صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

بازاری رو به رشد با حجم مبادله 30 میلیارد دلار

صنعت گل در جهان چگونه شکفته شد؟

منبع : بی‌بی‌سی  جهانی
ترجمه: ماندانا ملاعلی

به احتمال زیاد، حداقل در یک سال گذشته یک دسته گل زیبا برای یک فرد بسیار خاص انتخاب کرده و خریده‌اید یا شاید، یک فرد بسیار خاص به تازگی یک دسته گل به شما هدیه داده است. روز تولد، عیادت از بیماران، برگزاری جشن ازدواج و نامزدی، مناسبت‌های تقویمی، جشن سال نو، حتی دسته گلی برای تسکین عزاداران و هدیه گل بر مزار عزیزان از دست رفته و... از زمان هایی است که گل نقشی مهم در بیان احساس ما به عزیزان خویشاوند، دوست و همکار دارد.
 تعطیلات، وقت شکفتن بازار صنعت گل‌ و گیاه است؛ روزی که در آن یک فروشگاه محلی در یک شهر متوسط اروپایی اغلب می‌تواند هزاران گل رز را فقط در یک بازه زمانی 24 ساعته بفروشد.
 اما صنعت گل فراتر از یک روز است و گل‌ها چیزی بیش از گیاهانی با ظاهر زیبا و خوشبو هستند. آنها ستون فقرات یک صنعت جهانی هستند که بر اساس برخی تخمین‌ها، حجم تجارت سالانه آن نزدیک به 30 میلیارد دلار است  و مانند یک گل صد تومانی، هر سال به طور پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد و این همان چیزی است که ما امروز می‌بینیم؛ تجارت جهانی گل، با مجموعه قوانین منحصر به فرد خود، شکوفایی قدرت جدید یک صنعت پویا که نیاز فراوانی به سرعت برای جابه‌جایی محصول خود در سراسر جهان دارد.
پس آخرین ته مانده بوی گل‌های رز را که هنوز در گلدانی روی پیشخوان آشپزخانه شما به زندگی می‌چسبند استشمام کنید و ادامه این مطلب را بخوانید:
 
کاشت بذر
 تجارت و فروش گل، قرن‌هاست که وجود داشته است. اما نقطه آغاز تجارت گل به معنای امروزی آن به قرن هفدهم میلادی بر‌می‌گردد، زمانی که هلند شروع به واردات گل لاله از خاورمیانه کرد؛ جرقه‌ای شیدایی لاله‌ها را برانگیخت. جنون گل لاله مربوط به دوره‌ای در عصر طلایی هلند است که قیمت برای پیاز تازه معرفی شده گل لاله به سطح فوق‌العاده بالا ترقی کرد و سپس به‌طور ناگهانی سقوط کرد. جنون گل لاله اولین حادثه حباب اقتصادی و یکی از سه حباب اقتصادی بزرگ در تاریخ معاصر اروپا به‌شمار می‌آید. حباب بازار گل لاله آمستردام در تاریخ با کتاب همچنان تأثیرگذار «هذیان‌های مردمی خارق‌العاده و جنون توده‌وار» که توسط روزنامه‌نگار اسکاتلندی چارلز مکی بیش از یک قرن بعد نوشته شد، تثبیت شد.
 در قرن نوزدهم، بازار گل هلند از طریق بازار حراج Royal FloraHolland در نزدیکی آمستردام، توسعه پیدا کرد تا به بزرگترین ترمینال تجاری جهان در تجارت گل تبدیل شود؛ جایی که روزانه بیش از 20 میلیون گل و گیاه مبادله می‌شود.
 بر اساس گزارش رصدخانه پیچیدگی اقتصادی، هلند همچنان بزرگترین صادرکننده گل شاخه بریده در جهان است و سهم بازار تقریباً 50 درصدی را در اختیار دارد.
80 درصد از کل لاله‌های جهان از هلند می‌آیند و سالانه حدود 2 میلیارد گل لاله به خارج از این کشور صادر می‌شود. هلند همچنین بزرگترین تولید‌کننده و صادر‌کننده گل صد تومانی است و بر اساس گزارش مرکز تجارت بین‌المللی (ITC)، این کشور در سال گذشته میلادی بالغ بر 681 هزار تن گل شاخه بریده صادر کرده است.
زیرساخت مورد نیاز برای تحویل روزانه همه این گل‌های تازه به تمام گل‌فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و عمده‌فروشان جهان بر اساس سرعت ساخته شده است. همان‌طور که همه ما می‌دانیم گل‌ها بسرعت پژمرده می‌شوند و این یعنی در مرکز صنعت چند میلیاردی، محموله گرانبهایی قرار دارد که ارزش آن بسرعت در حال کاهش است.
بر اساس یک گزارش، تولید گل در جهان طی دو دهه گذشته بطور میانگین سالانه 7.5 درصد افزایش یافته است. برای هماهنگی نیازهای بازار با محصولی که بر اساس غرایز طبیعی خود متولد شده و در بازه زمانی کوتاهی می‌میرد، یک زنجیره تأمین برای تسهیل انتقال بسیار دقیق و سریع گل‌ها از مزرعه به ویترین فروشگاه‌ها پدید آمده است.
 سیلو مامیاس، دبیر کل تجارت بین‌المللی گل، می‌گوید: گل‌های شاخه بریده – گل‌هایی که پس از خرید فقط در گلدان‌ها زندگی می‌کنند- به ازای هر روز اضافی که در حمل و نقل سپری می‌شود، 15 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهند و فقط دو هفته عمر گلدانی دارند.
این بدان معناست که حمل و نقل آنها به لجستیک زنجیره سرد نیاز دارد که شامل استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی یخچالی مختلف روی قایق‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها و سایر قطعات زنجیره تأمین برای تکمیل حمل و نقل سریع گل از مزرعه به بازارها در 48 ساعت یا کمتراست.
طبق کتاب رکوردهای جهانی گینس، در بزرگترین حراج گل و بازار گل جهان، بازار Aalsmeer در هلند، تقریباً 19 میلیون گل هر روز هفته فروخته می‌شود که معادل تقریباً 7.2 میلیون دلار تجارت است.

 

بــــرش

تجارت گل
تجارت و فروش گل، قرن‌هاست که وجود داشته است. اما نقطه آغاز تجارت گل به معنای امروزی آن به قرن هفدهم میلادی بر‌می‌گردد، زمانی که هلند شروع به واردات گل لاله از خاورمیانه کرد؛ جرقه‌ای شیدایی لاله‌ها را برانگیخت. جنون گل لاله مربوط به دوره‌ای در عصر طلایی هلند است که قیمت برای پیاز تازه معرفی شده گل لاله به سطح فوق‌العاده بالا ترقی کرد و سپس به‌طور ناگهانی سقوط کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی