‌های پیش از موعد این اکران داشتیم، برای ایجاد شرایط ادامه نمایش این فیلم‌ها، پیشنهاد کردیم که فیلم‌های کمتری در ایام نوروز اکران شود تا طبق وعده نمایش فیلم‌های پرفروش ادامه یابد.»
حبیب اسماعیلی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به حفظ روند رو به رشد مخاطبان سینما، ادامه می‌دهد: «همچنان فروش فیلم‌های نوروز قابل قبول است و می‌توان امید داشت که با اضافه شدن فیلم‌های جدید اکران عید فطر و پیشنهادات تازه سینمایی، مخاطبانی که فیلم‌های قبلی را دیده‌اند دوباره به سینماها بیایند. ضمن اینکه نمایش فیلم‌های پرفروش ادامه دارد. حتی با اینکه سرگروه «ملاقات خصوصی» و «بخارست» تغییر کرده اما همچنان این فیلم‌ها سانس نمایش دارند. صاحبان سینما خودشان تشخیص می‌دهند که بر اساس میزان فروش نمایش کدام فیلم ادامه پیدا کند یا به کدام فیلم سانس نمایش بیشتری اختصاص دهند.»
فرهنگ بالای مخاطبان در استقبال از فیلمی که قاچاق شد
 در حالی که قرار بود در اکران عید فطر 4 فیلم جدید به چرخه اکران اضافه ‌شود اما با لو رفتن نسخه قاچاق فیلم «جنگ جهانی سوم» نمایش عمومی این فیلم هم از ابتدای هفته (26 فروردین‌ماه) آغاز شد تا تعداد فیلم‌های اکران عید فطر به 5 فیلم برسد. ششمین ساخته هومن سیدی با وجود آغاز اکران در روزهای خلوت سینما و بدون داشتن فضای تبلیغاتی شروعی موفقیت‌آمیز داشته و موفق شده طی همین ایام با 615 میلیون تومان پس از «فسیل» به دومین فیلم پرفروش روزانه تبدیل شود. اسماعیلی با اشاره به موفقیت این فیلم در اکران در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «اساساً اعتقادی به روزهای خلوت سینما و پیک فروش نوروز و عید فطر ندارم. معتقدم فیلم خوب و دارای پتانسیل جذب مخاطب در هر شرایطی می‌فروشد. خیلی از فیلم‌های اکران نوروز به فروش 50 میلیون هم نرسیدند اما خیلی از فیلم‌ها هم در نوروز اکران نشدند و فروش چندین میلیاردی را تجربه کردند. قابلیت فیلم تعیین کننده فروش است.»
او در ادامه با تشکر از مخاطبانی که برای دیدن این فیلم به سینماها آمده‌اند، می‌گوید: «با اینکه نسخه قاچاق فیلم در دسترس است اما مخاطبان ترجیح می‌دهند فیلم را در سالن سینما ببینند و حرمت و حق تهیه‌کننده را حفظ می‌کنند. تماشای نسخه قاچاق دزدی محسوب می‌شود و استقبال بالا از این فیلم نشان دهنده شعور و فرهنگ بالای مخاطبان سینماست.»
امیدواری به رونق اکران با دو شرط
حبیب اسماعیلی در پایان درباره ارزیابی و پیش‌بینی از وضعیت فروش سالانه سینما با توجه به فیلم‌های پشت خط اکران توضیح می‌دهد: «اول اینکه امیدواریم فیلم‌های دارای مشکل نمایش، مجوز اکران بگیرند. به امید اینکه مدیران سینمایی مشکل این فیلم‌ها را حل کنند. تجربه نمایش فیلم‌هایی همچون «آدم برفی»، «به رنگ ارغوان» و... ثابت کرده که با نمایش این فیلم‌ها هیچ اتفاق غافلگیرکننده‌ای در جامعه نیفتاده است. صاحبان این فیلم‌ها دنبال افزایش قیمت دلار و مسکن و... نبوده‌اند و روی محصول فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امیدواریم با نمایش این آثار و بازگشت سرمایه، این سرمایه‌ها در سینما حفظ شود. از سوی دیگر از فیلم‌های پشت خط اکران تعداد قابل توجهی از آثار قابلیت جذب مخاطب را دارند و در عین حال با مساعدت پروانه نمایش و همراهی برای صدور مجوز ساخت می‌توان امید داشت با تولید فیلم‌های جدید، امسال سینماها اکران خوبی را تجربه کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی